• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var är det lämpligt att avgasröret mynnar?

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Var är det lämpligt att avgassystemet ”mynnar” slutar?
Finns det några regler? Just nu slutar det längst bak.
Skulle vilja flytta det för att göra plats för grå vatten tank.
Bilen en Ford Transit 83a är registrerad med 4 passagerare i bodelen.
Frågan är nog lämplig att vidare befordra till någon bilbesiktare.
På diverse service bilar som var tyngre än 3500kg som jag körde på 80 och 90 talet mynnade röret framför vänster hjulpar.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
På våran sitter ventilationen till kylskåpet på vänster sida bakom bakaxeln. Ingen risk att man får in avgaser i bodelen den vägen?
Göran i Björnarbo
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
På våran sitter ventilationen till kylskåpet på vänster sida bakom bakaxeln. Ingen risk att man får in avgaser i bodelen den vägen?
Göran i Björnarbo
Om kylskåpsventilationen kommer in i husbilens boutrymme är det nog något fel tror jag....
Den går ju in i nedre gallret och ut genom det övre.
Går skåpet på gasol får ju inte avgaserna från gasolen under några omständigheter komma in i bilen
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Kan säga så här hur det är gjort och fungerar har jag inte en aning om, det sitter två vita galler på bilens vänstra sida.
Då är dessa bara ventilation av kylskåpet? Och det ska inte kunna komma in avgaser den vägen. Skåpet går att köra på gasol om det funkar vet jag inte har inte provat ännu.
Är änsålänge lite osäker på gasol , kanske har att göra med att mina föräldrar höll på att förolyckas vid en brand i ett gasolkylskåp. På en husbils träff i Motala tidigt 2000 tal. Personskadorna inskränkte sig till en stukad tå.
Göran i Björnarbo
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Om kylskåpsventilationen kommer in i husbilens boutrymme är det nog något fel tror jag....

Som framgår av inlägg #1 är bilen från 1983.

På den tiden installerades kylskåp på helt annat sätt än idag. Bland annat var nischen bakom kylskåpet vanligtvis inte avskild från bilens innerutrymme, utan avgaserna leddes ut genom ett separat avgasrör.

Pålle
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Tror nästan att det är bättre om det kommer ut på sidan eftersom det oftast blir ett undertryck på bakdelen när man kör, en läckande dörrtätning brukar ge upphov till lukt av avgaser om man inte har öppet fram för att kompensera. Alla har väl kört långt virke med halvöppen dörr.
Men bilprovningen går ju på regler inte på sunt förnuft så det bästa är att kolla med hallchefen på någon bilprovning helst där du ska besikta.
 

Uffe A-son

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Orsa
HBK-Nr
228
Medlemskap
2024
Mitt går ut mellan fram o bakhjul på förarsidan,kylskåpsventilationen sitter på höger sida!!
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Får ta och forska lite hur kylskåpet är monterat. misstänker att det kan vara ganska dammigt på baksidan. ibland känns det som att någonstans för 25 år sedan upphörde den kärleksfulla omvårdnaden på den här husbilen.
Göran i Björnarbo
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, har avgas röret långt uppe vid ett galler , du känner värmen var avgasen kommer ut ,vänster sida på fiat ducato 92 årsmodell , jag kollar alltid där då vet jag att kylen funkar.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
På bilar tillverkade i länder med högertrafik mynnar avgasröret ut på vänster sida och med vänstertrafik på höger sida.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Det som gjorde att jag ställer frågan är att det idag mynnar motorns avgasrör längst bak. Och det ser väldigt hem snickrat ut.
Göran i Björnarbo
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det som gjorde att jag ställer frågan är att det idag mynnar motorns avgasrör längst bak. Och det ser väldigt hem snickrat ut.
Göran i Björnarbo

En gång i tiden innan vi blev eu-medborgare, så hade Sverige en djungel av egna ibland sjuka regler på fordon, bla. att avgasrör skulle sluta typ 10cm bakom bakre stötfångaren, byggde man avgassystem själv kunde det då falla på detta hos svensk bilprovning.
Idag slutar avgassystem lite varstans runt fordon, och jag har inte hört att något är fel.
Så ut framför vänster bakhjul tycker jag verkar smidigast för dej
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag tror mig ha läst någonstans, men det kanske inte gäller nu längre med alla "nya" eller bortglömda underliga sverigeregler som fanns att avgaserna inte heller fick mynna ut vid bilkupén eller dörren.
Därav så var det med vissa protester möjligt att ha sidepipes på en El Camino med flak, och även med mutor på en Corvette för där var ju kupén/hytten kort och bara tvåsitsig.
Därför så blev det nog kanske vartefter godkänt att ha avgaserna mynna ut framför bakhjulen på en husbil, på den sida som inte hade ingångsdörren, även om man kan vistas inne i bilen där avgaserna mynnar ut.
El Camino.JPG

Kanske finns någon som fick strida och kommer ihåg bättre än jag.

M.v..h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tror mig ha läst någonstans, men det kanske inte gäller nu längre med alla "nya" eller bortglömda underliga sverigeregler som fanns att avgaserna inte heller fick mynna ut vid bilkupén eller dörren.
Därav så var det med vissa protester möjligt att ha sidepipes på en El Camino med flak, och även med mutor på en Corvette för där var ju kupén/hytten kort och bara tvåsitsig.
Därför så blev det nog kanske vartefter godkänt att ha avgaserna mynna ut framför bakhjulen på en husbil, på den sida som inte hade ingångsdörren, även om man kan vistas inne i bilen där avgaserna mynnar ut.
Visa bilaga 206714

Kanske finns någon som fick strida och kommer ihåg bättre än jag.

M.v..h. JANKRO.

På min Ford F-150 SVT Lightning 2003 går original avgassytemet ut framför höger bakhjul.
Jag har en massa dispenser på bilen t.ex all belysning, men ingen dispens på avgassytemet, så det måste varit ok, bilen är intagen från Kanada

en gurglande Lightning
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
På både Ducato -05 (Adria) och Ducato -20 (Bürstner) slutar avgasröret straxt bakom förardörren.
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
hej, har avgas röret långt uppe vid ett galler , du känner värmen var avgasen kommer ut ,vänster sida på fiat ducato 92 årsmodell , jag kollar alltid där då vet jag att kylen funkar.
Du blandar nog ihop bilens avgassystem med kylens det är viss skillnad
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Att en Ford pickup har avgas röret ut till höger är väl fullkomligt logiskt Kanada är en del av brittiska samväldet. Och i Storbritannien kör man på vänster sida? Möjligt att mitt resonemang kanske haltar lite.
Känns som att dra ut systemet till vänster så får det bli.
Göran i Björnarbo
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Att en Ford pickup har avgas röret ut till höger är väl fullkomligt logiskt Kanada är en del av brittiska samväldet. Och i Storbritannien kör man på vänster sida? Möjligt att mitt resonemang kanske haltar lite.
Känns som att dra ut systemet till vänster så får det bli.
Göran i Björnarbo

De flesta amerikanska pickup'er har rören ut på höger sida, och det har ingenting med att just min råkar komma från Newfoundland, men då blev den utrustad med hastighetsmätare i km/h istället för m/h enklare vid reg.bes.
Jag tror att idag kan rören sluta var som helst lagligt.
Vänster blir säkert bra :)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Med tanke på att kylskåpet sitter på bilens vänstra sida, med tanke på att utrymmet bakom kylskåpet (med till visshet gränsande sannolikhet) inte är avskilt från bilens inre och med tanke på att det under körning (på grund av säkerhetsventilationen) kan uppstå ett undertryck inne i bilen, skulle jag inte välja att dra ut avgasröret på vänster sida.

Pålle
 
Senast ändrad:
Toppen