• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad betyder det här för branschen och för vår hobby?

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.725
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kan betyda att alla får hålla sig till FIAT eller begagnat. :spinny: :yes:

Tror dock att denna artickel rör tyngre fordon än så länge...

Till 2040 är det 20år, det hinner hända mycket på så lång tid, ny forskning, nya regeringar och mycket annat, om man funderar på vad som sades eller lovades för 20 år sedan? Hur ofta hör man inte: nästa år, om tre år o.s.v. hur ofta slår det in? Om 20år....?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tror det viktigste i dette er at de vil gi myndighetene i Europa et klart siignal om at det behøves bedre infrastruktur for å kunne gjennomføre et slik løfte. Utvikling av alternative drivlinjer er en sak som de selv har oversikt og myndighet over - infrastruktur i form av overføringslinjer, hydrogen tanking og produksjon er noe de selv ikke kan kontrollere. Se selv på de svenske overføringslinjene mellom nord og sør, hvor lenge har kapasiteten vært marginal, og hva gjøres det med dette? Problemet her ble mye tydeligere ved stengingen av kjernekraftverk i sør.
 
F

Fd.47585

Guest
Tror inte detta är något problem, lösningen för tyngre fordon (och kanske även vissa personbilar som kör långt) tror jag är vätgas och bränslecell. Kräver inte batteri, tankas snabbt, lång räckvidd, färdig teknik, miljövänligt
.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hydrogen drift krever steder å fylle tankene. Det finnes i dag knapt noen, i Norge ble det bygget en rad slike for endel år siden. Etter at den ene i Sandvika utenfor Oslo eksploderte er i praksis de fleste fjernet og det er blitt veldig strenge krav til hvordan en slik stasjon kan bygges. Ett av problemene er at en vanlig trykktank i stål ikke er 100% tett for den meget eksplosive gassen, som med sine ekstremt små molekyler beveger seg gjennom vanlig stål.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Lastbilstillverkarna får göra som Tesla, bygga sitt eget tanknätverk. Annars blir det hönan-ägget diskussionen och man kommer ingen vart. För Tesla är detta en konkurrensfördel som betyder mycket för dess försäljning.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Men först efter att ha tillsatt en utredning om de skall arbeta med frågan. Det finns många polare, bekanta, partimedlemmar och släktingar som behöver inkomst och något att pyssla med.
-------------------
Ja, jag har just sett att det har skett en jätteutredning av ett gäng anlitade "experter" om äldrevårdens brister (vilket inte har med bränsle att göra) men ändå ytterligare en utredning.... Vilket naturligtvis är jättebra. Men som vanligt så kunde nog de flesta svaren ha getts av anhöriga till äldre som varit inne i äldrevårdsbehovet.

Det förvånande är ju att utredningar tydligen inte behöver ta flera år för att inte komma fram till något vettigt alls om problemen, som i andra sammanhang. Utan kan under press komma fram till att fel finns och törs tala om det redan efter något halvår.
Synd bara att det skall behövas sådana här extrema tillfällen för att tvinga fram ett förhoppningsvis vettigt resultat.

M.v.h. JANKRO.
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Svårigheterna i att klara ambitionerna ligger säkert på infrastrukturnivå. Ska bli spännande att se vilka som börjar saluföra dessa lastbilar. De får nog, som någon skrev här, ta initiativ till att skapa tankningsmöjligheter längst de trader där dessa lastbilar ska gå. Men utvecklingen är ofrånkomlig. Här i Sverige har Gillberg länge predikat detta som framtidslösningen för lastbilstrafiken. En husbil är ju i princip en lastbil med en husvagn på flaket
 
F

F.d. 22252

Guest
Egentligen tycker jag att man försöker gå förbi grundfrågan som kom i och med att bilen kom till. Det är den som är roten till allt ont och som gör att att människor varje dag riskerar sina liv för att sitta ett antal timmar i veckan för att förflytta sig mellan hem och arbete. Om man flyttade om det hela så att det var mer eller mindre gångavstånd mellan arbete och hem skulle man spara både miljö pengar och hälsa. Bilen kan man ha som rekreation inte för flytta varor över hela kontinenter som enklast kan tillverkas i närområdet.
Problemet med att skaffa en mobil energikälla är vad vi vet idag helt olösligt om ingen ny energikälla uppfinns. Den tid vi lever i nu är bara en kort tid i människans historia och leder förmodligen till katastrof. Men minnet är kort och framförhållningen obefintlig. Det vi idag lämnar över till barn och barnbarn blir ingen rolig historia att klara upp om det ens är möjligt. Om världen skulle vara en människa så skulle doktorn ställa diagnosen vansinne direkt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vad har dessa reflektionen med saken att göra JANKRO och Wizard?

Om du tittar lite noggrannare så bad jag om ursäkt redan från början för att just den utredningen inte har med bränsle att göra och behöver alltså inte upprepas.
Det hade ju med beslutsfattarnas normalt slingrande och oändliga funderingar, samt utredningar att göra vad det än rör sig om, som nämndes i flera av ovanstående inlägg. Men för en gångs skull hanterades en utredning ovanligt fort, även om det kanske ändå inte händer något inom överskådlig framtid.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Shell är med i vätgassatsningen och jag misstänker att det nog är deras idé att de skall stå för infrastrukturen för tankning.

MVH
Hans
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Varför skulle dieselmotorerna utfasas till 2040. Rudolf Diesel startade sin första dieselmotor 1893, sedan har motorn utvecklats och förfinats till vad den är nu. Bränslet finns över hela jorden, alla kan ta del av det, fattiga som rika.
Vätgas måste tillverkas genom kemiska processer av naturgas vid större skala. Det kräver väldigt mycket energi och varifrån skall all denna energi komma?
Jag tror att dieselmotorn kommer att finnas kvar långt fram i tiden men ännu mera förfinad för den fria rörligheten skull.
 
F

F.d. 22252

Guest
Alla kommer väl ihåg vad som hände med Hindenburg?
En diesel går ju att köra på det mesta i oljeväg.
Varför ska alltid komersiella intressen styra under sken av att det är en miljöinsats? Vanligt folk kan väl tänka också och en satsning som inte går hem blir väldigt dyr.
Jag tyckte det var otäckt med att ha en gasoltank bredvid husbilen på campingen när det åskade, en vätetank skulle jag inte vilja ha inom en kilometer. Och där tror jag att nästan alla är eniga om den saken, snacka om bomb.
 
Toppen