• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Vad är det som droppar?

F

F.d. 59131

Guest
Det droppar ibland från ett rör under bilen.
Vad är det som droppar???
Det är inte frostskyddet, det är det andra röret intill. Någon som vet?
Renault master -08.
20210513_112123.jpg
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
"Den röda" säkerhetsventilen avser varmvattnet och den har en tendens till att börja läcka ibland (enligt min erfa) OCH den brukar läggas ut gemensamt med/bredvid utloppet från frostskyddsventilen.
Töm systemet och montera bort säkerhetsventilen. Spola igenom och blås och återmontera så kanske du får den att funka korrekt igen.
Jag har bytt min ett par gånger.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag skulle tro att det är varmvatten som droppar ut. När du tappar varmvatten från kranen ersätts det med kallt vatten. När detta kalla vatten värms upp expanderar det och ett övertryck bildas. En övertrycksventil öppnar då och släpper ut lite vatten så att trycket i varmvattenberedaren och -systemet återgår. Tappar du upp en stor mängd varmvatten, låt säga fem liter enbart varmvatten så kommer det efter en stund rinna ut någon deciliter eller mer under bilen.

Det hade varit bättre om denna säkerhetsdumpning hade mynnat i gråvattentanken. Det ser ju inte så roligt ut om det rinner vatten från bilen om man står parkerad på något "känsligt" ställe.
 
F

F.d. 59131

Guest
Jag skulle tro att det är varmvatten som droppar ut. När du tappar varmvatten från kranen ersätts det med kallt vatten. När detta kalla vatten värms upp expanderar det och ett övertryck bildas. En övertrycksventil öppnar då och släpper ut lite vatten så att trycket i varmvattenberedaren och -systemet återgår. Tappar du upp en stor mängd varmvatten, låt säga fem liter enbart varmvatten så kommer det efter en stund rinna ut någon deciliter eller mer under bilen.

Det hade varit bättre om denna säkerhetsdumpning hade mynnat i gråvattentanken. Det ser ju inte så roligt ut om det rinner vatten från bilen om man står parkerad på något "känsligt" ställe.
Fast det kommer ur röret ganska snabbt i anslutning till att varmvattnet sätts på och då tappar jag inte ur mycket heller. Du tror inte på problem med säkerhetsventilen?
 
Toppen