• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmeväxlare från bodel till motor

Lekeberg

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
24308
Medlemskap
2021
Nu behöver jag lite hjälp, får ingen värme till motorn när vi kör vanliga Alde systemet och den extra cirkulationspumpen är startad via panelen samt ventilen öppnad. Pumpen låter dock mycket, kan det vara så att den sitter fast? Motorvärmen får jag att cirkulera genom värmeväxlaren så bodelen värms på det sättet, men får inte funktionen att bodelens värme ska värma motorn att fungera. Någon som har tips på felsökning?
Vi har en Eura Mobil 850 -2010
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Är du säker på att ventilen är öppen, på min förra bil var ventilen kopplad till tändningen, följaktligen gick den inte att öppna med avstängd motor.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Om den låter mycket sitter den troligen inte fast. Då låter den nog inte alls. Om den gnisslar så är det säkert fel på pumpen. Om den brummar, går på högvarv, är det troligen luft vid pumpen. Har du provat att lufta systemet vid pumpen eller vid värmeväxlaren.

Hälsar Kjell
 

Lekeberg

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
24308
Medlemskap
2021
Har luftat vid värmeväxlaren, ska kolla även vid pumpen hur det ser ut. Den sitter lagom väl inbyggd bara. Men det är väl bara att börja plocka ned inredning så man kommer åt, tack för tipset.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Har aldrig riktigt förstått vitsen att värma motorn innan start med alden, det går åt väldigt mkt värme för att värma upp motorn, du måste säkert köra minst 2-3 timmar för att det ska märkas vid 0 grader ute. Du får ju inte full cirkulation på motorn när motorns vattenpump står still. Den stora vinsten med värmeväxlaren är ju åt andra hållet, att du värmer upp bodelen när du kör. Jag skulle nog inte lägga för mkt felsökning på detta, hur länge körde du?
 
Toppen