• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad kan det vara för fel??

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Dags att gnugga de gamla knölarna. Jag har problem.
Eller iof inte jag men....
Var över till en kompis igår för å starta upp min mc som är inneboende hos honom.
Då behövde han lite hjälp med dotterns moppe som inte startade.
Han hade bytt tändspole i höstas och då gick den som den skulle men efter vinteruppehållet gick den inte att starta.
Vi testade att trycka i en gnisttestare (en grunka man sätter mellan tändkabel och stift så sprakar den om det tänder).
Och ja den tänder men motorn startar inte.
Spolade i startgas i insuget, men det hjälpte inte.
Spolade startgas in i cylindern och fort dit med tändstiftet men ingen reaktion.
Tog kompprov och det låg kring 8 bar vilket känns ok.
Det var 100 år sedan jag mekade moppe och då startade de nästan alltid oberoende av hur våldsam man varit.
Men nu börjar det blandas in elektronik och då strular allt.
Att sedan motorn inte längre ser ut som en motor (bara en stor klump med en massa sladdar å slangar anslutna) gör inte saken bättre.

Är det någon som har några tips?
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Hade tidigare en EU-moppe där bensinkranen öppnades med hjälp av vakuum från insugningsröret. När moppen stått några veckor hade bensinen i förgasaren avdunstat och då var det omöjligt att få igång den. Batteriet tog slut innan det runnit ner tillräckligt med bensin i förgasaren.
Lossade då vakuumslangen på insugningsröret och sög en stund i slangen. Satte tillbaka slanken på insugningsröret och därefter gick det att starta moppen.
Du har ju sprutat in startgas på flera sätt utan att den startat så troligen är det något annat som strular. Kolla vad det är för bensinkran på moppen för den kan ju vara grundorsaken till att den börjat strula..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tändhatten kan vara ett provlem, då dagens har svag fjäder, fått byta min 2 ggr

Sen har vissa av dagens förgasare ingen flotör, de har istället ett gummumembran, som pumpar fram bränslet, dessa brukar spricka om moppe motorn står stilla en längre tid.

Lycka till
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Om det finns på denna motor så kan ju reed-ventilerna
vara öppna då sugs det inget bränsle/luft blandning från förgasaren.
Är dom stängda så blir det liknande symptom.
Vissa kopplar ju bort oljeinblandnings systemet och blandar själv i tanken men
då blir ju även reedventilerna oljiga och kan gegga fast över vintern.

Har den insprutning så vet jag inte om det finns reed-ventiler
då jag aldrig har mekat med moppar med insprutning om det ens finns. :)
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Om det är en tvåtaktare, kolla munstycket till förgasaren. Om tvåtaktbränsle står still under lång tid (vinterförvaring), kan oljan i bränslet geléa sig, vilket gör att det blir en propp i munstycket. Ta isär och gör rent är enda chansen att få motorn att starta.
 

Anders Flair 8000

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Växjö
HBK-Nr
33934
Medlemskap
2024
Har inte meckat moppe på 100 år men på gräsklippare var det vanligt att svänghjulskilen delade sig denna var gjord i aluminium och fungerade som en brytpinne om belastningen blev för hög på svänghjulet typ vid en baktändning då blir tändning helt fel o inget händer du har ju allt syre bränsle gnista lycka till
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Föreslår att du först försöker ta reda på om det är bränsle- eller tändningsproblem.
1. Skruva ur tändstiftet och se om det finns gnista när du försöker starta. Placera tändstiftet så att du kan se det och att det får kontakt med godset (topplocket). Om ej gnista kan det vara någon form av startspärr som antytts i inläggen tidigare. Har du instruktionsbok?
2. Om det finns gnista så är det sannolikt bränsleproblem. Flera förslag har givits. Det är bara att leta.
Lycka till!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det finns bränsle och kompression, startgas och 8 bar. Det kan bara vara gnistan det är fel på.

Första åtgärden bör vara att prova med nytt tändstift, tillsammans med startgas.
Om den inte tänder då, leta vidare i tändsystement.
Tänder den på startgas, leta vidare i bränslesystemet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Stargas har de provat med, och den startade inte. Då brukar det vara tängningen som är problem, men de har ju gnista när de testar :rolleyes:
Nackdelen med flera Kina motorer är att vacum är inblandad i konstruktionen för att fungera, jag har skruvat en hel del på mina moppar i tonåren, men när jag kom i kontakt med Kina motorerna då gav jag upp
Men jag önskar er ändå lycka till
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Jag har samma problem varje vår när moppen skall i gång . Bensinkranen öppnas med vacuumventil och innan förgasaren är fylld hr man tömt batteriet.
Jag har också provat med startspray. Utan resultat (övercarbonerat).
Kör startmotorn med full gas en stund. Prova sedan starta utan gas. Glöm inte att bromsen skall vara aktiverad annars statar inte motorn.
BBa
 
Toppen