• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vardagsfrågor om litium-batterier

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Hej!
Det lutar åt att vi kommer få lithium-batterier i vår Knaus som är från 2020 och har en Euro 6-motor (booster från Schaudt, solcell, inverter).
Jag har läst på en del om bytet och förstått att vi ska kunna byta ut våra AGM ganska rakt av och detta görs på en firma, men jag är ändå inte riktigt klar över en del handhavandefrågor.

Vi brukar ofta stå med el på ställplatser och campingar, kan man fortsätta göra det, litium ska ju inte laddas kontinuerligt?
Hur gör man hemma när bilen inte rullar? Vi brukar ha lite värme på och kylen igång för att snabbt komma ut igen.
Invertern går idag bara på ett uttag, vore det smart att lägga den på alla med de nya batterierna?
Hur gör man på vintern? Bör man plocka ur batterierna och förvara dom hemma?

Tack på förhand!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om det lades med innstilling Gel så skal det mye til å klare å skade LFP batteri. Maks spenning for Gel er litt under maks for LFP, og når lader går ned på vedlikehold er spenningen så lav at det ikke blir ladning av LFP batteriet. Min gamle Flair med LFP fra 2013 går fortsatt med Gel oppsett på ladere. NB dette skjer uten BMS - eneste endingen var å bytte fra 50A sikring for ladning under kjøring til 80A og det er litt i laveste laget for den 400 Ah pakken jeg bygget. Under kjøring lades det til omlag 14 volt og fra stolpe går det ned til 13,8 volt etter omlag 12 timer på 14,4 volt med den ladere som sitter i den bilen. Verdiene er ganske typisk for Gel innstilling. Solpanelene oppfører seg litt mer brutalt enn stolpe da de lader til 14,4 volt til strømmen kommer under 1A i noen timer før de også går til 13,8 volt.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Om det lades med innstilling Gel så skal det mye til å klare å skade LFP batteri. Maks spenning for Gel er litt under maks for LFP, og når lader går ned på vedlikehold er spenningen så lav at det ikke blir ladning av LFP batteriet. Min gamle Flair med LFP fra 2013 går fortsatt med Gel oppsett på ladere. NB dette skjer uten BMS - eneste endingen var å bytte fra 50A sikring for ladning under kjøring til 80A og det er litt i laveste laget for den 400 Ah pakken jeg bygget. Under kjøring lades det til omlag 14 volt og fra stolpe går det ned til 13,8 volt etter omlag 12 timer på 14,4 volt med den ladere som sitter i den bilen. Verdiene er ganske typisk for Gel innstilling. Solpanelene oppfører seg litt mer brutalt enn stolpe da de lader til 14,4 volt til strømmen kommer under 1A i noen timer før de også går til 13,8 volt.
Knut. Du verkar kunnig. Jag funderar på en sak med laddning. Lite OT när det gäller ett AGM batteri.

Min EBL har bara 2 lägen. Blysyra eller Gel. Jag har ett biltema AGM. Det är egentligen enligt biltema ett startbatteri. Vad välja på EBL. Gel eller Blysyra.

Förlåt mig om jag lånade tråden lite..
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har ikke stået på stolpe-el siden 2016.

Til gengæld har jeg ændret lidt på el-installationen.
  • Jeg har fjernet sikringen for ladning i EBL, da den ikke har en lithiumprofil for ladning.
  • Al ladning fra 230V, generator og MPPT fra solceller går direkte til batteriet.
  • Jeg har indsat en Victron shunt og en Victron BMV 712, så jeg kan se alle værdier også via bluetooth i min telefon.
  • Jeg har indskudt en Schaudt booster (styret af D+) mellem generator og batteri, da den har en lithiumprofil
  • Jeg har indsat en Victron 230V lader, da den har lithiumprofil
  • MPPT regulator har lithiumprofil
  • Jeg har indsat en Victron DC/DC lader mellem bodelsbatteri og startbatteri til underholdsladning vinteren igennem (med afbryder, så jeg kan slukke om sommeren)
Se til at alle kabler har rigtig kabelareal og sørg for sikringer i ret størrelse mellem alle enheder

Jeg har ikke frakoblet batterierne om vinteren, da ladning af bodelsbatteri automatisk stopper ved +5C

For at få 230V volt i alle udtag via inverter er det smart at have et pririteringsrelæ. Hvis du har et AES køleskab så husk at sørge for at 230V til det kommer direkte fra sikringen ved indgangen i husbilen

Jeg vedlægger en lille oversigt så du kan se hvordan (jeg har IKKE vis kabling med + og -, men bare som en oversigt)
 

