• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är detta för pump?

Kelly L

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Klippan
HBK-Nr
32085
Medlemskap
2024
Hej,

Jag har en Carthago 51 QB-12 med Fiat Ducato 3 litersmotorn.
Helt plötsligt har bifogad pump som sitter i motorn/motorblocket börjat gå dygnet runt, även fast allt är avstängt.
Och den surrar rätt rejält.

Är det någon som vet vad det är för en pump? Jag fick en känsla av att det är cirkulationspumpen för Alde värme systemet.
I denna bil finns ALDE 3010 installerad, men jag har inte satt på någon värme men ändå så går pumpen. Jag har satt "Thermo" i Alde panelen.

Tacksam för svar / åtgärd.

Mvh
Kelly
 

Bilagor

  • pump1.jpg
    pump1.jpg
    93,8 KB · Visningar: 95

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det är nog pumpen för att värma motorn från Alde vintertid. Du har säkert någon brytare på instrumentpanelen någonstans som har blivit tillslagen av misstag. Ibland sitter denna brytare nere till vä om ratten.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Antar att du även har en värmeväxlare under huven. Pumpen är säkert till för att du ska kunna värma upp motorns glykolslinga med hjälp av aldepannan. Kan det vara så att pumpen slagits på av misstag?
Kanske har den varit igång väldigt länge och nu håller på att skära ihop?
Den bör ju vara avstängd då motorn är igång, eftersom motorns vattenpump är igång då.

Hälsar
Bettan o Einar
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det är nog ingen fara att den har gått sönder.
Om det inte hade varit någon vätska i systemet hade du fått köpa en ny pump.
Då hade axeltätningen sprungit läck. Det hade du sett.

Det som kan hända om en pump är i drift och alla ventiler etc är stängda, inget flöde. Då värms vätskan upp av friktionen mellan pumphjulet och vätskan.
Vätskan kan bli ganska varm. Är det dessutom en våtpump blir det ännu varmare. Det är ett ganska vanligt i lite större värmesystem i hus etc.
Jag varit med om att ett pumphjul har spruckit pga. hög värme.

Hoppas att jag inte skrämde dig men du kan vara lugn.
 

Kelly L

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Klippan
HBK-Nr
32085
Medlemskap
2024
Det är nog ingen fara att den har gått sönder.
Om det inte hade varit någon vätska i systemet hade du fått köpa en ny pump.
Då hade axeltätningen sprungit läck. Det hade du sett.

Det som kan hända om en pump är i drift och alla ventiler etc är stängda, inget flöde. Då värms vätskan upp av friktionen mellan pumphjulet och vätskan.
Vätskan kan bli ganska varm. Är det dessutom en våtpump blir det ännu varmare. Det är ett ganska vanligt i lite större värmesystem i hus etc.
Jag varit med om att ett pumphjul har spruckit pga. hög värme.

Hoppas att jag inte skrämde dig men du kan vara lugn.
Tack Herbet för den utförliga beskrivningen. Det känns faktiskt som den klarat sig och att det är vätska i systemet.
 
Toppen