• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varm öl, dags att rensa brännaren

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Vi var på Gotland en vecka nyligen. Där började det osa lite från kylskåpet vilket jag inte märkt tidigare. Nåväl, det blåste lite ibland och eftersom vi stod med vinden rakt mot kylens ventilation så var nog det orsaken tänkte jag. Vinden trycker nog in lite av avgaserna. Jag tror inte tätningen är hundra runt om kylskåpet. Jag tyckte mig skönja lite ljus utifrån om jag kikar längs alla kanter på skåpet.
Hemkomna drog vi några dagar senare mot Vättern för att bada och sola med övernattning på någon trevlig plats. När vi framåt kvällen kom från badet tänkte jag avnjuta en kall pilsner, men tji vad jag bedrog mig. 20 grader i kylen, men frysvarorna hade inte tinat upp. Nu skulle vi bara vara borta över en natt, så vi hade inte så mycket med. Nu hade vi inte tillgång till el, men med 12V under färd hade det fungerat.
Jag försökte kolla om lågan brann överhuvudtaget. Det gjorde den, men den såg inte "frisk" ut. Det var inget att göra för kvällen, så jag gav mig i kast med det när vi kom hem. Under hemresan fick de känsligaste kylvarorna husera i frysen.
Väl hemma monterade jag loss brännare och gjorde rent, jag sotade även ur skorstenen (avgasröret kanske någon vill kalla det). Det var en hel del stora sotflagor på brännaren och även en del i röret. Det var inte särskilt krångligt, även om jag aldrig gjort detta förut. Efter det fungerar allt perfekt igen.

Jag tog några bilder och plitade ihop en pdf-fil. Detta om någon annan funderat på en rengöring, men känner sig lite osäker. Jag hoppas det kan vara till någon hjälp då. Vi har ett RM 7601-skåp (stora kylen kallas den ibland), men principen är nog lika för många modeller.
 

Bilagor

  • Rensa brännare och skorsten.pdf
    3,9 MB · Visningar: 3.089

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Varm öl, dags att rensa brännaren

Ja, var det inte det? Jag är inte så hemma på detta, men har trott att gasolförbränning sker väldigt rent. Bilen, och kylskåpet, har gått i fyra år nu, så det kanske var dags att göra rent. Jag vet inte om det hör till periodiskt underhåll att rensa då och då. Vi åkte på ett par mycket dåliga, skakiga småvägar på Gotland. Kanske var det då en del stora flagor trillade ner. Nej förresten, det fungerade ju tills vi lämnade ön. Vi använde gasol till kylen hela tiden, utom när vi körde. Det var nog en tillfällighet att det hände just nu, vilket var bra. Det hade varit mindre skoj att börja mekka under semesterresan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varm öl, dags att rensa brännaren

På min første husbil måtte jeg rense skorsteinen, men det var ikke store mengder. Mest brent støv. På den forrige bil åpnet jeg opp etter 8 år, mest for å kontrollere - null sot. På dagens bil med tec-tower har jeg modifisert dekselet rundt brenneren litt slik at det kommer litt mer luft, dette etter en feilsøking på en annen bil med ustabil funksjon på kjølingen. Mulig at denne reduserte lufttilgangen også fører til mer sot, det blir dårlig forbrenning ved lite luft. Modifiseringen besto i å bøye ut blikket under gassrøret litt slik at det ble en åpning for luft. Det er et helt annet deksel på din bil, her er det ingen problem.
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Varm öl, dags att rensa brännaren

På vår första husbil en Hobby 620AK-90.
Så lärde vi oss, att stå ute i det fria på färjan Skåne mellan Trelleborg och Rostock,
kosta halva reskassan.

Blåsigt som det ofta är till sjöss samt kylskåpet på gasoldrift, var en dålig kombination.
När vi skulle rulla av i hamn stank det fränt i husbilen.
Stängde av gasolen och körde på 12V, till Berlin.

Dagen efter fick vi skåpet urmonterat och reparerat, av en tysk gasolfirma.
En hel del kablar var brända samt brännaren var mycket sotig.

Vi brukade köra med gasoldrift även under färd, eftersom 12V räckte inte till, innan reparationen.
Det upphörde vi med omedelbart!

Stephan
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Varm öl, dags att rensa brännaren

Jo du Calle, då hade jag ju läge att testa. Den höll ca 20 grader, vad rekommenderar du för temperatur?
Jag har nog druckit en och annan ljummen pilsner i mina dar (i vissa nödlägen), men har aldrig förstått finessen. Kanske finns det någon kurs?

