• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Var sitter regulatorn till solcellen?

Kersti o Lennart

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Örebro
HBK-Nr
15031
Medlemskap
2024
Var är regulatorn till solcellen? Har en Carthago 4.8 C-line -15. Har letat "som en tok" men hittar den inte. Monterad hos BiÖ och de vet inte var de satt den. Fick ett antal förslag, men där fanns den inte. Har kollat: batterilådan, ovan kylskåp mm, vid exp-kärlet, elcentralen, under TV´n, bakom panelen ovan dörren. Har någon fler förslag?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Följ kablarna från genomföring i taket neråt i bilen och se om det går att hitta regulatorn. Hade för mig att de brukade sätta den uppe under taket i närheten av hålet där kablaget kommer in från solcellerna.

MVH
Hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Var är regulatorn till solcellen? Har en Carthago 4.8 C-line -15. Har letat "som en tok" men hittar den inte. Monterad hos BiÖ och de vet inte var de satt den. Fick ett antal förslag, men där fanns den inte. Har kollat: batterilådan, ovan kylskåp mm, vid exp-kärlet, elcentralen, under TV´n, bakom panelen ovan dörren. Har någon fler förslag?
I dubbelgolvet innanför dörren eller under sätet framför dörren.
 

Kersti o Lennart

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Örebro
HBK-Nr
15031
Medlemskap
2024
Tack för alla svar med förslag på placering. Tror jag hittat den....
De förmonterade kablarna försvinner in i ett skyddsrör av aluminium ovan ugnen. Har inte tagit isär röret. Det är tillbucklat o delvis uppskuret och kablarna kommer ut i andra änden och fortsätter bakom kyl/frys ner till batterilådan.+
Tack än en gång! Kör lugnt o lev gött!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack för alla svar med förslag på placering. Tror jag hittat den....
De förmonterade kablarna försvinner in i ett skyddsrör av aluminium ovan ugnen. Har inte tagit isär röret. Det är tillbucklat o delvis uppskuret och kablarna kommer ut i andra änden och fortsätter bakom kyl/frys ner till batterilådan.+
Tack än en gång! Kör lugnt o lev gött!
Det "rör" du hittat är en skyddsplåt i aluminium virad runt kablarna för att skydda dom från värmen vid ugnen,det går att öppna den och sedan vira den om kablarna igen om du vill,din regulator sitter nog inte där utan någonstans på vägen till batteriet.
 

Kersti o Lennart

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Örebro
HBK-Nr
15031
Medlemskap
2024
Det "rör" du hittat är en skyddsplåt i aluminium virad runt kablarna för att skydda dom från värmen vid ugnen,det går att öppna den och sedan vira den om kablarna igen om du vill,din regulator sitter nog inte där utan någonstans på vägen till batteriet.
Tack Olof! Som jag m fl har letat så kan den inte sitta på någon annan plats. Har inte tagit bort aluminiumet ännu. Regulatorn fungerar, vilket är viktigast trots allt. Tack för ditt svar. Trevlig helg!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack Olof! Som jag m fl har letat så kan den inte sitta på någon annan plats. Har inte tagit bort aluminiumet ännu. Regulatorn fungerar, vilket är viktigast trots allt. Tack för ditt svar. Trevlig helg!
Kabeln från solcellen går i en slinga längs höger sida, fram till mugghållaren vid passageraren,där vänder den tillbaka till batteriet.Om du monterar bort mugghållaren kan den vara där kanske.
 
Toppen