• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Varning för oseriös Däck/hjul/fälg-säljare

• Startad av Startad av F.d. 75602
  • Startdatum Startdatum
Nu har jag läst igenom dina inlägg och kan inte se att du haft ett samtal med dem.

Samtal? Vad har det för betydelse för dig?
Allt har skett via e-post.
Berätta var felet med det ligger.
Om du är generalexpert.
Jisses, jag trodde jag skulle slippa få nya problem även här.
Jag är fd adjunkt, men inte på lärvux.

Företag kan bråka om man bara skriver att man ångrat sig.
Det viktiga är de magiska orden ”jag vill utnyttja min ångerrätt enligt distansköplagen och avvbryta order”
Bråkar dom efter detta så är nästa vapen att kontakta Klarna som kommer avbryta köpet.
Och du utgår från att jag inte använt rätt ord.
Varför?
Läs bara lungt innan till innan du kommenterar.
Jag skrev att säljaren avbröt köpet, men att problemet ligger i att de debiterat fraktkostnader
trots att de aldrig hunnit skicka något.
Jag tänker inte upprepa detta fler gånger.

Ok, under e.m. fick jag detaljerat svar från transportören, de har aldrig tagit emot några fälgar från ABSWheels dagen innan.
Ändå hade ABSWheels det tiosiffriga numret som DSV använder och jag fått skickat. Men då DSV inte hörde av sig misstänkte jag att det bara var båg. Och det var just vad det var. ABSWheels hade bokat en frakt och strax därefter hade de fått min avbeställning.
Då bokade de bara av frakten men behöll det tiosiffriga numret.
De har inte betalat någon frakt som vanligen är ca 450 kr, men debiterade mig 800 kr för frakt + returfrakt.
Givetvis ohederligt. Än så länge har jag inte fått själva betalningen för fälgarna, ca 5300 kr tillbaka heller, det ska ligga och puttra
hos Klarna (ett annat fuskbolag enligt Kalla fakta och massor av omdömeslämnare på Google) under minst 7 dagar.
Jag funderar på om jag kan kräva 200 kr för ideell skada (lidande och arbete) så jag kan gå till ARN. Det är inte mycket pengar för mig, dessa 800 kr, men att bli bedragen tar jag hårt på. Enligt lag ska de ersätta hela summan jag betalat.Visa bilaga 243912
Det kan ju också vara så att de redan hade beställt 15" fälgarna från sin leverantör som förmodligen är någon av de stora fälggrossisterna här i Sverige. Om de då skickades på fredagen har dom nu fälgarna i lager, och har kostnaderna för den frakten, och eventuellt returfrakt samt returavdrag, plus att du tydligen ville ändra till 16" på måndagen, för att sedan avbeställa helt? i sådant fall kan jag förstå att dom inte är särskilt roade?!

Senast ändrad:
Om du är generalexpert.
Ett samtal har ingen betydelse för mig, eftersom det inte är jag som har problem med leverantören.
Med det hade kanske haft för dig.
Min erfarenhet säger att en verbal dialog är många gånger framgångsrikare än ett mejl.
Att du sedan är fd adjunkt verkar ju inte vara till din fördel.
Jag hade förväntat mig en god ton, men är inte förvånad. Har du denna tonen mot alla så förstår jag att du skapar problem.

Du borde kanske ta dig en tankeställare och fundera över vad som är problemet?
Fattar du inte eller vill du inte förstå?

Nu lägger jag ner detta.

Om du är generalexpert.

Jodå, kring ordet adjunkt kan man fundera o skriva en del.... men vi hoppar det....
Det är synd att du inte jobbat på t ex lärvux! Det hade vässat din pedagogiska skicklighet.

Och du utgår från att jag inte använt rätt ord.
Varför?
Läs bara lungt innan till innan du kommenterar.
Jag skrev att säljaren avbröt köpet, men att problemet ligger i att de debiterat fraktkostnader
trots att de aldrig hunnit skicka något.
Jag tänker inte upprepa detta fler gånger.
Som jag skrev, om inte alternativ 1 funkar, gå vidare till alternativ 2.
Ursäkta för hjälpen som du bevisligen behöver.

Jag trodde direkt att denna tråd skulle handla om alla kriminella däckkrängare vår och höst utanför Ica Maxi, Biltema m.fl. .

Hursom så skyr jag dem som pesten. Min mor (80 år) ringde mig i våras. Citat: de säger att de inte kan montera mina sommardäck då de riskerar att explodera p.g.a. för lite mönsterdjup. Då jag hade mätt dem så visste jag att de hade 4 och 5mm kvar innan bryggan som säger att ”nu är det dags”. Min mor kör 500 mil/år MAX. 4-5mm betyder 1000-1500 mil kvar.

Samma sak förra hösten då vår äldsta son skulle byta till vinterludder i November. Vinterdäcken för slitna för montering. Det säger en polack, rumän eller vad han var till en skelleftebo. Hans vinterdäck var Hakka 9or med ca 1500 mil bakom sig. Inte nya naturligtvis men de har garanterat två vintrar kvar. De passar på när de ser okunniga och vilsna personer.

Slutklämmen i denna historia är att de erbjuder dessa däck till en annan kund med sämre däck för 800-1200kr + krängningskostnaden.
Ola

Jag läste AWB Wheels villkor och vilket skämt. Det måste vara skrivit av någon amatör som inte har någon som helst koll på gällande lagstiftning. Så många röda texter, undantag och avgifter som är helt oförenliga med lagen, samt felaktiga paragrafreferenser till lagtexterna. Då konsumentköplagen och distansavtalslagen är tvingande lagstiftning så kan felaktigheterna lämnas utan avseende (de blir ogiltiga).

Att du ska få tillbaka de ursprungliga leveranskostnaderna framgår uttryckligen av EU-direktivtexten i direktiv 2011/83 artikel 13.1.

Enligt 2 kap. 13 § distansavtalslagen ska du visserligen på egen bekostnad återsända varan, om detta står i företagets villkor. Enligt praxis kan inte företag tvinga en konsument att den ska använda ett specifikt fraktbolag eller bli tvingad att betala för att just näringsidkaren ska hämta varan. Det är fritt att själv välja transportör. Men denna paragraf blir givetvis inte ens aktuell om du inte har fått varan i din besittning. Hur skulle du annars kunna återsända varan?

Att återsända varan på konsumentens bekostnad är en aktiv handling som konsumenten utför, och betalar direkt på egen hand. Det är givetvis helt felaktigt att näringsidkaren istället skulle kunna tvinga konsumenten att betala motsvarande ersättning för vad det teoretiskt sett skulle kosta att skicka tillbaka varan med en av näringsidkaren enhälligt valda fraktmetoder, om något återsändande aldrig faktiskt skett.

I första hand bör du kontakta företaget och anmärka på detta och att du kommer driva in skulden via Kronofogden om de inte betalar. Om de inte svarar kan du skicka in ett betalningsföreläggande till Kronofogden. Det är relativt enkelt. Du fyller i ett formulär med uppgifter om företaget, kort beskrivning på det du vill ha betalt för, du kryssar i att du vill att företaget ska ersätta dig för ansökningsavgiften på 300 kr, kryssa gärna i att du vill ha dröjsmålsränta fr.o.m. dag 14 efter att du anmält ditt utövande av ångerrätten enligt 6 § räntelagen. Du kan också hota med att gå till domstol ifall de skulle bestrida kravet och att de då kommer få behöva betala alla rättegångskostnader när de förlorar. Du kan också referera till ABS Wheels placeras på svarta listan och nämna att de ville ju göra rätt för sig, och här är ett bra tillfälle att göra just det.

Tillbaka
Toppen