Knut: Det är nog väldigt enkelt om man tänker efter varför det var så mycket sot. När väl första flagorna täppte till brännaren lite blev nog förbränningen därefter. Sedan gick det nog fort att bygga upp sotlagret på slutet. På flamspridaren satt det stora flagor, men de satt väldigt löst. Jag kunde nästan skaka loss dem.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Varm öl, dags att rensa brännaren

Jag brukar sätta 6-packen på golvet i köket, och vi har golvvärme.
Från källarsval till rumstempererad fungerar bra, men absolut inte kallare. Då bara smakämnena kyls bort. Det är likadant med kryddat brännvin. OK en ljus tunn blaskig lager, den kan man behöva kyla ner lite försiktigt.
Calle
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Varm öl, dags att rensa brännaren

Jag brukar sätta 6-packen på golvet i köket, och vi har golvvärme.
Från källarsval till rumstempererad fungerar bra, men absolut inte kallare. Då bara smakämnena kyls bort. Det är likadant med kryddat brännvin. OK en ljus tunn blaskig lager, den kan man behöva kyla ner lite försiktigt.
Calle

Akta dig för att åka till USA. Där har dom inte bara ölen i kylen utan vanligen även glasen i frysen. Men å andra sidan så smakar de vanligaste amerikanska ölsorterna inget - vare sig dom är iskalla eller inte.

Men amerikanerna behandlar även europeiska ölsorter på samma sätt!
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Varm öl, dags att rensa brännaren

Akta dig för att åka till USA. Där har dom inte bara ölen i kylen utan vanligen även glasen i frysen. Men å andra sidan så smakar de vanligaste amerikanska ölsorterna inget - vare sig dom är iskalla eller inte.

Men amerikanerna behandlar även europeiska ölsorter på samma sätt!

De har öl som är nära en älskog i roddbåt! Jag har smakat!
Stephan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Varm öl, dags att rensa brännaren

En enkel regel, dårlig drikke helles ned iskald - det smaker ikke noe uansett.

En dårlig hvitvin drikkes kald, kvalitet drikkes temperert.

Ved romtemperatur frigjøres aroma og sødmen kommer frem. Det av smaken som overlever kulde er kjemi og bitterhet. Som en engelskmann sa til meg, fra kjøleren kan en ikke kjenne forskjell på en ale og en kjemikaliesuppe (han nevnte et amerikansk ølmerke)
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Varm öl, dags att rensa brännaren

Öl tillverkas i alla länder.
Min egen helt oprofissionella utvärdering av det, förutom nöjet och det enorma jobbet, har jag kommit fram till följande:
Ju varmare klimat ölet tillverkats i, ju mer kallt skall ölet drickas.
Med andra ord i varmare länder är man "bara" törstig, och behövet inte någon mer orsak till att dricka det.

/Leif

Ps. Ett undantag är USA, deras öl skall alltid drickas kallt på grund av att de trotts uteblivet varmt klimat bara brygger blask... :)
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Vi var på Gotland en vecka nyligen. Där började det osa lite från kylskåpet vilket jag inte märkt tidigare. Nåväl, det blåste lite ibland och eftersom vi stod med vinden rakt mot kylens ventilation så var nog det orsaken tänkte jag. Vinden trycker nog in lite av avgaserna. Jag tror inte tätningen är hundra runt om kylskåpet. Jag tyckte mig skönja lite ljus utifrån om jag kikar längs alla kanter på skåpet.
Hemkomna drog vi några dagar senare mot Vättern för att bada och sola med övernattning på någon trevlig plats. När vi framåt kvällen kom från badet tänkte jag avnjuta en kall pilsner, men tji vad jag bedrog mig. 20 grader i kylen, men frysvarorna hade inte tinat upp. Nu skulle vi bara vara borta över en natt, så vi hade inte så mycket med. Nu hade vi inte tillgång till el, men med 12V under färd hade det fungerat.
Jag försökte kolla om lågan brann överhuvudtaget. Det gjorde den, men den såg inte "frisk" ut. Det var inget att göra för kvällen, så jag gav mig i kast med det när vi kom hem. Under hemresan fick de känsligaste kylvarorna husera i frysen.
Väl hemma monterade jag loss brännare och gjorde rent, jag sotade även ur skorstenen (avgasröret kanske någon vill kalla det). Det var en hel del stora sotflagor på brännaren och även en del i röret. Det var inte särskilt krångligt, även om jag aldrig gjort detta förut. Efter det fungerar allt perfekt igen.

Jag tog några bilder och plitade ihop en pdf-fil. Detta om någon annan funderat på en rengöring, men känner sig lite osäker. Jag hoppas det kan vara till någon hjälp då. Vi har ett RM 7601-skåp (stora kylen kallas den ibland), men principen är nog lika för många modeller.
Tack "turbin", även om det är en gammal tråd, alla lär vi oss, vad är problemet.
Mvh.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Tack "turbin", även om det är en gammal tråd, alla lär vi oss, vad är problemet.
Mvh.
Hej läser lite då o då att en del sotar kylskåpet . har haft och har husbil under drygt 30 år . Har använt bilarna året runt kylskåpet alltid på och har aldrig sotat kylskåpet . Är det speciella kylskåp som det behövs eller har jag bara haft tur ? Sevallbo
 
Toppen