• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeväxlare

lakavattnet

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Strömsund
HBK-Nr
29447
Medlemskap
2022
vilka slangar på motorn är det man ska använda till värmeväxlaren Dethleffs helint. 2013, Alde, någon som vet ?
 

lakavattnet

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Strömsund
HBK-Nr
29447
Medlemskap
2022
Har skaffat värmeväxlare , ska montera den själv , men det framgår ej var den bör monteras , motorrum eller i fordonet , någon som har lika husbil som jag och med värmeväxlare monterad , dethleffs magic edition helint. 2013 .tacksam för svar
 

lakavattnet

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Strömsund
HBK-Nr
29447
Medlemskap
2022
Jo det stämmer , jag har funnit en kortare slinga av radiatorsystemet i motorrum och funderar om de slangarna kunde vara lämpliga att använda då behöver jag inte gå in med motorslangarna i bodel. Undrar förstås varför de dragit in radiatorslinga i motorrum ?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har skaffat värmeväxlare , ska montera den själv , men det framgår ej var den bör monteras , motorrum eller i fordonet , någon som har lika husbil som jag och med värmeväxlare monterad , dethleffs magic edition helint. 2013 .tacksam för svar
Har en helintegrerad från 2014 och där sitter den inbyggd utefter ytterväggen under bordet.
Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har en helintegrerad från 2014 och där sitter den inbyggd utefter ytterväggen under bordet.
Kjell
Har uppdaterat med ett par bilder.

Innanför denna lucka sitter växlaren. Strömbrytaren till höger startar pumpen till växlaren.

50CD16FA-E3AA-431A-B773-92975FA4C744.jpeg

Och den ser ut så här

DCE2C94A-9EF1-4300-90AD-AE085F1001A1.jpeg

Svårt att få bra bilder då det är mörkt och trångt.

Vet ju inte om detta montage stämmer med din bil från 2013. Du får väl återkomma om jag skall ta fler bilder i det trånga utrymmet.

Kjell
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Varmeveksleren bør sitte i bodelen - dette for ikke å tape varme når bilen står stille. På motorsiden så trenger en å komme på positiv sirkulasjon når motoren er i gang. Ofte parallell koblet med orginal varmepakke for førerdelen.
 
Toppen