• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växelspaksknopp vittrat sönder

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Råkade ut för det smått lustiga (kanske inte så himla bra dock) att vid en växling från 1 till 2:an när växelspaksnoppen flyger loss och landar längre bak i bilen.

Stannade efter några km, efter att ha växlat med en liten pinne hållandes med 3 fingrar. Hittade knoppen men inte returfjädern till backspärren. Så det var lite halvnervöst att fortsätta då det helt plötligt gick att få i backen trots full fart framåt = obra (som man säger norr över ;-)).

Fick tryckt tillbaks knoppen och beställt fjäder när jag kom hem (200kr :twitcy:).

Ställde på bilen för några dagar sedan och kommer inte längre än 2km så händer samma sak igen. men denna gången går det inte att trycka tillbaks knoppen. Eller rättare sagt den fastnar inte som den skall.

Plasten inne i knoppen har vittrat sönder och jag behöver därför ha tag i en ny knopp. Har sökt på bildelsbasen som inget hade. Någon som har förslag på var jag kan få tag på en?

Bilen är en Bürstner T607 årsmodell -03 byggd på Fiat Ducato med 2,8 JTD, 5-växlad manuell låda.

Eller är det så att jag helt enkelt tvingas köpa sprillans ny?

Mvh!
// Niklas
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Har också fått en trasig växelspaksknopp och hittat en ny på Skruvat.se men har problem med att gå den i läge. Den går ner en liten bit, ungefär till där styrflänsen börjar. Det verkar som att styrflänsen är i linje med det spår som finns i växelspaksknoppen men det tar emot lite mer än som känns behagligt. Är det bara att banka vidare eller är det något annat man skall tänka på.
Fiat ducato 2002 1,8 i en Hymer Swing CS 544 med backen uppe till vänster.
 
Toppen