Bäckis1843
HBK Medlem
Dags att gnugga de gamla knölarna. Jag har problem.
Eller iof inte jag men....
Var över till en kompis igår för å starta upp min mc som är inneboende hos honom.
Då behövde han lite hjälp med dotterns moppe som inte startade.
Han hade bytt tändspole i höstas och då gick den som den skulle men efter vinteruppehållet gick den inte att starta.
Vi testade att trycka i en gnisttestare (en grunka man sätter mellan tändkabel och stift så sprakar den om det tänder).
Och ja den tänder men motorn startar inte.
Spolade i startgas i insuget, men det hjälpte inte.
Spolade startgas in i cylindern och fort dit med tändstiftet men ingen reaktion.
Tog kompprov och det låg kring 8 bar vilket känns ok.
Det var 100 år sedan jag mekade moppe och då startade de nästan alltid oberoende av hur våldsam man varit.
Men nu börjar det blandas in elektronik och då strular allt.
Att sedan motorn inte längre ser ut som en motor (bara en stor klump med en massa sladdar å slangar anslutna) gör inte saken bättre.
Är det någon som har några tips?
Eller iof inte jag men....
Var över till en kompis igår för å starta upp min mc som är inneboende hos honom.
Då behövde han lite hjälp med dotterns moppe som inte startade.
Han hade bytt tändspole i höstas och då gick den som den skulle men efter vinteruppehållet gick den inte att starta.
Vi testade att trycka i en gnisttestare (en grunka man sätter mellan tändkabel och stift så sprakar den om det tänder).
Och ja den tänder men motorn startar inte.
Spolade i startgas i insuget, men det hjälpte inte.
Spolade startgas in i cylindern och fort dit med tändstiftet men ingen reaktion.
Tog kompprov och det låg kring 8 bar vilket känns ok.
Det var 100 år sedan jag mekade moppe och då startade de nästan alltid oberoende av hur våldsam man varit.
Men nu börjar det blandas in elektronik och då strular allt.
Att sedan motorn inte längre ser ut som en motor (bara en stor klump med en massa sladdar å slangar anslutna) gör inte saken bättre.
Är det någon som har några tips?