Bilagor

  • 2021 el-skema Dethleffs_20210909_0001.pdf
    270,6 KB · Visningar: 46

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Min EBL har bara 2 lägen. Blysyra eller Gel. Jag har ett biltema AGM. Det är egentligen enligt biltema ett startbatteri. Vad välja på EBL. Gel eller Blysyra.
Den er litt klurig, noen AGM fungerer best som Gel andre som Blysyre. Men som startbatteri blir de brukt som blysyre. Egentlig er det kjemien i AGM batteriet som avgjør.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
671
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag antar att LiFePo-lösningen installeras med BMS. Den ser till att batteriet inte överladdas dvs den slår ifrån när batteriet är fullt. Dock kan det vara så att din nuvarande batteriladdare (utan LiFePo läge) inte laddar batteriet fullt ut. Jag antar att laddaren är integrerad i invertern. Ifall den är en separat enhet så är det värt att spendera några tusenlappar på en ny laddare. En ny solcellsregulator med LiFePo-läge kostar inte heller mycket.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Står man ofta på elplats när man campar så känns ett byte till LFP-batterier nästan som överkurs för mej, men fricampar man regelbundet så är det skönt ifall batteribanken klarar att leverera den elförbrukning man har.
Andra fördelar är låg vikt samt snabb uppladdningsmöjlighet.

En rätt anpassad blybatteribank klarar de flesta sig med ifall man inte är viktkänslig och kan då varva fricamping med camping med elstople.

I mitt fall så betalar jag inte extra för landström när jag besöker en ställplats/camping, ingår den så brukar jag ansluta mej för att kunna köra värme, ac kylskåp+kylbox på 230V.
Jag har ännu efter 2 säsonger, inte kopplat in någon laddningsmöjlighet via 230V till mitt LFP utan det laddas från 3x120W solpaneler eller från generatorn när vi förflyttar oss.

Då vilospänningen i LFP är 13,1-13,3V så en viss laddning kommer att ske med inkopplad 230V, dock så bryter det inbyggda BMS'et laddningen innan ev. skada på LFP uppstår.

Vid längre uppställning med 230V inkopplad samt förbrukare igång så kan det vara negativt för LFP ifall det toppladdas kontirnuerligt, ett LFP mår bäst av att lagras halvladdad runt 50%.

Sen kan det vara skillnader på den inbyggda styrningen (BMS) i olika fabrikat av drop-in batteri, och oftast kan man inte ändra styrningen som brukare.

Men din nuvarande bobatteribank är väl bara 2år, fungerar den som ni önskar i dagsläget så kan ni även avvakta med ett byte, LFP-priserna lär inte stiga, utan troligen fortsatt sjunka.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Kollade igår med Sunlux, har deras litium 96 amp med inbyggd värme. Batteriet kan sitta kvar under vintern, dock rekommenderas att - kabeln från solcell samt - kabel från regulator till batteri kopplas bort. Till våren kopplas de in i omvänd ordning. Laddningsnivån vid avställning bör ligga på ca60%. Man kan också stänga av batteriet med huvudbrytare eller ta bort - polen för att minimera krypströmmar. Vid extrem kyla bör batteriet tas in -25-30.
 

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Jeg har ikke stået på stolpe-el siden 2016.

Til gengæld har jeg ændret lidt på el-installationen.
  • Jeg har fjernet sikringen for ladning i EBL, da den ikke har en lithiumprofil for ladning.
  • Al ladning fra 230V, generator og MPPT fra solceller går direkte til batteriet.
  • Jeg har indsat en Victron shunt og en Victron BMV 712, så jeg kan se alle værdier også via bluetooth i min telefon.
  • Jeg har indskudt en Schaudt booster (styret af D+) mellem generator og batteri, da den har en lithiumprofil
  • Jeg har indsat en Victron 230V lader, da den har lithiumprofil
  • MPPT regulator har lithiumprofil
  • Jeg har indsat en Victron DC/DC lader mellem bodelsbatteri og startbatteri til underholdsladning vinteren igennem (med afbryder, så jeg kan slukke om sommeren)
Se til at alle kabler har rigtig kabelareal og sørg for sikringer i ret størrelse mellem alle enheder

Jeg har ikke frakoblet batterierne om vinteren, da ladning af bodelsbatteri automatisk stopper ved +5C

For at få 230V volt i alle udtag via inverter er det smart at have et pririteringsrelæ. Hvis du har et AES køleskab så husk at sørge for at 230V til det kommer direkte fra sikringen ved indgangen i husbilen

Jeg vedlægger en lille oversigt så du kan se hvordan (jeg har IKKE vis kabling med + og -, men bare som en oversigt)
Tack för ritningen, ska sätta den i händerna på firman som ska installera batteriet.

