• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varbergshusbilar

Kenzer

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
33020
Medlemskap
2021
Har köpt en Ahorn 550 för drygt en månad sedan
Vi åkte direkt till Italien, men det har varit och är mycket problem med bilen tyvärr. Elfel i bodelen så bara när vi är inkopplad på 220v så funkar elen. Och problem med motorn , mjukvarufel tog två dygn att få tillrättat. Har någon erfarenhet hur pass benägna säljaren varbergshusbilar är på att rätta till fel? Inga konkreta svar än från säljaren trots ett antal Mail och telefon
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Känner inte till företaget ifråga, men om du googlar på namnet hittar du säkert en hel del info.

Rent allmänt kan sägas att om du handlar hos en HRF-ansluten återförsäljare så har de förbundit tig att följa gällande lagar och förordning, och om det skulle bli så illa att du måste vända dig till ARN har HRF-medlemmen förbundit sig att följa deras rekommendation.

Pålle
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Det är inte så många handlare som svarar på mail. Att få dem att ringa upp kan också vara svårt. Öga mot öga kanske funkar. De enda handlare som svarar på mail av de jag mött (jag har mött många) är BiÖ och Richard på Pukaviks husbilar. De andra har inte svarat ens om man vill köpa.
 

Kenzer

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
33020
Medlemskap
2021
Jag och min kollega köpte varsin likadan med exakt likadan specifikation. Min fick 36000kr i årsskatt och kollegans 15000kr , är det bara möjligt !
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja ok kanske en branchsjukdom då
Har skickat över 25 Mail med olika fel och bilen är 6 veckor gammal…
Jag och min kollega köpte varsin likadan med exakt likadan specifikation. Min fick 36000kr i årsskatt och kollegans 15000kr , är det bara möjligt !

Om du dränker dom i mail:s, kanske det inte är så underligt att du inte får svar?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Min fick 36000kr i årsskatt och kollegans 15000kr , är det bara möjligt !
Bokstaven "L" i WLTP betyder "Light", och är motorn certifierad enligt Light-reglementet blir skatten i storleksordningen 35 - 40 tusen.

Är motorn däremot certifierad enligt Heavy Duty-reglementet beräknas skatten enligt "skläig grund", och blir då ungefär hälften så stor.

Pålle
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Tumbo har föredömligt återkopplat på alla mails, oavsett ärende. Antingen via vändande mails eller ringt.
Jovisst det finns de som förstår att svara på mail och telefon är viktigt men alltför många gör det inte. Den värsta jag varit ute för är en känd handlare i Örebro, fullständigt hopplöst att få svar från marknadschefen. Verkstads sidan var bättre. Det här är många år sedan de kanske har bättrat sig.
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Jag har låtit Charles som äger Varbergs husbilar importera två husbilar åt mig via sin firma Tysklandsimport. Har inte varit några bekymmer med kontakt varken via mail eller telefon.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag har låtit Charles som äger Varbergs husbilar importera två husbilar åt mig via sin firma Tysklandsimport. Har inte varit några bekymmer med kontakt varken via mail eller telefon.

Vi köpte vår senaste husbil via ett känt förmedlingsföretag, och hade inte heller några bekymmer med kontakt varken via mail eller telefon – fram till dess att bilen var betald och levererad.

Därefter slutade de helt att svara!

Pålle
 

Kenzer

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
33020
Medlemskap
2021
Bokstaven "L" i WLTP betyder "Light", och är motorn certifierad enligt Light-reglementet blir skatten i storleksordningen 35 - 40 tusen.

Är motorn däremot certifierad enligt Heavy Duty-reglementet beräknas skatten enligt "skläig grund", och blir då ungefär hälften så stor.

Pålle
Var hittar vi den beteckningen? Är det registreringsbeviset
 
Toppen