• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Växellåda

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Hej ,jag har en comfort- matic låda som piper och inte drar. Står att jag skall kolla transmission. Har kollat olja ok. När jag rört med spaken fram och tillbaka då går det att köra ibland. Finns det någon som har något tips.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Vad är en Comfort-matic?
Är det en robotlåda? I så fall låter det som hydraulpumpen håller på att lämna in, då får du vara jäkligt glad om du tar dig till verkstad.
Råkade ut för detta på en tidigare husbil MB Sprinter med deras robotlåda & det blev en väldans spektakulär bärgning efter en natt på ICA’s parkering i Mellerud.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Vad gick
Vad är en Comfort-matic?
Är det en robotlåda? I så fall låter det som hydraulpumpen håller på att lämna in, då får du vara jäkligt glad om du tar dig till verkstad.
Råkade ut för detta på en tidigare husbil MB Sprinter med deras robotlåda & det blev en väldans spektakulär bärgning efter en natt på ICA’s parkering i Mellerud.
Vad kostade det kalaset utan bärgningen. ?
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Byte av hydraulpump kostade på min Sprinter 8.500:-, men det var en 5-6 år sedan. Det är alltså en hydraulpump som drivs av en 12V elmotor. Så vitt jag förstår byttes den som en enhet på min bil, är väl ihopbyggd så underleverantören. Har ingen aning om hur det ser ut på Fiat, men skulle förvåna mig om konstruktionen skiljer sig särskilt mycket åt.
Kan väl tillägga att både verkstan som gjorde jobbet & andra nätforum än HBk har bekräftat att den är en skitkonstruktion på sprinter & byten i intervallet 6-9000 mil mycket vanligt, kanske Fiat är bättre?
Troligen är det inte pumpen som ger sig utan EL motorn. 12v elmotorer som skall driva något mer eller mindre kontinuerligt i en bil är allmänt en dålig idé map livslängd. Det är därför bilindustrin häller på att försöka etablera en 48V standard. Men det går såklart trögt då alla småförbrukare (lampor etc) är så billiga i 12V för än så länge är det ju den stora volymen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vad är en Comfort-matic?
Är det en robotlåda? I så fall låter det som hydraulpumpen håller på att lämna in, då får du vara jäkligt glad om du tar dig till verkstad.
Råkade ut för detta på en tidigare husbil MB Sprinter med deras robotlåda & det blev en väldans spektakulär bärgning efter en natt på ICA’s parkering i Mellerud.
Jag kan också killgissa,tror inte det är hydraulpumpen utan någon övrig elektronik som spökar,men som Topaz skriver det finns något 100tal fel att välja på.
Göra bilen helt strömlös är en bra början på felsökning/återställning.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Nu råkade det vara så att beteendet kändes väldigt bekant från min egen upplevelse med en sån låda. Men visst kan det väl vara någon tryckgivare etc.
Att påstå att det kan vara 100 olika fel är väl ändå att ta i & någon hjälp till frågeställaren är det inte heller!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nu råkade det vara så att beteendet kändes väldigt bekant från min egen upplevelse med en sån låda. Men visst kan det väl vara någon tryckgivare etc.
Att påstå att det kan vara 100 olika fel är väl ändå att ta i & någon hjälp till frågeställaren är det inte heller!
Tyvärr kommer man inte att lösa problemet utan en ordentlig felsökning på Fiatverkstad, och det kan vara en mängd olika fel,så någon hjälp till TS annat än felsökning är svårt att ge.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Vet någon var behållaren sitter till oljan till kopplingen ? Kan kanske vara dåligt där ? Jag har en Burstner I 710 elegance -09 . Den sitter inte bredvid oljebehållaren till hydralen. Letat som en tok. :)
 
Toppen