• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är det för skit i dagens bacon?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Eftersom vi har blivit LCHF-are så steker vi mycket bacon. Ibland Korv Falue men oftast bacon med ägg till frukost. Att kött numera har tillsatser som natriumnitrat och kanske annat, det vet vi och det förstör ju inte stekpannorna men när vi steker bacon så bildas en brun sörja i botten på pannan som är svår att få bort. Det verkar som det är någon sorts karamelliserat socker som fastnar i pannan. På kort tid har vi förstört tre stekpannor, en teflonpanna, en titanpanna och en emaljpanna!

Är det någon tillsats i baconfläsket som orsakar detta?
Det är väl inte bara vi som råkar ut för det här?

Jappe
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Vad är det för skit i dagens bacon?

Hej Jappe !
Ett tips.Köp en hel bit rökt fläsk eller bacon som du sedan skivar i maskin.
Vi har provat med mycket bra resultat.
Har även köpt en keramikstekpanna och där fastnar ingenting.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Vad är det för skit i dagens bacon?

Ja, inte för att jag kan ge dig något svar på din konkreta fråga, men innan man så entydigt kan ge själva baconet, med eller utan eventuella tillsatser, skulden till det du konstaterar i dina pannor, så bör man veta att det finns en gräns vad teflonskiktet i sådana pannor tål.

Om den gränsen överskrids mycket och ofta - dvs om man brassar på med för mycket värme och med endast litet av det som ska stekas i pannan - så bränns teflonskiktet bort ganska så snart. Det är ett organiskt material som lagts på metallen och som har utmärkta egenskaper i "måttlig" värme och med relativt mycket substans i pannan. Kvar blir då efter en tids användning på det sättet ett helt eller delvis sönderbränt skikt, vilket man frestas försöka få bort med diverse våldsamma metoder - stekspaden eller stålull ligger nära till hands - liksom att misstänka själva maten.

Men visst 17 går det bra att steka bacon i "teflonpannor", åtminstone en tid och om man tar det litet lugnt med sin frukost!

Vad som gäller för "titanpannor" har jag ingen uppfattning om, men själv använder jag med gott resultat en emaljerad panna för stekning av bacon och ägg mm. Emaljen är en mycket glatt, tät yta, som tål mycket hög värme utan att förändras.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55401

Guest
Sv: Vad är det för skit i dagens bacon?

Ett tips när man ska steka bacon är att använda micron. Till ett paket bacon lägger jag först 1 ark hushållspapper sedan 1 lager bacon nytt papper osv. Det brukar bli 3 lager bacon. Kör sedan micron på högsta effekt i 2 min vänd sedan på bacon/papper och kör 2 min till. Lite längre tid om man vill ha det knaprigt. Visst det går åt mycket papper men man slipper stänk...

mvh
Lotta
 
J

Jarn

Guest
Sv: Vad är det för skit i dagens bacon?

Jag undviker alltid de billiga baconsorterna, tycker de krymper mest ihop och ger mindre smak.
Kör alltid med Tulip bacon.
Lägger två paket på en plåt i ugnen, 225 grader och 10 min sen är de klara att få rinna av på hushållspapper.
Minimalt med os i köket och perfekta bacon.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Vad är det för skit i dagens bacon?

Ett tips när man ska steka bacon är att använda micron. Till ett paket bacon lägger jag först 1 ark hushållspapper sedan 1 lager bacon nytt papper osv. Det brukar bli 3 lager bacon. Kör sedan micron på högsta effekt i 2 min vänd sedan på bacon/papper och kör 2 min till. Lite längre tid om man vill ha det knaprigt. Visst det går åt mycket papper men man slipper stänk...

mvh
Lotta

Smart, det måste jag testa. Fast jag undrar om det är i matlagningssammanhang är nyttiga tillsatser i pappret?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vad är det för skit i dagens bacon?

Vi käkade nyss egg & bacon här i Spanien. Inget brunt klägg här inte
 

annie783

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024
Sv: Vad är det för skit i dagens bacon?

Her i Norge er det flere av bacon-typene som er tilsatt glukose eller sukker-lake. :rolleyes:

Min erfaring er at disse ikke smaker så godt og lager et slikt brunt ekkelt belegg i stekepannen.

Så jeg sjekker alltid etter dette når jeg kjøper bacon slik at jeg kjøper de uten glucose.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Vad är det för skit i dagens bacon?

Och hur, annie, vet du det där? Och hur vet du att dessa påstådda tillsatser ger den där effekten i din stekpanna????
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Vad är det för skit i dagens bacon?

