• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad ska han göra?

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Min kompis köpte en husvagn i februari av en handlare (som egentligen är inriktad på husbilar).
De visste att den hade ett trasigt fönster och läckande panna som de lovade att byta samt att vagnen skulle levereras nybesiktigad.
Efter flera månaders påtryckningar kunde han äntligen hämta sin vagn i mitten av juni och ta en premiärtur på semestern.
Då fick han inte igång kylskåpet och fick leva på burkmat i tre dar.
Då bad han mig om hjälp.
Jag fick heller inte igång det....
Han vände sig då till handlaren som lovade att fixa till den och samtidigt byta den trasiga rutan som tidigare "glömts" bort.
Väl hos handlaren fick de inte loss vagnen från bilen då det blivit något fel på handsken.
Efter någon timmes bråkande fick de loss den med hjälp av en truck....

Resten av sommaren gick utan att de hörde av sig...

Han försökte nå dem både via mail och telefon men ingen återkoppling.

I början av september fick han äntligen tag på säljaren som berättade att deras tekniker inte fått ordning på kylen utan att de fått skicka vagnen till en expert på kylskåp som hade fixat det. Men att de inte fått tillbaka vagnen än.
Efter två veckor började han ringa och maila dem igen utan att få svar.
Till dags dato har han ringt och mailat 2-3 gånger i veckan, ibland får han svaret i telefon att säljaren är ute men att de lämnar meddelande till honom, men ingen ringer tillbaka.

Häromdagen började jag också funderade och kollade regnummer och då visade det sig att vagnen är obesiktigad och har körförbud sedan i maj....

Nu börjar han själv bli lätt irriterad.

Han hyr en uppställning i Stockholm för dyra pengar där vagnen stått i tre veckor på åtta månader....

Eftersom han inte kunnat nyttja vagnen har han ju ingen större nytta av sin 6mån garanti som löpte ut i augusti...

Han frågade mig vad han ska ta sig till, men jag vet ärligt talat inte.

Har ni några bra idéer?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ställa sig utanför entren till firman en lördag förmiddag och dela ut flygblad med hans historia till alla besökare.

Trevligt klädd, en trevlig attityd och med ett välskrivet flygblad så dröjer det nog inte länge innan någon på firman kommer ut och erbjuder sig flytta upp ärendet på priolistan.

Egentligen är jag emot sådana gerillametoder men om dom sköts snyggt så...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Står husvagnen hos en firma, och han får inte hämta sin vagn, eller förstod jag fel?
Stämmer.
Vagnen står, troligen, hos husbilsfirman.
Men eftersom han inte får tag på säljaren och ingen annan vill prata med honom så vet han helt enkelt inte...
Jag föreslog också att vi skulle gå den hårda vägen.
Vi är 4st på firman, över 190cm och breda som ladugårdsdörrar, som funderar på att avlägga en artighetsvisit.
Skrämsel taktik kan ibland vara effektivt. (Två av killarna är fulla av tatueringar, kör HD i ett gäng med text på skinnjackorna, men är fromma som lamm).
Nackdelen är att det är 20mil bort enkel resa....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Stämmer.
Vagnen står, troligen, hos husbilsfirman.
Men eftersom han inte får tag på säljaren och ingen annan vill prata med honom så vet han helt enkelt inte...
Jag föreslog också att vi skulle gå den hårda vägen.
Vi är 4st på firman, över 190cm och breda som ladugårdsdörrar, som funderar på att avlägga en artighetsvisit.
Skrämsel taktik kan ibland vara effektivt. (Två av killarna är fulla av tatueringar, kör HD i ett gäng med text på skinnjackorna, men är fromma som lamm).
Nackdelen är att det är 20mil bort enkel resa....
Nu är detta preskriperat sen många år tillbaks...

Med min firma inredde jag en liten snabbmat restuarang till SILLAMACKAN i Malmö. Räkningen slutade på ungf. 370000:-... Och detta var i början av min firmas karriär... De fick en faktura med 30 dagar på sig att betala.
När ca 90 dagar hade gått, med många påminnelse och även personligt besök. Så insåg jag att de kommer nog aldrig att betala mig. Jag gjorde då en kontroll på ägaren och det visade sig att han hade flera konkurser bakom sig samt skulder hos kronofogden...

På den tiden hade jag några riktig stora vänner, en var brottare och en var boddy bilder... Vi bestämde att vi kör dit en dag precis när han har öppnat.

Väl där mötes vi av ägaren som hade nu en shäfferhund med sig... Jag informerade honom att om han släpper på oss hunden så kör jag den stora skruvmejseln i hunden, och sen började vi demontera ner hela restaurangen och tog med oss allt som var mitt. Visst blev det ett djävla liv på ägaren.
Eftersom inredningen var tillverkad just för denna lokal så kunde jag inte sälja den. Utan det mesta blev sen skrot. Och några pengar såg jag aldrig.

Tyvärr är det ibland nödvändigt att lösa vissa problem själv, när de instanser som finns i vårt samhälle inte kan/vill hjälpa den som drabbas...

Kan också säga att vi använde inget våld eller verbalt hot (förutom det mot hunden)

Hoppas det ändå löser sig för din kompis, så ni slipper ta till andra praktiska lösningar.

Efter detta så gjorde jag en uc på mina nya kunder...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja ibland är det som är fel det enda rätta...

