• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var sitter signalhornet

F

F.d. 7502

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Fiat
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD
Årsmodell Chassie: 1998
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: T604
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1998
Ämnesområde: Elsystem
"Tutan" denna viktiga komponent - har slutat samarbeta - det är inte säkringen som gått - men var sitter själva "hornet" kikade under huven - kröp under en stund ... men tjii...någon som sett den, och därmed var den sitter, tänkte börja mäta lite ström och kolla om det oxiderat någonstans, det kan bero på att man tutar för lite. Bara jag hitter den.
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Hej.
Ja var Tutan sitter det undrade även jag för några veckor bakåt, ingen signal inga brända säkringar. Däremot så kändes ett "Klick" på ena Relät.
Vad göra, jo jag tog helt sonika och vände på mejseln. Knackade lätt på Relät, och efter några försök så hade jag signal. Mitt råd är alltså knacka på Relät då du funnit det rätta.
Annars så verkar Tutan sitta på min -02:a till höger någonstans. ( om man står framför bilen och tittar ner i motorn). Numera kollar jag Tutan väldigt ofta, man är väl Italienare.

Hilsen fra Tant Sture
 
F

F.d. 4972

Guest
Har haft en Fiat -00. på den satt tutan under vänster framlykta. Du ser den lätt om du lägger dig framifrån under vänster framskärm. Hade samma problem på min. Dålig kontakt vid tutan.
Lycka till.
/Lars
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Signalhornet sitter mycke riktig på vänster sida ( sett i färdriktningen ) ca 25 - 30 cm under lycktglaset, bredvid kylaren, man kan se den om man "kikar in" i grillen, vill du komma åt den måste hela "kofångaren" demonteras, kom ihåg att det ligger 12 volt på hela tiden, både på in o utgång av signalhornet, jordning sker uppe i ratten.
Lycka till, Lennart
 
F

F.d. 7502

Guest
Gracias allihop, ska nog gå att fixa - plötsligt igår kom den igång under färd - men den lät lite bekymrad lixom och så dog den ut igen, relä eller kontakt, ska kolla nästa vecka nu är det trav i helgen först.

CYA
 

Sture & Solveig

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2024
Den sitter under vänster framlampa,och det är till 99,9 prosent hornet som är kass.Fiat måste träffat på den sämsta tillverkare som finns när det gäller signalhorn för på dom fiatmodeller jag haft har jag fått byta signlhorn MVH STURE
 
Toppen