Apropå Bacon ,vet ni att 80% av det slaktas o röks i Sverige sen skickas det till öststaterna där har dom en Jätteanläggning för skivning o paketering o sen tillbaka till våra grossister ,gäller även större delen av smörgåsmaten hälsningar slaktar Lasse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det för skit i dagens bacon?

Jag har länge förundats över den otroliga mängd långtradare som kör fram och tillbaka, kors och tvärs i Europa. Nu börjar jag förstå vad de sysslar med!

Helt sanslöst! EU är en skandal! Skrota EU och sätt folk i arbete mer lokalt så får vi nog bättre varor i livsmedelsladorna!

Jappe
 
H

hianders

Guest
Sv: Vad är det för skit i dagens bacon?

Intressant upplysning Lars! Tittade genast på en bacon-förpackning från Scan där det på baksidan står

PL
32634001
WE

Kan PL stå för Polen? WE?

Vadå "mamma scan"?

Inger
 
Senast redigerad av en moderator:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Vad är det för skit i dagens bacon?

Jag har länge förundats över den otroliga mängd långtradare som kör fram och tillbaka, kors och tvärs i Europa. Nu börjar jag förstå vad de sysslar med!

Helt sanslöst! EU är en skandal! Skrota EU och sätt folk i arbete mer lokalt så får vi nog bättre varor i livsmedelsladorna!

Jappe


Jamen, det är väl det som är fri företagsamhet. Kors och tvärs, varhelst.
Tänk själv hur det var förr, när man fick dåligt samvete för att man köpt mat på aldi för mer än 1000 kr, som man egentligen skulle deklarera för. Och skinkan man gömde och.......

hälsar
Fincan
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det för skit i dagens bacon?

Vi som vet att Livsmedelsverket är köpt (mutat) av livsmedelsindustrin tar inte deras mätningar på allvar!

Jappe
 

annie783

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024
Sv: Vad är det för skit i dagens bacon?

Och hur, annie, vet du det där? Och hur vet du att dessa påstådda tillsatser ger den där effekten i din stekpanna????

Det står på pakken med bacon hva den inneholder. På noen står det glukose - og de har lett for å svi seg i stekepannen slik at det dannes brun gugge.

Så kun egen erfaring - ingen vitenskapelig bakgrunn. :wink:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det för skit i dagens bacon?

Mor Matildas Örtskinka tog GB in i hemmet igår!

På innehållsförteckningen står det: koksalt, antioxidationsmedel, E325, E331, E301, druvsocker, örtkryddor, kryddor (senap) selleri, vitlök, stabiliseringsmedel E450, konserveringsmedel E250.

Kolhydrater: 1,5g, fett 2g. Nästan lika mycket kolhydrater som fett!

Salt som fan! De örtkryddor som använts var knappast spårbara, däremot salt och socker!

Jag var med på den tiden när kokt skinka var kokt skinka och smakade kokt skinka!

Hade Mor Matilda fått nys om hur hennes namn brukades i sådana här sammanhang hade hon vänt sig i sin grav! (Skulle hon fortfarande vara vid liv så hade hon väl i all rimlighets namn protesterat och stoppat det här geschäftet!)

Jappe
 
Senast ändrad:

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Vad är det för skit i dagens bacon?

Intressant upplysning Lars! Tittade genast på en bacon-förpackning från Scan där det på baksidan står

PL
32634001
WE

Kan PL stå för Polen? WE?

Vadå "mamma scan"?

Inger
sen kan man fundera över om scans bacon kommer ´tillbaka till scan eller om dom bara tar rätt av o byter förpacknig bara,
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Vad är det för skit i dagens bacon?

Jag har länge förundats över den otroliga mängd långtradare som kör fram och tillbaka, kors och tvärs i Europa. Nu börjar jag förstå vad de sysslar med!

Helt sanslöst! EU är en skandal! Skrota EU och sätt folk i arbete mer lokalt så får vi nog bättre varor i livsmedelsladorna!

Jappe
ja du jappe Och GBglass tillverkas i tyskland,o norsk lax går till kina för att fileas o sen tillbaks igen men det skapar arbetetstillfällen
 
F

F.d. 54222

Guest
Sv: Vad är det för skit i dagens bacon?

De flesta baconen innehåller endast RÖKAROM som är insprutat i köttet.
Vet inte vad det innehåller, men kan tänka mig att det blir bruna klägget ihop med allt annat som sprutas in i köttet är boven i dramat.
 
Toppen