• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad betyder knappar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jimmydean

FD HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Hjo
HBK-Nr
35058
Medlemskap
2023
Har precis bytt till husbil och har lite oklarheter med knappar! Vore trevligt om någon vet mer än mig!
Jag undrar i bild 1 ( eis ex? betyder och vad som händer om jag trycker på denna? Jag undrar i bild 2 ( vad knapparna fyller för funktion?
 

Bilagor

  • Golv.jpg
    18,3 MB · Visningar: 475
  • Eis Ex.jpg
    16,5 MB · Visningar: 368

Jimmydean

FD HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Hjo
HBK-Nr
35058
Medlemskap
2023
Golvvärme med resp. utan 230V ?, Eis ex är avfrostning till gasolen
Ok golvvärme, kan du hjälpa mig lite till, jag har ju Alde men när ska jag använda dom knapparna?
Cirkulerar Aldevärmen i bilen utan kappen till vänster? vad har den för funktion exakt?
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Vad är det för fel på dig? Har ingen bok och tänkte få hjälp av någon icke dryg och vänlig person. Ska iväg imorgon och hinner inte leta reda på någon instruktionsbok.

Du fick ett tips av en icke dryg och vänlig person att titta i instruktionsboken. Du har ju inte skrivit att du inte har någon instruktionsbok eller har tid att titta i den i ditt första inlägg.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vad är det för fel på dig? Har ingen bok och tänkte få hjälp av någon icke dryg och vänlig person. Ska iväg imorgon och hinner inte leta reda på någon instruktionsbok.
Det enklaste är väl att du ringer till den du köpt bilen av så får du säkert ett klart besked snabbt och enkelt. Hade du sedan bemödat dig med att skriva vad du har för bil så hade kanske möjligheten att få en instruktionsbok också funnits.
 
Senast ändrad:

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Vad är det för fel på dig? Har ingen bok och tänkte få hjälp av någon icke dryg och vänlig person. Ska iväg imorgon och hinner inte leta reda på någon instruktionsbok.
Tro inte att du får så mycket hjälp av någon om du uttrycker en trist attityd mot oss andra som vill vara hjälpsamma.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Det är för mig helt obegripligt att ett enkelt spörsmål spårar ur pga. otrevliga svar eller kommentarer. Lite egenkontroll bör det finnas. Som redan nämnts så ska ju det första vara att kontakta försäljaren av bilen ifall något fortfarande är oklart efter leveransgenomgången
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Vad är det för fel på dig? Har ingen bok och tänkte få hjälp av någon icke dryg och vänlig person. Ska iväg imorgon och hinner inte leta reda på någon instruktionsbok.
Innan du gör bort dig ännu mer:
Gå in på ALDE;s hemsida o ladda ner manualen. I princip alla prylar som finns i våra husbilar finns på tillverkarens hemsida. Många gånger bara på utrikiska, med då tar man Google translate till hjälp
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Samtidigt är ju symboliken på knappar och reglage fullständigt obegripliga.
Har för mig det var en tråd i det ämnet för en tid sedan.
På min finns en knapp med något som med god fantasi skulle kunna se ut som en gårdspump, en sån där man pumpade upp vatten i en spann med. det visade sig att den var till den elektriska vattenpumpen.
Vem har sett en gårdspump idag, år 2023????
Några andra knappar tänder lysrör som är gömda över skåpluckorna, vad de föreställer är fortfarande en bra fråga.
Symbolerna som trådstartaren visar är ju helt omöjliga att tyda.
Dessutom används ju symboler för att förenkla, dvs så man slipper ha olika språk för att slippa skriva text vid knappen etc.
Sen blir det ändå så svårt.

Vad är det för fel på husbilskonstruktörerna?

Roysan
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Det syns ju tydligt att symbolerna är värmeslingor! Sen är ju bara frågan till vad? Men det står säkert i instruktionsboken! Fast TS hade visst ingen sådan.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag tyckte symbolerna ser ut som bergstoppar, med solen över, dvs någon form av läge för att köra uppför, kanske extra kylfläkt.
Symbolens yttre ser mer ut som en mapp i något operativsystem på datorer plattor eller mobiler.
Eller kanske ett pappersblad med hundöra, och en fabrksbyggnad, med måne, kanske menas det verkstadsbesök.
Månen kanske symboliserar nattaktivitet, eller nattläge.
När det gäller skriven text, talade meddelnden ( tal av politiker), eller symboler bör de vara gjorda så att de endast kan tolkas på ett sätt, dvs rätt. Entydigt. Och inte vara möjliga att feltolka oavsett om man försöker tolka på rent jävelskap.

Nå återstår då att få reda på vad symbolerna egentligen betyder???

Roysan
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag tyckte symbolerna ser ut som bergstoppar, med solen över, dvs någon form av läge för att köra uppför, kanske extra kylfläkt.
Symbolens yttre ser mer ut som en mapp i något operativsystem på datorer plattor eller mobiler.
Eller kanske ett pappersblad med hundöra, och en fabrksbyggnad, med måne, kanske menas det verkstadsbesök.
Månen kanske symboliserar nattaktivitet, eller nattläge.
När det gäller skriven text, talade meddelnden ( tal av politiker), eller symboler bör de vara gjorda så att de endast kan tolkas på ett sätt, dvs rätt. Entydigt. Och inte vara möjliga att feltolka oavsett om man försöker tolka på rent jävelskap.

Nå återstår då att få reda på vad symbolerna egentligen betyder???

Roysan
Ja visst ser det ut som bergstoppar och sol det man ser i inlägg #1. Men det är klickbara symboler för bilagor. Klicka på dem och foton på det TS vill visa dyker upp. Och det är uppenbarligen värmeslingor på bild 1. Dessutom heter bild 1 "Golv".
Det rätta svaret har säkerligen kommit redan i inlägg #2
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen