• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmefläkt till samma rör i husbilen

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Detta är första vinter som jag bor i min husbil, här uppe i det kyliga norr.
Jag har visserligen diesel värmare samt två element som jag använder när jag står på "el stolpe"
Nackdelen med el elementen är att golvet blir kalt, även om bilen har dubbelgolv, så vad jag nu inser att de värmerör som går i hb släpper ut värme i mellangolvet så golvet blir skönt att gå på... (rören avger lite värme då de inte är isolerad)
Nu har jar funderat på att koppla in en 230v värmefläkt direkt in på rören. Så jag köpte en på max 2000w
Men tyvärr orkar fläkten knappast öppna backspjället och då minskar luft flödet.... Värmefläkten är lätt att bygga om. En kanalfläkt passar perfekt på värmefläkten.... Men nu undrar jag.... Kan det bli problem i värmefläkten om jag ökar genomströmnings luften?
(kommer också att montera en digital termostat som styr fläkten och vämen)

Ni som tänker ge mig "pekfingret" att det är förbjudet för icke yrkesutbilade inom el att ändra på el prylar.... Kan vara tysta i denna tråd. :eek:
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag vet inte om du har en sådan...

Men kan vara bra. Jag lurar på köpa en sån..

Tack för tipset..... Men läste att denna värmaren skall inte användas som ensam värmekälla.. :eek: och då är vitsen med den borta :eek:

Så tillbaks till ruta ett....
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det är väl främst effekten som gör att den inte rekommenderas som ensam värmekälla och det lär väl gälla även den andra fläkten du har.
Kan du inte stoppa i 2 stycken eller låta dieselvärmaren ordna grundvärmen och låta fläkten fixa topp och komfortvärmen?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är väl främst effekten som gör att den inte rekommenderas som ensam värmekälla och det lär väl gälla även den andra fläkten du har.
Kan du inte stoppa i 2 stycken eller låta dieselvärmaren ordna grundvärmen och låta fläkten fixa topp och komfortvärmen?

Som det är idag så klarat diesel värmaren lätt av att hålla hela hb varm... :spinny:
Sen har jag två små 400w värmefläktar och de klarar också att hålla hb varm... :spinny:

Så en värmefläkt på 1000/2000w som denna är på kommer lätt att klara hb värme... Skulle det bli kallare så kan jag öka till max 2000w

Över vintern står jag på el och det tycker jag är billigast. Därför kör jag med el.... Men som jag skrev att golvet blir kallt,
Så kör jag värmefläkten på samma rör så värms även golvet och värmen blir jämnare i hb.
Nu har jag allt utan kanalfläkten.... Men ser att biltema säljer en 125mm för 199 spänn och den ger max 190m3 per tim. Så den bör lätt trycka luften förbi backspjället.... Blir det för mycket luft så monterar jag in en AC digital motorstyrning :spinny: enkelt som en plätt :twitcy::bye:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte hur Trumas backspjäll är konstruerat men om det är av vanlig bladtyp kanske det kan gå att lätta lite på fjädrarna till bladen. Kanske också kolla så det är vridet så att bladen står upp på högkant. Om bladen står behövs inte lika mycket kraft i fjädrarna för att stänga dem när fläkten stängs av.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte hur Trumas backspjäll är konstruerat men om det är av vanlig bladtyp kanske det kan gå att lätta lite på fjädrarna till bladen. Kanske också kolla så det är vridet så att bladen står upp på högkant. Om bladen står behövs inte lika mycket kraft i fjädrarna för att stänga dem när fläkten stängs av.



Helt rätt Roger. :spinny:. .
. .
Och så har jag också monterat backspjället.... :yes:... Men ändå blir det dåligt blås ut i röret från 230v värmefläkten ... Men som jag ser det just nu så kan det bara bli bättre med lite kraftigare fläkt.. . :bye:

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det enda som händer om du kör en kraftigare fläkt över ditt värmebatteri (din befintliga fläkt) är att du kommer få kallare luft eftersom batteriet inte hinner värma upp den förbiströmmande luften.

Så tänkte jag också.... Men ville ändå höra lite här på hb, då det finns så många som har bättre idéer :bye:
Det blir som du skrev.... Och om utluften är 30° istället för 40° spelar mindre roll, då energin är det samma i slutändan :yes::bye:
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Precis som Bäckis skriver kommer lufttemperaturen att bli lägre i rören.
Om jag har uppfattat det rätt är att rören kyls ner och avger värmen till mellangolvet.
Luften går ut genom ventiler i bodelen och värmer upp den.
Om rören är varmare pga lägre lufthastighet kommer rören att kylas av mer och mellangolvet att värmas upp mer. