• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad använder ni för GPS vid geocaching?

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Hej

Som nybörjare med geocaching undrar jag följande:

Använder ni er vanliga "bil-gps" eller har ni någon annan variant.

Vi använder vå tomtom one xl och jag upplever att vi kommer ungefär 5-10 meter fel hela tiden. Är detta normalt? Jag kanske använder GPS:en på fel sätt, vad vet jag....:confused: Det vi går på är när den runda ringen är exakt över målflaggan om ni förstår vad jag menar.

Tacksam för era erfarenheter och synpunkter runt detta.

/Per
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni för GPS vid geocaching?

Hej

Vår bana inom Geocaching började med en Garmin E-trex utan karta.
Den fungerade relativt bra men jag saknade karta att gå efter.
Köpte därefter in en handdator där jag använde ett program för geocaching.
Provade även att navigera med handdatorn och TOM TOM men där var det 5m intervaller som gällde.
Fungerade inte tillfredställande så det blev en Garmin Colorado 300 med Kartor över hela Sverige.
Även Garmins Europakarta för bilnavigering blev installerad.
GPS-en fungerade perfekt men så kom det ut en ny modell Garmin Oregon 450T med Terrängkarta i 3-d
men den var inget att ha så det blev samma kartor som i Coloradon och nu är jag "Rätt så nöjd".

Till frågan om man om noggrannheten så får jag väl säga att en missvisning mellan 3-8m är fullt godkänt.
Man får läsa ledtrådarna och börja kolla när man har 10-15m kvar till cachen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad använder ni för GPS vid geocaching?

Mobiltelefon!
Det finns massor av olika geocachingapplikationer för Android- , Nokia- och iPhonetelefoner.
 

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni för GPS vid geocaching?

Hej

Vår bana inom Geocaching började med en Garmin E-trex utan karta.
Den fungerade relativt bra men jag saknade karta att gå efter.
Köpte därefter in en handdator där jag använde ett program för geocaching.
Provade även att navigera med handdatorn och TOM TOM men där var det 5m intervaller som gällde.
Fungerade inte tillfredställande så det blev en Garmin Colorado 300 med Kartor över hela Sverige.
Även Garmins Europakarta för bilnavigering blev installerad.
GPS-en fungerade perfekt men så kom det ut en ny modell Garmin Oregon 450T med Terrängkarta i 3-d
men den var inget att ha så det blev samma kartor som i Coloradon och nu är jag "Rätt så nöjd".

Till frågan om man om noggrannheten så får jag väl säga att en missvisning mellan 3-8m är fullt godkänt.
Man får läsa ledtrådarna och börja kolla när man har 10-15m kvar till cachen.
Vad är det för sport med en massa kartor. Vi har bara grundkartan (i stort ingen alls) och får själva räkna ut vad man väljer för vägar mm. Tycker att det är mer sport så. Vår Garmin Oregon 300 fungerar ypperligt!
//Benny
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni för GPS vid geocaching?

Vi har också Garmin Oregon 300. med friluftskartan, mycket praktiskt när man är på okänd mark och inte har för avsikt att gå ned sig i något kärr eller dylikt. dessa syns inte på grundkartan.

Kastanj.
 
F

F.d. 14952

Guest
Sv: Vad använder ni för GPS vid geocaching?

Hej! Jag använder min nokia 5800 både som vägvisare och geocaching gps
Den fungerar utmärkt för båda ändamålen.

Dock så blir det väl snart ett köp av en hand-gps för geocachingbruk, någon gång när jag får pengar över. En oregon 450t lutar det mot.
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: Vad använder ni för GPS vid geocaching?

Oregon 300 :) Som även används för skoterledskartor på vintern :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad använder ni för GPS vid geocaching?

Hej! Jag använder min nokia 5800 både som vägvisare och geocaching gps Den fungerar utmärkt för båda ändamålen.

Jag använder också min Nokia 5800 och HTC Desire för att leta och placera geocacher. Allt loggas på plats med telefonens internetuppkoppling och sedan är det bara att komplettera med hintar och ev. bilder när man kommer hem till datorn. Det finns en uppsjö av gratisapplikationer till mobiler.
 
Senast ändrad:

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni för GPS vid geocaching?

Även vi använder Garmin Colorado 300 med friluftskartan. Fungerar mycket bra, för det mesta. /Jeanette
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni för GPS vid geocaching?

Hej

Nu har vi varit och köpt oss en Garmin Dakota 10. Vi tycker väldigt bra om denna då den är kompatibel med geocaching.com samt relativt billig. Nu jäklar ska det loggas cacher!

/Ljungarna
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad använder ni för GPS vid geocaching?

De som har en smartphone (iPhone, Android eller Nokia) behöver inte köpa en fristående GPS, den finns redan installerad i luren.

Allt man behöver köpa är en geocache-app för några tior och har då hela världens geocacher automatiskt i sin telefon.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Vad använder ni för GPS vid geocaching?

Ta en GPS som du kan ta bort "låsning till väg". Den funktionen är inte rolig när man ger sig ut i terrängen. Funkar på:

Garmin GPS 12
Garmin map76S
Garmin Forerunner 305
Garmin nuvi 1690
SonyEricson P1
HTC Disire
m fl
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Vad använder ni för GPS vid geocaching?

De som har en smartphone (iPhone, Android eller Nokia) behöver inte köpa en fristående GPS, den finns redan installerad i luren.

Allt man behöver köpa är en geocache-app för några tior och har då hela världens geocacher automatiskt i sin telefon.

Vi har colerado 300 og Oregon 450t anvender også gerne Iphonen praktisk at man kan logge direkte på pladsen, bare et stort problem at batteriet snapt tar slut:(
Er der nogen der har en løsning på det??
Hilsen Marianne
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad använder ni för GPS vid geocaching?

Anvender også gerne Iphonen praktisk at man kan logge direkte på pladsen, bare et stort problem at batteriet snapt tar slut:( Er der nogen der har en løsning på det?? Hilsen Marianne

Skaffa ett externt batteri/laddare, kan vara bra i andra sammanhang också:
iphone01_big.jpg

eller Solar Power:
1900a_big.jpg

blank.gif

solar.gif
 
Toppen