Osäker på vilken EBL vi har, bilen på verkstad, men jag får kolla upp det. Alltid bäst att veta det mesta själv.
Solcellen går idag direkt på batterie vad jag vet. Regulatorn klarar litium.
Har också Schaudt-booster med litiumläge.
De har idag köpt nån typ av DC/DC-laddare, dock som problemlösning för boostern,

Vet inte märke på batteri eller vilka värden jag kommer kunna se i nuläget.
 

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Står man ofta på elplats när man campar så känns ett byte till LFP-batterier nästan som överkurs för mej, men fricampar man regelbundet så är det skönt ifall batteribanken klarar att leverera den elförbrukning man har.
Andra fördelar är låg vikt samt snabb uppladdningsmöjlighet.

En rätt anpassad blybatteribank klarar de flesta sig med ifall man inte är viktkänslig och kan då varva fricamping med camping med elstople.

I mitt fall så betalar jag inte extra för landström när jag besöker en ställplats/camping, ingår den så brukar jag ansluta mej för att kunna köra värme, ac kylskåp+kylbox på 230V.
Jag har ännu efter 2 säsonger, inte kopplat in någon laddningsmöjlighet via 230V till mitt LFP utan det laddas från 3x120W solpaneler eller från generatorn när vi förflyttar oss.

Då vilospänningen i LFP är 13,1-13,3V så en viss laddning kommer att ske med inkopplad 230V, dock så bryter det inbyggda BMS'et laddningen innan ev. skada på LFP uppstår.

Vid längre uppställning med 230V inkopplad samt förbrukare igång så kan det vara negativt för LFP ifall det toppladdas kontirnuerligt, ett LFP mår bäst av att lagras halvladdad runt 50%.

Sen kan det vara skillnader på den inbyggda styrningen (BMS) i olika fabrikat av drop-in batteri, och oftast kan man inte ändra styrningen som brukare.

Men din nuvarande bobatteribank är väl bara 2år, fungerar den som ni önskar i dagsläget så kan ni även avvakta med ett byte, LFP-priserna lär inte stiga, utan troligen fortsatt sjunka.
Vi fricampar en del också, framför allt tidig höst.

Anledningen till att vilja stå med landström är väl bekvämligheten att det kommer 230 ur alla uttag man vill använda för detta ändamål - snabbladda mobiler, kunna jobba med datorn, köra hårfön osv. Detta görs via invertern när vi fricampar.

Jag kanske ska förklara bakgrunden till bytet lite mer, apropå din kommentar om att batterierna bara är 2 år. De är bara dryga 3 månader.

De dubbla bodelsbatterier som satt i bilen vid leverans tog slut efter en runda till Danmanr i juli, vi fattade ingenting, knappt använt invertern.
Firman var väldigt snäll och satte in två nya Varta utan kostnad.
Efter en helg nyligen när vi stått på el och sedan kört cirka 3 timmar visade panelen låg volt (11,7) och ganska dålig kräm (2 av 5)
Samma mönster upprepades senaste helgen också.

Jag har sedan dess lärt mig om Euro 6-motorer och laddning vid färd osv.
I vår bil verkar det inte fungera, trots booster från Schaudt av rätt variant.
Detta innebär att kylskåpet i Autoläge sugit ur bodelsbatterierna under färd.

Så här kunde vi alltså fortsatt i all oändlighet. De nya batterierna hade visserligen klarat sig, men hade förstörts ganska snart troligen.

Jag fick ett smärre psykbryt i måndags och bilen är nu inne på felsökning+att man ville sätta in litiumbatterier (bl.a har vi för liten kapacitet för den inverter vi fått installerad).
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Anledningen till att vilja stå med landström är väl bekvämligheten att det kommer 230 ur alla uttag man vill använda för detta ändamål - snabbladda mobiler, kunna jobba med datorn, köra hårfön osv. Detta görs via invertern när vi fricampar.
Vi anvender alene inverter for fruen hårføn. Alt andet kører på 12V, mobilladning, ladning laptop, ladning tandbørste, alle lamper o.s.v. Resten som maddlavning (spis?), køleskab og varme kører på LPG.

Vi er pt. i gang med at anskaffe el-cykler. Der har jeg i Holland som det enested sted en model som både kan lades via 230V og 12V. Desværre så bliver jeg nødt til at trække nye og større kabler til dette på grund af den nødvendige effekt og 12V cigarstik er ikke optimale. Samtidig bliver ladetiden for 2 cykelbatterier temmelig lang på 12V. Så det bliver nok til at vi lader cykler via inverter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi fricampar en del också, framför allt tidig höst.

Anledningen till att vilja stå med landström är väl bekvämligheten att det kommer 230 ur alla uttag man vill använda för detta ändamål - snabbladda mobiler, kunna jobba med datorn, köra hårfön osv. Detta görs via invertern när vi fricampar.

Jag kanske ska förklara bakgrunden till bytet lite mer, apropå din kommentar om att batterierna bara är 2 år. De är bara dryga 3 månader.

De dubbla bodelsbatterier som satt i bilen vid leverans tog slut efter en runda till Danmanr i juli, vi fattade ingenting, knappt använt invertern.
Firman var väldigt snäll och satte in två nya Varta utan kostnad.
Efter en helg nyligen när vi stått på el och sedan kört cirka 3 timmar visade panelen låg volt (11,7) och ganska dålig kräm (2 av 5)
Samma mönster upprepades senaste helgen också.

Jag har sedan dess lärt mig om Euro 6-motorer och laddning vid färd osv.
I vår bil verkar det inte fungera, trots booster från Schaudt av rätt variant.
Detta innebär att kylskåpet i Autoläge sugit ur bodelsbatterierna under färd.

Så här kunde vi alltså fortsatt i all oändlighet. De nya batterierna hade visserligen klarat sig, men hade förstörts ganska snart troligen.

Jag fick ett smärre psykbryt i måndags och bilen är nu inne på felsökning+att man ville sätta in litiumbatterier (bl.a har vi för liten kapacitet för den inverter vi fått installerad).

Jag förstår dej, "Been there, done that" jag hade samma problem med att fricampa en helg, även ifall jag förflyttade mej på lördagen några timmar, jag hade då 3x95Ah Biltema AGM som är ett riktigt dåligt batteri att belasta över tid, men ett ok startbatteri.
Idag har jag ett Winston LFP på 400Ah med det har jag som mest fricampat 14 dagar i sträck utan annan laddning än från mina solpaneler 3x120W, och jag tillhör "storförbrukarna" på el, ligger på 0,5-1,5kWh/dygn.

Vill man ha full koll på sin förbrukning/laddning så kan jag rekommendera denna SmartShunt - Victron Energy men byter du nu till LFP så kan de ha inbyggd shunt så du via blåtand ha koll på statusen i din mobil.

Dock är det viktigt att verkstaden finner ditt laddningsproblem annars blir det inte så mycket bättre efter batteribytet.

Lycka till // Peter :)
 

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Vi anvender alene inverter for fruen hårføn. Alt andet kører på 12V, mobilladning, ladning laptop, ladning tandbørste, alle lamper o.s.v. Resten som maddlavning (spis?), køleskab og varme kører på LPG.

Vi er pt. i gang med at anskaffe el-cykler. Der har jeg i Holland som det enested sted en model som både kan lades via 230V og 12V. Desværre så bliver jeg nødt til at trække nye og større kabler til dette på grund af den nødvendige effekt og 12V cigarstik er ikke optimale. Samtidig bliver ladetiden for 2 cykelbatterier temmelig lang på 12V. Så det bliver nok til at vi lader cykler via inverter.
Jodå, har kollat på laddning av laptop via 12-volt, sen har det inte blivit av med inköp.
Tandborste såg jag någon som hittat nån variant som funkade på 12-volt, var lite universell. Har sparat undan det nånstans.

Elcykel, där finner jag mig nog i 230-lösningen, behöver inte ladda så ofta.

Allt annat i bilen går på 12 volt eller gasol.
 

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Jag förstår dej, "Been there, done that" jag hade samma problem med att fricampa en helg, även ifall jag förflyttade mej på lördagen några timmar, jag hade då 3x95Ah Biltema AGM som är ett riktigt dåligt batteri att belasta över tid, men ett ok startbatteri.
Idag har jag ett Winston LFP på 400Ah med det har jag som mest fricampat 14 dagar i sträck utan annan laddning än från mina solpaneler 3x120W, och jag tillhör "storförbrukarna" på el, ligger på 0,5-1,5kWh/dygn.

Vill man ha full koll på sin förbrukning/laddning så kan jag rekommendera denna SmartShunt - Victron Energy men byter du nu till LFP så kan de ha inbyggd shunt så du via blåtand ha koll på statusen i din mobil.

Dock är det viktigt att verkstaden finner ditt laddningsproblem annars blir det inte så mycket bättre efter batteribytet.

Lycka till // Peter :)
Det ser ut att bli 150 Ah för oss. Kostar oss inget pga många många problem med bilen, så jag ställer inga högre krav på mer kräm. Bara tacksam.

Felsökning står högst på min önskelista. Nåt måste ju vara fel. Boostern från Schaudt som sitter i ska ju lösa det här att det inte laddar när man kör trodde jag, men tydligen inte. De hade skaffat nån typ av DC-DC-laddare idag som ska monteras. Ska bli spännande att se vad som händer.
 
Toppen