• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vårfiske -09

F

F.d. 52909

Guest
Hej alla fiskebröder o systrar, lägger in en liten blänkare om kommande fisketräff för ca: 5-15 bilar.

Citat Hasse P:
Pekka och jag håller som bäst på att utforma en Fisketräff på Väst-kusten till i vår. Tanken har varit i VARBERG av alla platser på guds( Gröna Jord ) men va gör man inte för att tillgodose en eller ett par personer??????
Inget är bestämt ännu så att det finns fortfarande möjligheter för er som har synpunkter på arrangemanget att höra av er. ...slut citat:

Varberg är bl.a en plats för Havsöringsfiske, sedan finns ju några P o T - vatten som vi kikar närmare på. Men som Hasse säger...inget är bestämt än om tid o plats.

Mvh
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vårfiske -09

Har berättat för Hasse P. att när jag var "liten" så kastade jag både Spö och Haspel i sjön.

OBS!!! INTE--- I--- N SJÖN!!!!

Utan I SJÖN.
Alltså utan Classe.

Nåväl, OM det bli en träff så kanske att jag låter Hasse P. Lära mig HUR, VARFÖR och VAR.

Berätta nu inte detta för någon Hasse, Hls / Kurt.
:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::confused:
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Vårfiske -09

:cool: Mai Lipps ar klosed Kurtan!!

Men jag vill bara att du lägger dig i hårdträning med höger stortå, för det är den som kommer att ta mesta smällen när det blir ett fruktansvärt "påslag" av en riktig baddare till Lax.

Glöm det där med spö och rulle, vi knyter reven direkt i Tå-J..ln sen ligger du på rygg med en pilsner och bara väntar på hugget. Så se till att ha stortånageln i klippt och putsat skick.

Sen det här med ( hur, varför,var ) blir svaret så här, hur= pga av att vi binder reven direkt i tå j..ln, varför = pga av att du har kastat spöna i sjön, Var= det blir det i såret du kommer att få i tå - j..ln efter att reven skurit in i tå -j..ln efter påslaget av laxen du kommer att få.

Är du tillfreds med svaren Kurtan?????????:D
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vårfiske -09

Hänvisar till mitt tack i föregående inlägg.

(Bra Hasse att Du inte sa nått om detta till någon)

Jag är alltså tillfreds med Ditt svar, MVH Kurt.
:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:
Ha ha nu är det inte långt till Aprillo!
 

BeLo

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Varberg
HBK-Nr
848
Medlemskap
2025
Sv: Vårfiske -09

Självklart kommer vi om det passar med tiden. Bengt-uno o Lotta
 
Senast ändrad:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Vårfiske -09

:cool: Tjenare Bengt-Uno och Kejo

Det här är väl tänkt som en uppföljning på Stora Hammarsjö slaget, men med ett större utbud av fångsterna.

Har ni några bra förslag att komma med vad det gäller sjöval, så trumma på med fläskkorvarna på tangenterna till oss andra så vi kan resonera oss fram till en bra sjö.

Kriterierna är : bör kunna rymma 5-15 H-bilar, vara tillåtet att fiska med flug,kast.met-spö. ( vid fiske på Regnbåge).

Är det dom som vill kustfiska vill vi ha inlägg om det för att se vilket fiske det blir som kommer att utövas. ( Västkusten som gäller).

Välkommna att tycka till och ett riktigt skitfiske på er.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Vårfiske -09

Hej alla, roligt o se att så många är intresserade av fisketräffar. Har nu kikat på två olika datum som förhoppningsvis kan passa de flesta o inte ska "krocka" med årsmötet.

1) 10-13/4, fredag till måndag

2) 21-24/5, torsdag till söndag


Tanken är att det ska bli havsöringsfiske på Getterön vid Varberg, dels för att det är en väldigt fin ställplats med gott om plats, fina promenadstråk i vacker natur, dock ej någon service förutom toaletter.

Sedan inte minst viktigt är att Getterön har ett gott rykte för havsöring, som passar både för spinn o flugfiske.

Återkommer senare med defenitivt besked om datum, ska försöka synkronisera detta med fisketräffen på östkusten, men kom gärna med önskemål ang datumen.

Lägger också in lite tips för havsöringsfiske, iaf på V-kusten :)...men ta nu inte detta som en "bibel" utan som ett försök till hjälp på vägen för ett lyckat fiske, viktigast är ju att vi har skoj o får träffas o umgås.

Som spinnfiskare fiskar man ofta med skeddrag av lång smal modell eller med spinnare.
Fiskar man med skeddrag kan man i stället för att ha den klassiska 3 kroken bakom byta ut den mot en fluga som sitter med en 15 cm lång bit lina fast i skeddraget som du fäster flugan med.
Man kan även fiska med en upphängar fluga som sitter ca 30 cm ovan för draget.
Under själva inveningen så gör man vevstopp för att bete ska få en attraktiv gång,
vevstoppen brukar vara på ca en sekund.

Som flugfiskare fiskar man ofta med räkimitationer, borstmaskimitaioner samt andra färglada flugor.
När du ta hem flugan, ska du variera gången med korta och långa ryck, snabba och långsamma allt beror på flugans vikt.


Mvh

Pekka o Hasse
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vårfiske -09

Hej på er!

Låter frestande med havsöringfiske, men man måste prioritera. I mitten av april lider jag erfarenhetsmässigt av svår båtfiskeabstinens och den brukar jag bota med en tur med husbil och båt ner till Värmlandsnäs. Isen här hemma på Storsjön brukar ligga till runt 20 maj.
Lax och öringfiske på Vänern varvat med fågelskådning under 1 - 2 veckor. Näset är en utomordentlig sträcklokal. Vid denna tid på året ingen trängsel vid gästhamnen, varken för bil eller båt.
Om någon vill ha mer information så skicka ett mail.

aake07
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Vårfiske -09

Hej alla fiske intresserade
2) 21-24/5, torsdag till söndag passar bäst för oss
Påsken arbetar vi. Jag fixar osten frun maten till sjuka.
Då skulle vi behöva lägga Ostkustfisket tidigare om vi skall ha
Chans på fisk. 3-6 april eller 16-19 april om vi vill fiska på Öland.
Blir det inte för tätt ? En träff i månaden.
Frågan är Kustfiske på Ostkusten också eller Kosta med outlet och glas och hyttsill
http://www.detnaturligafisket.com/uploaded/glasriket_sv.pdf
Mvh
anton53
Långe Jan med in lopp till Grankullaviken
 

Bilagor

  • NORRAU.JPG
    NORRAU.JPG
    27,7 KB · Visningar: 4
Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Vårfiske -09

:cool: Även jag tar alternativ 2 = 21-24/5 för Västkustfiske.

Ska man sen ha en synpunkt på Oskustfiske så bör det ju bli på dom tider som du skriver anton, dvs ca 1 mån tidigare på året än ovanstående datum.

Ska man se fisketräffarna som två "Kustfisketräffar" ja då blir det nog lite tajt med datumen kan jag tycka. Men om man ser det som " fisketräffar" oberoende av Kustaspekten, då kan man ju lägga Typ KOSTA när som helst under året?.

Det jag tyckte med ÖLAND var att jag personligen inte har fiskat så mycket på ön, och det skulle vara roligt att följa med dom som har erfarenhet till en bra plats.

Så för att bena ut det här angenäma (problemet) bör vi nog bestämma om det ska vara "Ölandsfiske eller Kostafiske".

Det ena utesluter inte det andra, men det är ju två OLIKA Fiskearangemang med tanke på fiskevatten.

Jag är pigg på "ALLT" fiske men tror att du skulle lägga ut en fråga på forummet anton
med dom två alternativen, ÖLAND = KOSTA ??????

Sen är du Adjungterad att bestämma enhälligt vad det blir.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Vårfiske -09

Hej...hoppas att jag inte stör i Julstöket men nu är äntligen datumet för träffen spikad till 21 - 24/5, alltså alternativ 2.

Återkommer efter årskiftet med mer info om anmälan o övriga praktiska ting.

Mvh :santa-5-icon:
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Vårfiske -09

Hej fiskekompisar.
Synd att jag missade detta, blir ju dubbelbokad nu.
Trodde det ej var bestämt med datum då träffen inte fannas i kalendern, men jag får skylla mig själv, skulle kollat nogrannare.
Så jag får stå över då jag skall bli radiostyrd den helgen.:D
MVH KEJO
 
Toppen