• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VARNING - kompressor kyl där kondensvattnet fryser

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag köpte en 12v Sunwind 139L kyl o frys i juni månad i år, och jag har varit jättenöjd med kylen.... Förutom att kondensvattnet inte rinner ut som det skall...
Jag har varit i kontakt med Sunwind om detta och de föreslog att jag skulle stoppa en grov koppartråd in i utloppet.. Så "värmen" via koppartråd skulle töa is pluggen...
Jag valde istället att stänga av enheten en tim, det räckte för att is pluggen smälter...
Ungf. En gång i veckan har jag gjort detta....
Men idag tänkte jag dra en nytt "avlopp" utanpå ryggen av kylen... Och även dra slangen genom golvet i husbilen så kondensvattnet kan rinna rätt ut under hb...
Jag sågar försiktigt upp ett hål på ca 10x10 cm.... Och pillar försiktigt ut isoleringen... Hittar snart det jag söker...
Men till min stora förvåning så är slangen inte ordentligt kopplat till utloppet... Så det mesta kondensvattn har runnit istället ut i konstruktionen och skadat isolering och något papp som sitter mot inneväggen av kylen... Det är dygn surt...
Det går inte heller att få slangen på plats, då måste jag skära upp för att plocka loss hela slangen från isoleringen...

Så jag vill verkligen sända en varning till er som har en sunwind kompressor kyl där kondensvattnet fryser.... Att kolla så att avloppslangen är rätt kopplad till dranerings utloppet....

IMG_20220921_150515.jpg

IMG_20220921_154052.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du har väl garanti.
Visst... Men detta ger mig också en himla massa jobb... Speciellt nu när jag har precis anlänt till Grekland :swoon:

Sen är detta ett rent slarvbygge, då det korta röret på baksidan är lite kroniskt... Medan röret de har försökt att kopplat på är rakt...
Hade de bara använt lite värme och lim så hade röret kanske inte lossnat....
Röret har ju lossnat innan de fyllde på isoleringen och går nu inte att rubba...

IMG_20220921_160949.jpg


IMG_20220921_162015.jpg

Jag gjorde en konisk ände på slangen och stoppade in den in ifrån kylen... Får bara nu hoppas det håller tätt...

IMG_20220921_155957.jpg
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Visst... Men detta ger mig också en himla massa jobb... Speciellt nu när jag har precis anlänt till Grekland :swoon:

Sen är detta ett rent slarvbygge, då det korta röret på baksidan är lite kroniskt... Medan röret de har försökt att kopplat på är rakt...
Hade de bara använt lite värme och lim så hade röret kanske inte lossnat....
Röret har ju lossnat innan de fyllde på isoleringen och går nu inte att rubba...

Visa bilaga 225181


Visa bilaga 225182

Jag gjorde en konisk ände på slangen och stoppade in den in ifrån kylen... Får bara nu hoppas det håller tätt...

Visa bilaga 225183
Ös på med silikon runt slang och fäste så blir det tätt och fint

Snyggt jobbat
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.233
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Visst... Men detta ger mig också en himla massa jobb... Speciellt nu när jag har precis anlänt till Grekland :swoon:

Sen är detta ett rent slarvbygge, då det korta röret på baksidan är lite kroniskt... Medan röret de har försökt att kopplat på är rakt...
Hade de bara använt lite värme och lim så hade röret kanske inte lossnat....
Röret har ju lossnat innan de fyllde på isoleringen och går nu inte att rubba...

Visa bilaga 225181


Visa bilaga 225182

Jag gjorde en konisk ände på slangen och stoppade in den in ifrån kylen... Får bara nu hoppas det håller tätt...

Visa bilaga 225183
Nä Grekland är ju lite långt ifrån. Du bör ju dock kunna försöka få lite kompensation för dina besvär. Varan har ju bevisligen varit behäftad med fel från tillverkningen.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Skall kolla på mitt oxo. Tror inte jag har en slang ens.
Jag har ju ett utrymme på insidan som samlar vatten.
Men det har inte varit fullt så jag har aldrig torkat ur där förutom när jag stänger av
skåpet och isen i frysen smälter.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Går det inte med en slangbit över och klammor?
Grympslang med lim i brukar hålla bra.
Man fyller ut mellan slang och plaströret med några stycken
sedan lägger man ett par på utsidan.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Går det inte med en slangbit över och klammor?
Grympslang med lim i brukar hålla bra.
Man fyller ut mellan slang och plaströret med några stycken
sedan lägger man ett par på utsidan.

Eftersom det lilla plaströret på baksidan är konisk (det smalnar mot ytterkanten) så litar jag inte på några klämmor...
Det bästa hade varit om jag hade haft en 90° böj i plast som passar utanpå, då hade jag kunnat limma fast den..

Men hur som helst så är ju ändå kylen kaputt, då kondensvattnet har trängt in i pappet som sitter mellan isoleringen och väggen till kylen..

Var i kontakt med Sunwind idag... Men mitt ärende verka de inte så intresserad av, får se om de nu hör av sig..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Denna plast "skål" sitter över kyl kompressorn (den är upp och ner i bilden)
Meningen är att kondensvattnet skall rinna ner i den..... Men något varmt har bränt ett hål i den, så kondensvattnet rinner ut lika fort som det rinner in...
Troligen unde tillverkningen av kylen :eek:

IMG_20220921_223741_edit_213275228351830.jpg
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Eftersom det lilla plaströret på baksidan är konisk (det smalnar mot ytterkanten) så litar jag inte på några klämmor...
Det bästa hade varit om jag hade haft en 90° böj i plast som passar utanpå, då hade jag kunnat limma fast den..

Men hur som helst så är ju ändå kylen kaputt, då kondensvattnet har trängt in i pappet som sitter mellan isoleringen och väggen till kylen..

Var i kontakt med Sunwind idag... Men mitt ärende verka de inte så intresserad av, får se om de nu hör av sig..
Tråkigt att dom inte tar ansvar direkt utan dröjsmål.
Måste kolla mitt i morgon. Detta lovar inte gott. Jag har inte sett något vatten i alla fall
då jag har öppet på sidan av kylen så att jag kan se om något händer.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Trist med sånt fusk. Det är stor risk att fler kommer att råka ut för samma sak.
Där borde Sunwind ta sitt ansvar.

Man kanske ska tänka likadant i husbilen som hemma med att ha ett översvämningsskydd under kylen. Det finns inget tristare än att behöva slita upp golvet mm för att återställa vattenskador pga läckage från ett kylskåp.
Det verkar vara fler som väljer att ha kompressorkylskåp i sina bilar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jo, funderade starkt på det ett tag.
Efter en beslutsprocess, så kör jag vidare med gasolskåpet så länge det håller.

När/om det pajjar så blir det en hushållskyl/frys, typ denna:
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jo, funderade starkt på det ett tag.
Efter en beslutsprocess, så kör jag vidare med gasolskåpet så länge det håller.

När/om det pajjar så blir det en hushållskyl/frys, typ denna:
Ska du driva den med inverter
 
Toppen