• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad heter dieseln i Tyskland,Fra resp Spanien

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Läste om dieseln utomlands ger mer effekt i motorn.
Men jag inser att jag inte vet vad den diesel heter i Tyskland, Frankrike och Spanien, Vill inte tanka fel (bensin) Har en gammal bil så det är väl bättre (för bilen) med gammaldags diesel.
Ha det
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Vad heter dieseln i Tyskland,Fra resp Spanien

Det står oftast Diesel på pumparna, i Frankrike förekommer även beteckningen Gasoil för diesel.
/Bertil
 
B

Boxer

Guest
Sv: Vad heter dieseln i Tyskland,Fra resp Spanien

Diesel heter gazole å Franska. Jag ställde mej vid macken och väntade tills det kom en dieselbil och tankade så jag såg vad han fyllde innan jag vågade tanka första gången.
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Vad heter dieseln i Tyskland,Fra resp Spanien

Jag luktade i "röret" förra året, innan jag tog fram ordboken. En tjeck sprang runt bland pumparna och undrade samma sak, innan han vågade tanka.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vad heter dieseln i Tyskland,Fra resp Spanien

I Spanien heter det Diesel det är vad du skall tanka.

Det finns normalt 2 olika kvalitéer dessa heter lite olika beroende vilken mack man tankar på Superdiesel diesel+ diesel 10 man ser det på att det är lite dyrare. Ibland kan det vara värt att tanka lite dyrare bilen drar mindre och rengör motorn. Jag brukar växla mellan dom olika kvalitéerna.

Finns det en pump som det står gasoil på så brukar det vara till lastbilar med en stor pump som fyller dessa tankar fortare.
På landsbyggden hittar man pumpar lite avsides som det står Gasoil agricola Tanka inte denna dieseln den är oskattad och färgad och endast avsedd till lantbruksmaskiner.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Vad heter dieseln i Tyskland,Fra resp Spanien

I Tyskland och italien fanns det för det mesta 2 dieselkvaliter, tankade alltid den billigaste vet inte fördelar med superdiesl eller enligt eu norm mm. Diesel jag tankade iTyskland innehöll 7% rapsolja.

Jägarn
 
Toppen