• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad tycker/tänker ni kring detta?

Status
Stängd för vidare inlägg.

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Relevant eller inte, bara acceptera vad myndigheterna bestämmer.
Våra myndigheter har inte bestämt något om detta än.
Vad vi tycker och tänker är fortfarande fritt.
Det behövs också en debatt över vad som är relevanta åtgärder i dessa tider och inte.
Därför öppnar jag det stängda locket igen - och säger, ja ni får gärna skriva det ni tycker här.
Alternativet är nog att av admin stänga denna tråd, och per automatik tappa åtminstone en medlem...
Vi har ju detta forum för hjälpa, stötta och ha trevligt. Men också är vi en grupp för att kunna påverka samhället vi lever i, och inte bara stillatigandes falla i en acceptionsfas utan att ifrågasätta.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Relevant eller inte, bara acceptera vad myndigheterna bestämmer.
Det är just en sådan princip som vi ska följa.
När man läser första inlägget ser man att det inte är frågan om någon myndighets bestämmelse. Det står nämligen att "Norge ber sina innvånare..." och " att man uppmanar...". Det är stor skillnad. Så det är ändå upp till var och en att följa eler inte följa uppmaningen, rekommendationer, etc.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Så länge svenska myndigheter har en ständigt pågående information om hur alla inblandade experter resonerar med varandra, med journalister, politiker o folket, känner jag stort förtroende för hur Sverige hanterar krisen. Alla är kunniga o ärliga. De vet inte allt men säger då det. Just nu behöver vi inte åsiktskjebbel, utan försök att förstå. Själv tillhör jag dem som kallas risgrupp o försöker så långt det är möjligt att hänga med i det som sägs. I morgon tar vi husbilen o går i karantän. Frugan jobbar i sjukvården o har två veckor ledigt. Husbilen blir då en trevlig, trygg o avskild plats att vistas i. Åker till öde platser så man kan vara ute o röra på sig.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Det gillar jag i ditt inlägg - alla är ärliga. Däremot kan jag inte uttala mig om de är kunniga, trots mina nu 40 år långa kliniska och vetenskapliga erfarenheter. Jag är ju inte virolog, men epidemiologi (i kirurgisk perspektiv) är något jag vet lite om.
Och Annar, jag vet hur kan det kännas för Din fru som arbetar i sjukvården, så ha det nu så skönt och koppla av i husbilskarantän.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Så länge svenska myndigheter har en ständigt pågående information om hur alla inblandade experter resonerar med varandra, med journalister, politiker o folket, känner jag stort förtroende för hur Sverige hanterar krisen. Alla är kunniga o ärliga. De vet inte allt men säger då det. Just nu behöver vi inte åsiktskjebbel, utan försök att förstå. Själv tillhör jag dem som kallas risgrupp o försöker så långt det är möjligt att hänga med i det som sägs. I morgon tar vi husbilen o går i karantän. Frugan jobbar i sjukvården o har två veckor ledigt. Husbilen blir då en trevlig, trygg o avskild plats att vistas i. Åker till öde platser så man kan vara ute o röra på sig.
I mina ögon gör ni ju helt rätt. Att stoppa möjligheten tiil att ni skulle kunna göra just detta - åka ut till en trygg och enskild plats- är att inkräkta på den personliga integriteten och rörelsefriheten vi har.
Att man kanske kan undvika campingar där man delar faciliter med flera andra, är ju en annan sak. Kan ju vara en tanke att i närtid undvika...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ut fra hva jeg har lest i norske media så er det kapasiteten for helsevesenet på mindre steder som er problemet. Den enkelte kommune har kapasitet for sin befolkning, men ikke for en mengde tilreisende. Og nå rett før påske er dette veldig aktuellt da områder med hyttegrender ikke har medisinsk kapasitet for den store tilstrømmingen som skjer. Mange bruker sin husbil eller campingvogn som en hytte. Noe annet er og tettheten på campingplassene som når det kommer inn smitte så vil alle bli smittet - igjen flere enn det er kapasitet til. Det er snakk om et føre var prinsipp, reduser muligheten for en lokal kollaps i helsetjenestene.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att starta en debatt som någon skrivit om virussituationen där inga experter ingår är fullständigt meningslöst utan sprider bara desinformation, frustration & oro. Varför inte bara hörsamma vad expertisen & myndigheter bestämmer & följa detta? Hur svårt kan det vara?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen