• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Vatten kommer in under motorhuven Citroen C25 1991

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mikael D

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25786
Medlemskap
2023
Som rubriken säger har jag vatten som tränger in under motorhuven och samlas i centrum av däcket. Det är lite trist eftersom fälgen blir rostig. Gummilisten runt motorutrymmet är ny så där bör vatten inte tränga in. Jag antar att vattnet kommer in via ventilationsgallret.

Jag undrar hur ni som har Peugeot J5, Fiat Ducato och Citroen C25 gjort för att förhindra detta?
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det finns en svart låda av plast till höger sett framifrån bakåt under ventilationsgallret.
Min var täppt med löv. Så det rann ner vatten på yttersta tändstiftet... kan nog också rinna ner på startmotor? Kanske inte ditt problem men kolla denna avrinning....
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag hade problem med avrinningen eftersom den gjorde att vattnet kom in på kopplingen så jag ledde om det, har också samma problem med att det ligger vatten på fälgen på reservhjulet öven om bilen stått still när det regnat.
Är garanterat inte bra för risken är ju att fälgen rostar sönder. Men jag har faktiskt inte hittat var det kommer ifrån men borde vara från ventilationsgallret, hittar du felet så lägg ut det, kanske någon här vet orsaken.
Det regnar nog så sällan i italien att man inte bryr sej om vattnet eftersom det är ett seriefel som funnits i många år. Avrinningen har man trixat med på mycket nyare bilar helt kallblodigt suttit och räknat ut hur man se till att regnet hittar in till känsliga delar.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det regnar väldigt lite i Italien ? ? ?
Det varierar... över landet .....
Medelhavsklimat googla på det ordet! !
Googla på klimat alperna.
Googla på nederbördsmängd Stockholm!
Googla på nederbördsmängd Rom.

Det som kännetecknar medelhavsklimat är bl a att nederbördsmängden är störst under vintern och somrarna är torra.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Nåja inte jag som tror att Fiat inte bryr sig om konstruktionen av ventilationsgallret!
Att detta skulle bero på avsaknad av nederbörd i Italien! Så jag pratar inte om väder... korrigerar enbart fakta.
Då måste jag ju göra det här... där sakfelet finns .. det blir ju meningslöst annars.
Ja jag har en bil där det kommit in regn genom ventilationsgallret... men inte på reservhjulet på min. Det är ju detta som du har problem med!
Ps tråden består av ytterst få inlägg det är väl uppenbart att mitt inlägg om konstruktionsfel och ev orsak inte var ett svar till dig,
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Det regnar väldigt lite i Italien ? ? ?
Det varierar... över landet .....
Medelhavsklimat googla på det ordet! !
Googla på klimat alperna.
Googla på nederbördsmängd Stockholm!
Googla på nederbördsmängd Rom.

Det som kännetecknar medelhavsklimat är bl a att nederbördsmängden är störst under vintern och somrarna är torra.
I Sverige regnar det 500 till 800mm om året och även så i stora delar av Italien. Men i dom norra delarna regnar det mycket mer och där Ducato fabriken ligger i Atessa regnar det mer än här hemma. https://www.eea.europa.eu/data-and-...itation/map_5_1_annual_precip.eps/image_large
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen