• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Valutakonto?

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Gick in på Swedbank " Har vi icke", till svar.
Gick in på Handelbanken "bara för företagare" hette de.
Så eftersom jag inte är egen företagare, blevo det inget valutakonto!
Någon som har annan erfarenhet?

mvh
Fincan
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Valutakonto?

På Nordea heter det inte "Valutakonto" utan "Checkkonto", efter några om och men fick jag ett sådant i Euro.
Är privatperson.

Kanske gjorde det att det satt nästan 400.000 på ett av mina konton att ingen ifrågasatte något (kanske har jag ett svagt minne att hon på banken sa att "det är mest till företag" ?).

Peter :)
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Valutakonto?

Visst har Swedbank valutakonton ! (och det är i Halmstad Swedbank jag är kund i)

Jag har haft flera, visserligen med firman men det kanske är där skon klämmer.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Valutakonto?

Jag har i Nordea som privatperson. Jag använde det kontot när jag köpte min Plåtis i Tyskland
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Valutakonto?

Visst har Swedbank valutakonton ! (och det är i Halmstad Swedbank jag är kund i)

Jag har haft flera, visserligen med firman men det kanske är där skon klämmer.

Ja det var i Halmstad jag var, såväl på Swedbank som Handelsbanken.
Men det gäller endast egen företagare .

Fincan
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Valutakonto?

Jag har ett valutakonto i Swedbank, som privatperson.
Dock bad dom mig att avsluta kontot när jag inte hade behov av det längre eftersom banken tydligen har en "hög" driftkostnad för aktiva valutakonton.

//Winamp
 
J

Jarn

Guest
Sv: Valutakonto?

Fincan, du är väl liksom jag ofta i Tyskland?

Gå då in och öppna konto i Deutsche Bank.

Jag har ett konto i Deutsche Bank, med två underkonton.

Ett är helt kostnadsfritt, Sparkonto, där får jag ränta på pengarna och ett gratis Baankomatkort. Du kan se status via Internet men ej göra något aktivt mer än att skicka dit pengar till bankernas handelskurs (motsvarar Text TV kursen med några öres påslag)
Max uttag är 5.000 Euro på annat kontor än ditt.

Det andra kontot kostar 60 € per år och då ingår även ett Betalkort, EC Karte, med Maestrofunktion. Funkar att betala med och göra uttag i hela Europa. Du kan dessutom hantera kontot via Internet med betalningar och överföringar precis som ett vanligt svenskt konto. Funkar kanon när man vill handla utomlands och göra direktbetalningar.
Kan plocka ut massor med kontanter om man aviserar iförväg på andra bankkontor.

Kontot kan ju då även användas i Spanien.
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Valutakonto?

Jag kunde inte hitta att Handelsbanken hade valutakonto för privatpersoner när jag letade på nätet, men SEB i Halmstad verkade ha det så jag gick in dit och önskade få öppna ett valutakonto.
Men så lätt var det inte efter lite diskuterande med två herrar om att det mest är för företag och vad jag skulle ha det till så fick jag till slut öppna ett valutakonto och fick då lov att öppna ett personkonto också som man för över pengar från till sitt valutakonto.

Med vänlig hälsning,
Ronny
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Valutakonto?

Hej Roland.

Hur har du gjort med att föra över pengar till den andra konton och till vilken
kurs ?



Mvh
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Valutakonto?

Fincan, du är väl liksom jag ofta i Tyskland?

Gå då in och öppna konto i Deutsche Bank.

Jag har ett konto i Deutsche Bank, med två underkonton.

Ett är helt kostnadsfritt, Sparkonto, där får jag ränta på pengarna och ett gratis Baankomatkort. Du kan se status via Internet men ej göra något aktivt mer än att skicka dit pengar till bankernas handelskurs (motsvarar Text TV kursen med några öres påslag)
Max uttag är 5.000 Euro på annat kontor än ditt.

Det andra kontot kostar 60 € per år och då ingår även ett Betalkort, EC Karte, med Maestrofunktion. Funkar att betala med och göra uttag i hela Europa. Du kan dessutom hantera kontot via Internet med betalningar och överföringar precis som ett vanligt svenskt konto. Funkar kanon när man vill handla utomlands och göra direktbetalningar.
Kan plocka ut massor med kontanter om man aviserar iförväg på andra bankkontor.

Kontot kan ju då även användas i Spanien.

Tack Roland.
Alternativet nummro 2 verkar väldigt bra. Att du kan hantera kontot via internet är en stor fördel. Detta kan jag tyvärr ej med min spanska bank.
Räntan på dina pengar i Tyskland är ju inte speciellt bra. Härhemma får jag en
ränta på 3 % och det får du inte i Tyskland. Sedan som du nämner är det ju en klar fördel att kunna få kursen till den officiella och inte efter Forex eller dylikt.
I mitt fall för jag över pengar från Swedbank till min spanska bank. Vad det
sedan kostar vet jag för stunden ej.
Även jag har en bank i Tyskland dock ej Deutsche Bank, men inte efter ditt upplägg. Som sagt, ditt val tycker jag verkar vara vettigt.

ps
Vem vill ha grekiska euro, ifall landet går ur euro sammarbetet?
Tål att tänka på, och kolla in bokstaven på eurolappen noga.

mvh
Fincan
 
J

Jarn

Guest
Sv: Valutakonto?

Hej Roland.

Hur har du gjort med att föra över pengar till den andra konton och till vilken
kurs ?


Mvh

Jag skickar ner pengar lite då o då när jag tycker kursen är bra.
Senast var i början av augusti, då satte jag in en del och fick betala 8.23 SEK per Euro.

Jag använder Handelsbanken eller Swedbank för att via nätet sätta in pengar.
Betalar då aktuell bankavista kurs plus c:a 3 öre.
Aktuell kurs uppdateras bl.a. hela dagen på Text TV sid 230.

Tilläggas kan att min fru uppskattar det väldigt.....
Bara att handla obegränsat tror hon när man är i Tyskland, nu senast i början på veckan när vi var i Hamburg några dagar o shoppade...........:yes:
 

leihag

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11558
Medlemskap
2023
Sv: Valutakonto?

Har öppnat eurokonto som privatperson hos Nordea, men det gäller att träffa " rätt person " som inte är stelbent.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Valutakonto?

Har öppnat eurokonto som privatperson hos Nordea, men det gäller att träffa " rätt person " som inte är stelbent.

Jag fick också ett Eurokonto först, men det var fel. Du kan inte överföra pengar i Euro utan du måste först växla tillbaka till SEK sedan överföra (växla igen) till Euro.
Checkkonto i Euro (som jag skrev tidigare) heter det hos Nordea, i alla fall om du vill kunna överföra direkt i Euro via internetbanken (vilket väl är poängen ???).

Peter :)
 
Toppen