• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Motor Varför är det olja där den inte skall vara?

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2026
Fiat Ducato 2008, 130 multijet, ca 30 000 mil. Motorn har särskilt senaste året varit svag till och från och bolmat svart rök vid gaspådrag. Har bytt lambdasond och egr ventil vilket gav tillfällig förbättring. Vid senaste verkstadsbesök konstaterades bland annat att turbon, samt tryckslangar vid turbo, laddluftkylare och gasspjäll var "fulla av olja". Vevhusslang var torr och öppen.
Efter en service på en icke märkesverkstad för flera år sedan konstaterade jag att oljenivån var för hög men gjorde tyvärr inget åt detta. Ett tag därefter hade motorn mindre ork men blev bättre så småningom. Kan något hänt redan då?
Min fråga är helt enkelt vad har hänt och hur kommer oljan dit den inte skall vara? Frågar främst av vetgirighet eftersom jag är inne på att byta motor till en ny/renoverad

Fiat Ducato 2008, 130 multijet, ca 30 000 mil. Motorn har särskilt senaste året varit svag till och från och bolmat svart rök vid gaspådrag. Har bytt lambdasond och egr ventil vilket gav tillfällig förbättring. Vid senaste verkstadsbesök konstaterades bland annat att turbon, samt tryckslangar vid turbo, laddluftkylare och gasspjäll var "fulla av olja". Vevhusslang var torr och öppen.
Efter en service på en icke märkesverkstad för flera år sedan konstaterade jag att oljenivån var för hög men gjorde tyvärr inget åt detta. Ett tag därefter hade motorn mindre ork men blev bättre så småningom. Kan något hänt redan då?
Min fråga är helt enkelt vad har hänt och hur kommer oljan dit den inte skall vara? Frågar främst av vetgirighet eftersom jag är inne på att byta motor till en ny/renoverad
Kan det vara så att du har någon avgasventil som läcker, kompressionstest?

Tack för uppslaget. Det är ju inte så enkelt att göra kompressionstest på en diesel som på en bensinare. Glödstiften kan sitta fast och i sämsta fall gå av. Vanliga symptom på låg kompression saknas tycker jag (som lekman)
Kan du förklara hur en läckande avgasventil kan orsaka så mycket olja där den inte skall vara?

Turbon är trycksmord från motorns oljesystem, det finns tätningar som skall förhindra att motorolja läcker ut till avgas respektive insugssida i turbon.

För mig låter det som att turbon helt enkelt har skadade tätningar, men en viss mängd olja kommer alltid förbi.

Om det bolmar svart, är det ett tecken på dålig förbränning med ett överskott av diesel VS luft.
Detta kan bero på utsliten turbo, tätt luftfilter med mera, allt som hindrar luftflödet.

Det kan även bero på slitna spridare,
Dålig spridare kan orsaka hål i en kolv med totalhaveri som följd.

Mitt tips.
Byt turbo och spridare, prio på spridarbyte.
Det är troligen inget fel på din grundmotor.

Turbon är trycksmord från motorns oljesystem, det finns tätningar som skall förhindra att motorolja läcker ut till avgas respektive insugssida i turbon.

För mig låter det som att turbon helt enkelt har skadade tätningar, men en viss mängd olja kommer alltid förbi.

Om det bolmar svart, är det ett tecken på dålig förbränning med ett överskott av diesel VS luft.
Detta kan bero på utsliten turbo, tätt luftfilter med mera, allt som hindrar luftflödet.

Det kan även bero på slitna spridare,
Dålig spridare kan orsaka hål i en kolv med totalhaveri som följd.

Mitt tips.
Byt turbo och spridare, prio på spridarbyte.
Det är troligen inget fel på din grundmotor.
Tack för ditt svar.
Ja, allt pekar på att oljan har kommit in via turbons tätningar. Första steget är väl att byta turbo och rengöra/byta allt i insuget. Skall ändå ta offert på motorbyte också.

(Hej, med troligen läckande turbo som skickar olja in slangar och laddluftkylare som redan nämnts.)
Men det går ju egentligen inte alls ihop sig med att det var för mycket olja i motorn vid en koll. Om då ingen har fyllt på för mycket olja? utan det skett av sig självt så tyder ju just det på att t.o.m. oljan spädes ut med diesel vartefter från just läckande spridare, vilket inte alls är bra, varken diesel i oljan för smörjningen eller för mycket till förbränningen.
Tänk på vid motorbyte så ingår ju "bara" renoverad naken motor ibland, så se till att du får pris på en helt komplett utrustad motor vid förfrågningen.

M.v.h. JANKRO.

(Hej, med troligen läckande turbo som skickar olja in slangar och laddluftkylare som redan nämnts.)
Men det går ju egentligen inte alls ihop sig med att det var för mycket olja i motorn vid en koll. Om då ingen har fyllt på för mycket olja? utan det skett av sig självt så tyder ju just det på att t.o.m. oljan spädes ut med diesel vartefter från just läckande spridare, vilket inte alls är bra, varken diesel i oljan för smörjningen eller för mycket till förbränningen.
Tänk på vid motorbyte så ingår ju "bara" renoverad naken motor ibland, så se till att du får pris på en helt komplett utrustad motor vid förfrågningen.

M.v.h. JANKRO.
Det var för fyra år sedan som jag inte bytte olja sjäv utan lät en Mekonomen Verkstad göra komplett service. Direkt därefter kollade jag oljenivån och den var över högsta märket. De hade tagit betalt för 5,9 liter vilket är betydligt mer än vad som går åt när jag byter själv. Jag borde ju krävt att de sugit bort överskottet men det är lätt att vara efterklok.
Kanske jag var påverkad av vad som hände då vi hade hyrt en Sprinter husbil i Australien. Efter några mil tändes en varningslampa och meddelade om för hög oljenivå. Kontaktade uthyraren som sade att kör vidare, motorn kommer att ta hand om överskottet. Men det hade den inte gjort när vi tusen mil senare hade kört runt hela kontinenten!
Håller med om att man noga måste få specat vad som ingår, vad som flyttas över från gamla motorn och vad som tillkommer.

Du har blåst turbon troligen inget annat ? Börja där åtminstone citat GBT

Det mest avgörande i din beskrivning​

• “Fulla av olja” i slangar + laddluftkylare (intercooler) Det tyder starkt på att olja trycks ut via turbon, oftast genom slitna tätningar i turbon.
  • Vevhusventilation (vevhusslang) torr och öppen
    → Bra, det gör att vi nästan kan utesluta övertryck i vevhuset som orsak.
  • Tillfällig förbättring efter byte av lambdasond och EGR
    → De var troligen också påverkade av grundproblemet, inte huvudorsaken.
  • Tidigare för hög oljenivå
    Det här är faktiskt en viktig detalj. För mycket olja kan:
  • skapa högt tryck i systemet
  • trycka olja genom turbons tätningar
  • påskynda slitage på turbon

Du har blåst turbon troligen inget annat ? Börja där åtminstone citat GBT

Det mest avgörande i din beskrivning​

• “Fulla av olja” i slangar + laddluftkylare (intercooler) Det tyder starkt på att olja trycks ut via turbon, oftast genom slitna tätningar i turbon.
  • Vevhusventilation (vevhusslang) torr och öppen
    → Bra, det gör att vi nästan kan utesluta övertryck i vevhuset som orsak.
  • Tillfällig förbättring efter byte av lambdasond och EGR
    → De var troligen också påverkade av grundproblemet, inte huvudorsaken.
  • Tidigare för hög oljenivå
    Det här är faktiskt en viktig detalj. För mycket olja kan:
  • skapa högt tryck i systemet
  • trycka olja genom turbons tätningar
  • påskynda slitage på turbon
Tack
Har nu också bollat med AI och fått svar som pekar åt samma håll.

Det var för fyra år sedan som jag inte bytte olja sjäv utan lät en Mekonomen Verkstad göra komplett service. Direkt därefter kollade jag oljenivån och den var över högsta märket. De hade tagit betalt för 5,9 liter vilket är betydligt mer än vad som går åt när jag byter själv. Jag borde ju krävt att de sugit bort överskottet men det är lätt att vara efterklok.
Ok. det var en verkstad som klantat sig direkt vid bytet, jag trodde att oljan blivit utspädd av ex. läckande spridare så nivån ökat från normalnivå.
Ja. man upphör aldrig att förvånas över vad proffs kan åstadkomma.

M.v.h. JANKRO.

Tillbaka
Toppen