Men det var det verbala hotet och inte mejseln som användes mot hunden hoppas jag :wideeyed:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Stämmer.
Vagnen står, troligen, hos husbilsfirman.
Men eftersom han inte får tag på säljaren och ingen annan vill prata med honom så vet han helt enkelt inte...
Jag föreslog också att vi skulle gå den hårda vägen.
Vi är 4st på firman, över 190cm och breda som ladugårdsdörrar, som funderar på att avlägga en artighetsvisit.
Skrämsel taktik kan ibland vara effektivt. (Två av killarna är fulla av tatueringar, kör HD i ett gäng med text på skinnjackorna, men är fromma som lamm).
Nackdelen är att det är 20mil bort enkel resa....
Polisanmäl firman där han lämnade in vagnen för stöld.
Det är ju stöld det är frågan om.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Min kompis köpte en husvagn i februari av en handlare (som egentligen är inriktad på husbilar).
De visste att den hade ett trasigt fönster och läckande panna som de lovade att byta samt att vagnen skulle levereras nybesiktigad.
Efter flera månaders påtryckningar kunde han äntligen hämta sin vagn i mitten av juni och ta en premiärtur på semestern.
Då fick han inte igång kylskåpet och fick leva på burkmat i tre dar.
Då bad han mig om hjälp.
Jag fick heller inte igång det....
Han vände sig då till handlaren som lovade att fixa till den och samtidigt byta den trasiga rutan som tidigare "glömts" bort.
Väl hos handlaren fick de inte loss vagnen från bilen då det blivit något fel på handsken.
Efter någon timmes bråkande fick de loss den med hjälp av en truck....

Resten av sommaren gick utan att de hörde av sig...

Han försökte nå dem både via mail och telefon men ingen återkoppling.

I början av september fick han äntligen tag på säljaren som berättade att deras tekniker inte fått ordning på kylen utan att de fått skicka vagnen till en expert på kylskåp som hade fixat det. Men att de inte fått tillbaka vagnen än.
Efter två veckor började han ringa och maila dem igen utan att få svar.
Till dags dato har han ringt och mailat 2-3 gånger i veckan, ibland får han svaret i telefon att säljaren är ute men att de lämnar meddelande till honom, men ingen ringer tillbaka.

Häromdagen började jag också funderade och kollade regnummer och då visade det sig att vagnen är obesiktigad och har körförbud sedan i maj....

Nu börjar han själv bli lätt irriterad.

Han hyr en uppställning i Stockholm för dyra pengar där vagnen stått i tre veckor på åtta månader....

Eftersom han inte kunnat nyttja vagnen har han ju ingen större nytta av sin 6mån garanti som löpte ut i augusti...

Han frågade mig vad han ska ta sig till, men jag vet ärligt talat inte.

Har ni några bra idéer?
Kan det vara att handlaren är i ekonomisk onåd.
På väg att gå i konkurs. Kolla upp företaget både hos skatteverket och Allabolag.
Det finns en E-tjänst hos skatteverket.
Mycket ljug och svepskäl hela tiden brukar ibland vara tecken på dålig ekonomi.
Jag håller med om att göra en polisanmälan.

 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
De är inte i ekonomisk onåd.
Kollade firman för flera månader sedan.
Det mest iögonfallande var att de hade över 300 fordon registrerade på firman men bara ett 20-tal i butiken och på hemsidan.
Sedan var hela styrelsen under 30 år (dock ingen Muhammed eller Ali, bara svenskklingande namn)....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
De är inte i ekonomisk onåd.
Kollade firman för flera månader sedan.
Det mest iögonfallande var att de hade över 300 fordon registrerade på firman men bara ett 20-tal i butiken och på hemsidan.
Sedan var hela styrelsen under 30 år (dock ingen Muhammed eller Ali, bara svenskklingande namn)....
Den erfarenhet jag har av "skumma" företag är bla.. . Att de inte har några betalningsanmärkningar. Jag t o m jobbade för snickeriet på elektrolux i många år.... Plötsligt gick deras snickeri på Bjurögatan i Malmö i konkurs. Inget syntes utåt.... Några är alltid med i den första "vågen"... Och då ser allt bra ut utåt sett.. Förutom att jag får inte svar på min frågor från företaget...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ett sådant där rörigt företag får man nog ligga på hårt för att något skall hända. Är dom unga och relativt oerfarna företagare kan det vara att dom tänker mest kortsiktigt och gör det som är mest bråttom och viktigt från dag till dag. Att lägga ner tid och kanske pengar på något som inte genererar pengar hamnar nog lätt sist i listan och något man gärna skjuter upp även om viljan att göra rätt kanske ändå finns.
Mail och telefon är ju lätt att ducka för så klarar man sig lite till.

Ett oannonserat besök kanske får det att röra på sig
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Polisanmäl firman där han lämnade in vagnen för stöld.
Det är ju stöld det är frågan om.
Stöld? Stöld är när någon tar något ifrån någon annan. Han har lämnat den frivilligt.
Risken är överhängande att det skulle komma och bli självtäkt.
Men det förstår du ju, att man får räkna med att blir rättad när man säger fel…
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Men det förstår du ju, att man får räkna med att blir rättad när man säger fel…
Absolut, men vad jag förstår, påstår du att jag sagt fel?
Det har jag inte, jag menar, anmäl stöld!

Det ligger nära till hands att gissa på att egenmäktigt förfarande föreligger i detta fall.

då annans besittning olovligen rubbas på så vis att den rättmätige ägaren hindras att använda föremålet som det är tänkt.
Egenmäktigt förfarande – Wikipedia

Jag menar att polisanmälan är den bästa iden så lång i tråden.
Då kanske saker börjar röra på sig.
 
Toppen