• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var kommer den extra Amperen ifrån

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag fick jag min PWM hastighetsregulator med mjuk start/stopp
Beskrivningen var på kinesiska :eek:
Men jag tror att jag har fixat alla parametrar :p
Så jag gjorde en test och allt fungerar som tänkt.
Sen mätte jag hur många A den drar när motorn går på 50%
Motorn tar 1.45A
Sen mätte jag före styrenheten.... Till min förvåning så drar det bara 0.65A
:swoon:
Så nu undrar jag hur kommer det sig att det totala A förbrukning är lägre när jag mäter styrenheten med motor i drift, än när jag mäter bara motorn som då drar 1.45A :swoon::rolleyes::rolleyes:


Screenshot_20210111_212725_com.amazon.mShop.android.shopping.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Enklare multimetrar klarar inte av att mäta rätt när det är pwm inblandat de klara bara rena likspänningar eller riktig sinus.
Fluke som kostar mycket mer klarar även någorlunda bra lite olika kurvformer, med en riktig fluke med oscilloskopvisning kan man få fram de rätta värdena.
De gamla mekaniska vridspole instrumenten från AVO klarar ibland de knepiga spänningarna bättre, trögheten i systemet ger ju en slags medelvärdesberäkning automatiskt. Hade ju en kurs i mätteknik men det var länge sedan.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jo det är likströms.... Jag kollade precis och det visade 5.91v vid 50% hastighet på fläkten
För att få rätt mätvärde måste likströmmen vara konstant under en viss tid. Med PWM hackas likströmmen upp och blir pulserande. En digital multimeter "samplar" mätvärde med viss intervall. Om man gör tankeexperimentet att mätintervallet stämmer exakt med pulslängden kommer multimetern att antingen visa samma värde som ingående ström till regulatorn eller 0 (noll) Ampere
 

Mulle mek

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
31677
Medlemskap
2024
Nej din multimeter reagerar som den ska. Teoretiskt sett kan man inte mäta en PWM-signal med en multimeter. Men om man har referensvärden och inte söker ett exakt värde funkar det. Om du mäter spänningen på en 50% PWM-signal och har koll på systemspänningen, låt oss säga 12V så är ett acceptabelt värde på multimetern 5,5 - 6,5V, då vet man att det fungerar. Används vid felsökning på fordon och finns beskrivet i Repmanualen hos minst en av två stora lastbilstillverkare i Sverige. Så multimetern räknar amper på 6V, där av värdet. Går även att kontroller att can-trafiken på ett can-nätverk inte har störningar. Då man även på dom kan mäta spänning med en multimeter för att se om en styrenhet skickar ut fel nivå på signalen och kraschar hela systemet, inte helt ovanligt vid problem med jordanslutningarna till chassimonterade styrenheter.
 
Toppen