• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varningens finger för Mobilen i Borås

F

F.d. 54854

Guest
Här köper vi inte vår nästa husbil, så som det ser ut idag.

Tack för att du hör av dig till Hallå konsument.

Din fråga
Hej.
Vi har köpt en husbil av mobilen i Borås med 3 månaders
trafiksäkerhetsgaranti.
Ca 2 veckor efter vi köpte bilen ifrån de så lossade vänster bakhjul så att
en vissa delar av bodelen skadades samt underredet
När vi märkte att det lät konstigt och rök ifrån vänster bakdäck så
stannade vi och inväntade bärgare och ringde ägaren av mobilen Borås för
att fråga vad vi skulle göra.
(Observera att i detta skede så satt däcket fortfarande på plats)
Ägaren till mobilen Borås sa var att vi skulle köra fram och
tillbaks och släppa och dra handbromsen, när vi följde ägarens instruktioner
så lossnade hjulet och skadade underredet på bilen samt en del av baksidan
av bilen.
Hade vi i detta fallet inte lyssnat på ägaren så hade bärgaren fått ta vid
och bodelen samt underredet ej heller skadats.
Ägaren till mobilen Borås lovade muntligt per telefon till både
Jonny (jag) samt till Matilda min fru att de skulle stå för reparationen.
Detta börjar de motsätta sig nu också.
Jag kontaktar er då jag personligen tycker det känns som rena rama rånet
att betala 169 000:- för en husbil som håller i 2-3 veckor.
Samt att skadan på bodelen och underredet orsakades av att vi följt
instruktionerna ifrån ägaren till Mobilen i Borås där vi köpte den.
Främsta anledningen till att vi kontaktar er är att vi har försökt att föra
en dialog med ägaren senast idag, men fick till svar att han tänker inte
svara om verkstaden ringer.
Nu faller vi mellan två stolar.
Ägaren till företaget där vi köpte husbilen som lovade att åtgärda det -
men som nu säger att han vägrar svara om verkstaden ringer.
Länsförsäkringar som säger att det inte är ett försäkringsärende.
Ägaren sa till oss den 1:e augusti på telefon, då detta inträffade att dom
(Mobilen i Borås) skulle stå för detta i goodwill oavsett om det skulle
varit så att det hade dragit ut på tiden med deras garanti också hade gått
över tiden.
Vi frågade ägaren flertalet ggr om de skulle reparerade den kostnadsfritt då
vi endast har haft husbilen i vår ägo i ca 2-3 veckor när detta inträffade.
Då lovade han dyrt och heligt att Mobilen i Borås löser detta.
I vårt fall har vi inte gått över garanti tiden vare sig på
trafiksäkerhetsgarantin eller på bodelen.
Husbilen skulle vara genomgången och i ett trafiksäkert skick vid leverans,
vilket jag personligen har svårt att hålla med om efter denna händelse.
Jag bifogar även skärmdumpar på de samtal vi ringt till ägaren och fått
löftet.
Samt bilder på husbilen efter vi följt ägarens instruktioner.
Svarande är
Org nr 556664-7722
Mobilen Borås AB
GÅNGHESTERSVÄGEN 131
507 62 Borås
Ägaren
Personen vi varit i kontakt med är
Ledarmot
Tack på förhand.
Vänliga hälsningar
Jonny XXXXX XXXXXX
+46 (0) 704 XXXXXX

Svar
Om du köpt husbilen för privat bruk så är du skyddad av konsumentköplagen. Den ger dig rätt att reklamera, alltså klaga, på fel som uppstår efter köpet.

Det du kan reklamera är så kallade ursprungliga fel, det vill säga fel som fanns på husbilen när du köpte den. Felet behöver inte ha varit märkbart direkt vid köpet, men det ska ändå ha funnits där. Du kan alltså inte reklamera fel du själv orsakat, eller som beror på normalt slitage.

De första sex månaderna efter köpet anses alla fel vara ursprungliga. Om säljaren avvisar dina krav och påstår att felet inte fanns där när husbilen såldes så ska säljaren kunna bevisa detta. Så om säljaren skulle påstå att ni lossat hjulet så ska han också bevisa det.

Du bör alltså kunna kräva att husbilen lagas utan kostnad. Men i det här läget när säljaren inte vill medverka, så måste du ta ärendet vidare. Börja med att göra en skriftlig reklamation där du berättar vad som är fel och hur du vill ha det åtgärdat och begär ett svar. Då har du bevis för vad du krävt och vad företaget svarat.

Om ni inte kommer överens så kan du kontakta din kommun. De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för vägledning. Sök efter din kommunala konsumentvägledning här:

Kommunernas konsumentverksamhet | Hallå konsument - Konsumentverket

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Läs mer om hur det går till på ARN:s webbplats:

Startsida | Allmänna reklamationsnämnden

Med vänlig hälsning

Christer
Hallå konsument
Tack för att du hör av dig till Hallå konsument.




#husbil #mobilen #mobilenborås #blåsning
 
F

F.d. 54854

Guest
Detta är dom intresserad av.

Har fått följande svar ifrån Ägaren av #mobilen i borås.

Meddelande nr 1.
ARN får avgöra det här, Avtackar mig för vidare korrespondensens.
Vidare sms till mig kommer att vidarebefordras till verkstaden.

Meddelande nr 2.

Sista sms:et
Mitt råd är att ringa T***** på 0708 ** ** ** för att föra en normal dialog och lösa det här så snabbt och smidigt för alla båda parter!
En eventuell ARN:s anmälan kommer att dra ut på tiden till i bästa fall 6 månader, det är vår erfarenhet på sådana fall

- Problemet är att den ägaren inte vet om att jag har jobbat till och från mot ARN för en av världens största företag, samt i mina egna verksamheter.
Samt att vi har svart på vitt vad som gäller i vårt avtal som de på mobilen inte vill följa.


Som vi även förklarade för ägaren till mobilen är att vi inte vill bråka utan bara få igenom vår lagliga rätt och att andra inte råkar ut för samma problem som vi gjort.
 
F

F.d. 55989

Guest
Men om hjulet lossnar är det ditt ansvar, någon kan ha lossat på hjulbultarna för att jäklas. Inget verkstan borde stå för. Ja sen om de sagt att du ska köra fram och tillbaks så menade de nog bara nån meter för att se om det tex var handbromsen som kärvat, men det förstod ni väl så ni inte åkte långt. Bara köra framåt 1meter och bakåt 1m borde inte åstadkomma jätteskador även om hjulet lossnar
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om hjulet lossnar 2 veckor efter köpet får man ju anse att felet absolut kom med köpet av bilen. Hade det däremot gått kanske 6 månader eller mer kan man kanske hävda att det hör till normalt underhåll och eget ansvar att kontrollera hjulbultarna "med jämna mellanrum".

Sen att möjligheten finns att någon annan skulle ha kunnat lossa bultarna kan rimligen inte heller undanta ansvaret från säljaren. I så fall skulle ju varenda fel som uppstår på en bil hävdas kunna vara ett sabotage och därmed undantas från garantin.
 
F

F.d. 54854

Guest
Nej detta hände 2018-08-01.

Tröttsamt när man ville utnyttja de 2 sista veckorna på semestern ute med bilen, men det kommer fler somrar :)
 
F

F.d. 54854

Guest
Jag vet faktiskt inte riktigt vad som hänt, vi har väldigt begränsad kunskap kring detta.
Det var därför vi köpte husbilen av en återförsäljare som lovade att de hade garanti m.m

Men något med lagret sa bärgaren att det var.
 
Toppen