• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var ska jag söka???

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Hej !!!! Hur ska jag hitta olika arkiv vad kostar det. Jag har sett en del, det står att det är gratis. Är det så. I så fall några förslag om vilka. Rötter kommer man in i arkiven med det.
Mvh Roddan
 

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: Var ska jag söka???

Svarar lite snabbt på detta också. Det jag använt till svaret på din tidigare fråga är
Arkiv Digital. Där kan du hitta kyrkböcker från alla församlingar. Det finns på nätet och kostar 1200 för ett årsabonnemang.
Sveriges Dödbok 1901-2009, CD som finns på Släktforskarförbundet ca 600 kronor
Sveriges Befolkning 1970 (finns många årtal) CD som finns på Släktforskarförbundet ca 600 kronor.
Med det kommer man en bra bit och så kan man köpa mer vartefter man behöver.
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Var ska jag söka???

Hej,
Jag använder allt det som pesann skriver samt Genline. Just nu tänker jag i stället för Genline skaffa ett Ancestryabonnemang, troligen det dyrare som ger mig tillgång även till USA, Kanada m.m. (har många emigranter i släkten). Men för det dagsaktuella läget, d.v.s. var de man hittat tidigare bor just nu, är Birthday jättebra. Den är gratis och man behöver bara registrera sig. Dessutom uppdateras den snabbt, efter c:a 2 veckor är en avliden struken, en som flyttat har den nya adressen m.m..
Hälsningar
Karin:wink:
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.337
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Var ska jag söka???

Hej.
Har släktforskat sedan i höstas har testa Ancestry.se först 14 dagars prova på, blev mera nyfiken på släkten så jag löste ett månadsabonnemang för 135:-/mån, kan avsluta det när jag vill, på Ancestry får du tillgång till mängder av källinformation i Sverige

Mvh Thomas
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Var ska jag söka???

Nu har Ancestry fått en ny funktion nämligen ihopslagning av dubletter.
Det var tidigare ett digert pusslande att få bort dem.
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Var ska jag söka???

Hej,
skillnaden mellan Genline/Ancestry och Arkiv Digital (AD) är ju läsbarheten. Ancestry äger ju numera Genline och de bygger sitt, framför allt det äldre, material på de foton som togs av mormonerna på 1950-talet med svartvita foton. Arkiv Digital har nytagna foton i färg med digital teknik tagna nu på 2000-talet. Visserligen har man där inte lika många foton än så länge, men det ökar i rask takt. Dessutom kan man hitta bouppteckningar i AD, vilket jag inte hittat i Genline. Genline har ofta bättre gårds/ortsregister. Så det finns för- och nackdelar med båda. Men ska man forska enbart i Sverige tror jag att AD är bättre, framför allt för läsbarhetens skull.
Karin:wink:
 

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: Var ska jag söka???

Hej Karin,
Jag har haft Genline men gick över till Ancestry, eftersom nästan halva släkten emigrerat. Genom det har jag hittat flera släktingar, både i USA och Australien. Man får bara tänka på att söka väldigt öppet eftersom stavningen kan variera mycket på samma person. Tex min morfars far Setterqvist som har hetat Satergiret, Lätterqvist och Zritterquist. De har ju skrivit av gamla handskrivna dokument och är väl inte så bra på svenska namn. Dessutom använder de inte födelsedatum på samma sätt som vi. Vissa stater har ganska mycket inlagt och andra stater är betydligt sämre. Men det finns mycket intressant.
Vad jag förstått har Genline, Svar och Arkiv Digital lite olika specialområden förutom de vanliga kyrkböckerna. Arkiv Digital är dock i en egen klass med läsbarhet.
Ha det så gott i vinterkylan = bra forskarväder.
Hälsningar
Ann
 
Toppen