• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Växlingsindikator förbryllar

Vildmark

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
33113
Medlemskap
2022
Vi har en 2017 Vantourer med 130 hk motorn. Nu har jag kört den drygt 100 mil och börjar vänja mig vid bilen. Jag har kört yrkesmässigt i över 20 år och kör alltid på ”örat”. Jag lyssnar på motorns varvtal och belastning och väljer växel efter det. Men här är växelindikatorn och jag inte överens. växelindikatorn vill att jag ska växla upp vid knappt 1500 varv, vilket skulle innebära att jag vid ett relativt lågt moment ska växla upp, samtidigt som varvtalet går ner till närmare 1300 varv och ett ännu lägre moment. Jag tror inte det är bra för Motor eller låda att ligga på det låga registret annat än i utförslut eller krypkörning.
Undrar om era växelindikatorer uppför sig likadant?
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Håller med Vildmark, både husbilen och personbilens växelindikator visar att jag skall växla upp på tok för tidigt för att det skall vara bra för både motor och växellåda, vilket över tid innebär avsevärt kortare livslängd på våra fordon. så det är nog mera en eftergift från fordonsindustrin som försöker blidka miljötalibanerna i regeringar. Nää jag kör med örat och låter mina fordon köra så avslappnat som möjligt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag kör alltid på örat ;-)
Vår växlingsindikator på husbilen beter sig lika dant.
I början försökte jag köra efter den men tycker att motorn gick oroväckande tungt ibland.
Nu försöker jag ignorera den (vilket är svårt) och köra efter motorsång och naturens variationer.
Fick inpräntat, vid låg ålder (när jag körde traktor), att varvtalet på en diesel gör sig bäst mellan 1500 och 3000varv.
Så har jag kört de flesta dieselbilar jag haft (utom några 5-cylindriga Volvo som har ett maffigt ljud när man drar lite)...
 
Senast ändrad:

Vildmark

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
33113
Medlemskap
2022
Jag kör alltid på örat ;-)
Vår växlingsindikator på husbilen beter sig lika dant.
I början försökte jag köra efter den men tycker att motorn gick oroväckande tungt ibland.
Nu försöker jag ignorera den (vilket är svårt) och köra efter motorsång och naturens variationer.
Fick inpräntat, vid låg ålder (när jag körde traktor), att varvtalet på en diesel gör sig bäst mellan 1500 och 3000varv.
Så har jag kört de flesta dieselbilar jag haft (utom några 5-cilindriga Volvo som har ett maffigt ljud när man drar lite)...
Önskar att växlingsindikatorn gick att stänga av. Blicken flackar dit varje gång den blinkar till, man vet aldrig om det är något viktigare som kommer upp på instrumenten.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Alla Ducato eller för den delen andra basfordon (min är byggd på Jumper), är certifierade som någon typ av familj om jag inte missförstått hur det går till. Dvs varje kombination av påbyggnad och vikt är inte testad och certifierad. Man utgår nog från några få typmodeller. Hos transportstyrelsen står det under övriga upplysningar på min bil av 2018 års modell att beräknat CO2 värde är 200gram beräknat av tillverkaren och endast används som beräkningsgrund för fordonsskatt.
Dvs just den kombinationen som min bil utgör är aldrig testad utan något annat fordon på samma plattform med den motorn. Troligen är det då en ren transportbil dom testat, dvs ett definitivt lättare fordon & möjligen även mindre luftmotstånd, inte helt säkert då min är en plåtis, men garanterat om den är en plastis.
Nu till poängen, mest sannolikt är växlingsindikatorn kalibrerad för något annat än din husbil. Dvs troligen ett fordon som är lättare & troligen även lägre luftmotstånd. Klart att bilen känns hårt belastad om det man i verkligheten kör är tyngre etc än det som dom gjorde jobbet på. Då min är en plåtis så skiljer nog inte luftmotståndet så mycket. Följaktligen känns inte växlingsindikatorn så udda på plan mark. Men däremot lite lätt optimistisk i uppförsbackar Där tyngden har störst påverkan. För den som kör en ännu större husbil byggd på samma basbilen, så blir ju skillnaden ännu större.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jag fick i min ungdom lära mig att man inte kan knäcka en diesel med höga varv eftersom den slår av vid ett visst varv. Däremot skall man akta sig för hög belastning på låga varv.

Detta var på den tiden då en motor skulle "köras in". Möjligt det är annorlunda med dagens dieslar vad gäller övervarv, det vet jag inte.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Jag fick i min ungdom lära mig att man inte kan knäcka en diesel med höga varv eftersom den slår av vid ett visst varv. Däremot skall man akta sig för hög belastning på låga varv.

Detta var på den tiden då en motor skulle "köras in". Möjligt det är annorlunda med dagens dieslar vad gäller övervarv, det vet jag inte.
Långt ifrån alla dieslar som har övervarvningsskydd så kolla detta noggrant eller blir det dyrt
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Håller med Vildmark, både husbilen och personbilens växelindikator visar att jag skall växla upp på tok för tidigt för att det skall vara bra för både motor och växellåda, vilket över tid innebär avsevärt kortare livslängd på våra fordon. så det är nog mera en eftergift från fordonsindustrin som försöker blidka miljötalibanerna i regeringar. Nää jag kör med örat och låter mina fordon köra så avslappnat som möjligt.
Eller snarare en manipulering från industrins sida för att på papperet möta EUs mfl avgaskrav utan att möta dem i verkligheten.
 

ANNABELLA

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Växjö
HBK-Nr
555
Medlemskap
2024
Jag kör alltid på örat ;-)
Vår växlingsindikator på husbilen beter sig lika dant.
I början försökte jag köra efter den men tycker att motorn gick oroväckande tungt ibland.
Nu försöker jag ignorera den (vilket är svårt) och köra efter motorsång och naturens variationer.
Fick inpräntat, vid låg ålder (när jag körde traktor), att varvtalet på en diesel gör sig bäst mellan 1500 och 3000varv.
Så har jag kört de flesta dieselbilar jag haft (utom några 5-cylindriga Volvo som har ett maffigt ljud när man drar lite)...
 
Toppen