• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vågar du sälja...?

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Joddå, jag ha läst texten. Det är en riktig sammanfattning med den föregås alltid av en reklamation av köparen. Efter reklamation tar Blocket kontakt med dig. Gör inte köparen det överförs pengarna automatiskt till dig inom 24 timmar. Eftersom det är frakt kopplat till säker betalning har du full kontroll på leveransen och när den hämtats ut. Ser det som ett säkert system för både säljare och köpare.

Det finns en ganska bra FAQ databas på Blocket: Exempelvis:

"
Vad händer om köparen inte godkänner varan?
Köparen har 24 timmar på sig att kontrollera varan efter att den hämtats ut. Efter 24 timmar överförs pengarna automatiskt till dig. Om köparen anser att varan skiljer sig väsentligt från din beskrivning kan hen starta en reklamation. Då får du ett meddelande här på Blocket och utbetalningen pausas. Ni får sju dagar att lösa reklamationen på egen hand. Det är viktigt att ni sköter all kommunikation i meddelanden här på Blocket.
Lyckas ni inte komma överens inom sju dagar får ni hjälp av oss. Vi går igenom vad som står i annonsen och de meddelanden, eventuella bilder, dokument och liknande som skickats mellan er. Utifrån det gör vi en bedömning och fattar ett beslut som vi meddelar till er via mejl.
"
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Joddå, jag ha läst texten. Det är en riktig sammanfattning med den föregås alltid av en reklamation av köparen. Efter reklamation tar Blocket kontakt med dig. Gör inte köparen det överförs pengarna automatiskt till dig inom 24 timmar. Eftersom det är frakt kopplat till säker betalning har du full kontroll på leveransen och när den hämtats ut. Ser det som ett säkert system för både säljare och köpare.

Det finns en ganska bra FAQ databas på Blocket: Exempelvis:

"
Vad händer om köparen inte godkänner varan?
Köparen har 24 timmar på sig att kontrollera varan efter att den hämtats ut. Efter 24 timmar överförs pengarna automatiskt till dig. Om köparen anser att varan skiljer sig väsentligt från din beskrivning kan hen starta en reklamation. Då får du ett meddelande här på Blocket och utbetalningen pausas. Ni får sju dagar att lösa reklamationen på egen hand. Det är viktigt att ni sköter all kommunikation i meddelanden här på Blocket.
Lyckas ni inte komma överens inom sju dagar får ni hjälp av oss. Vi går igenom vad som står i annonsen och de meddelanden, eventuella bilder, dokument och liknande som skickats mellan er. Utifrån det gör vi en bedömning och fattar ett beslut som vi meddelar till er via mejl.
"

Jag tolkar texten som där står.

... inom 7 dagar, efter det avbryter vi (blocket) affären och köparen får tillbaka sina pengar...

Jag är ju inte intresserad av att lämna över varan och sen skall köparen ha tillbaks sina pengar... :eek::swoon:

Tror jag skall börja köpa en massa dyra prylar... Min plånbok kommer att växa rejält när jag sen säljer prylarna på annan marknadsplats.. :twitcy:
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag tolkar texten som där står.

... inom 7 dagar, avbryter vi (blocket) affären och köparen får tillbaka sina pengar...

Jag är ju inte intresserad av att lämna över varan och sen skall köparen ha tillbaks sina pengar... :eek::swoon:

Tror jag skall börja köpa en massa dyra prylar... Min plånbok kommer att växa rejält när jag sen säljer prylarna på annan marknadsplats.. :twitcy:
Du tolkar texten som fan läser bibeln. Det du tolkar är en sammanfattning. Sedan vete fasen om du inte missförstår bara för att jäklas! :cool: Väljer du frakt med säker betalning, är både du och köparen skyddad. Punkt! Jag köper och säljer en hel del på Blocket och har gjort det i en herrans massa år!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du tolkar texten som fan läser bibeln. Det du tolkar är en sammanfattning. Sedan vete fasen om du inte missförstår bara för att jäklas! :cool: Väljer du frakt med säker betalning, är både du och köparen skyddad. Punkt! Jag köper och säljer en hel del på Blocket och har gjort det i en herrans massa år!
???.. Jag tycker att det borde stått... Annars före.... avbryter vi affären osv..

Men jag är ifrån Skåne kan ju bero på detta...
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Blev nyfiken på denna texten:
"Lyckas ni inte komma överens inom sju dagar får ni hjälp av oss. Vi går igenom vad som står i annonsen och de meddelanden, eventuella bilder, dokument och liknande som skickats mellan er. Utifrån det gör vi en bedömning och fattar ett beslut som vi meddelar till er via mejl."

Vad är det för beslut de fattar? På vilket sätt ska det lösa en konflikt?
Deras åsikt (Blocket's bedömning) lär inte få någon som tycker annorlunda att ändra sig...

Mvh Peter
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du tolkar texten som fan läser bibeln. Det du tolkar är en sammanfattning. Sedan vete fasen om du inte missförstår bara för att jäklas! :cool: Väljer du frakt med säker betalning, är både du och köparen skyddad. Punkt! Jag köper och säljer en hel del på Blocket och har gjort det i en herrans massa år!
Vad jag har förstått så har du inte läst eller förstått innebörden av texten i inlägg no 1....
Vad sen din erfarenhet på blocket har med texten att göra förstår jag inte...
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kontentan är, oavsett den luddiga skrivningen vid just "köp direkt", att köparen aldrig kan behålla varan och få pengarna tillbaka, villket muskatten tycks mena. Är man det minsta tveksam vid affär på blocket, ska man välja frakt med säker betalning. Det innebär köpskydd för köparen säljskydd för säljaren.

 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Är det inte så att Krinil och Muskatten snackar om två olika erbjudande från Blocket? Det ena är ” frakt med säker betalning” och det andra är direkt köp.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kontentan är, oavsett den luddiga skrivningen vid just "köp direkt", att köparen aldrig kan behålla varan och få pengarna tillbaka, villket muskatten tycks mena. Är man det minsta tveksam vid affär på blocket, ska man välja frakt med säker betalning. Det innebär köpskydd för köparen säljskydd för säljaren.

Vart har du fått ifrån att jag menar det?

Jag vet mycket väl hur det fungerar på blocket...
Visserligen förväntar jag mig inte en så stor miss i texten från ett så stor bolag..

Och dina tankar om mig kan du hålla för dig själv och inte exponera dem här på hbk..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Är det inte så att Krinil och Muskatten snackar om två olika erbjudande från Blocket? Det ena är ” frakt med säker betalning” och det andra är direkt köp.
Jag snackar bara om texten från blocket i inlägg no1....
Ovidkommande inlägg skall ju raderas enligt forumsreglerna här på hbk...
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vart har du fått ifrån att jag menar det?

Jag vet mycket väl hur det fungerar på blocket...
Visserligen förväntar jag mig inte en så stor miss i texten från ett så stor bolag..

Och dina tankar om mig kan du hålla för dig själv och inte exponera dem här på hbk..
Sura inte nu. Jag gillar dig, det vet du! ;)
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag snackar bara om texten från blocket i inlägg no1....
Ovidkommande inlägg skall ju raderas enligt forumsreglerna här på hbk...
Den texten är väl glasklar, det här är ju ett upplägg där köpare och säljare träffas öga mot öga, tand för tand och ingenting för när man skickar varor kors och tvärs.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag kan inte förstå problemet, är det en oklar skrivning så ska ju det tas med "Blocket" och ingen annan. Själv har jag sålt mycket och köpt en del på Blocket med frakt och säker betalning, det har aldrig varit något problem men hus som helst så ska ju en oklar skrivning tas med den som skrivit det ingen annan.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag kan inte förstå problemet, är det en oklar skrivning så ska ju det tas med "Blocket" och ingen annan. Själv har jag sålt mycket och köpt en del på Blocket med frakt och säker betalning, det har aldrig varit något problem men hus som helst så ska ju en oklar skrivning tas med den som skrivit det ingen annan.
Okey..... Men då kan du också informera mig om vart den regeln står i Hbk's forumsreglerna...
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Okey..... Men då kan du också informera mig om vart den regeln står i Hbk's forumsreglerna...
???????????? Vad menar du? HBK har inget med Blocket att göra och kan inte påverka dem och hur de skriver. Om Blocket har en oklar skrivning så får du ta det med dem ingen annan. Det spelar ingen roll om du klagar på deras texter här, har du något du vill ändra på när det gäller Blocket så är det ju dem du måste ta upp det med.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
???????????? Vad menar du? HBK har inget med Blocket att göra och kan inte påverka dem och hur de skriver. Om Blocket har en oklar skrivning så får du ta det med dem ingen annan.
?????.?... Jag tyckte att du skrev i tidigare inlägg.... Att ingen annan än blocket skall jag ta detta med..:rolleyes:... Därför undrade jag vilken regel som stöder ditt påstående

Och varför skall jag kontakta blocket ?... Man har väl rätt att påpeka saker här i forumet även om det inte passar en del...
Och det är ju inte allt som skrivs här i forumet som hör hit och inte heller passar mig, ändå kritiserar jag inte TS så som vissa gärna gör här i Hbk's forum..

Vad är det för fel på er?
 
Toppen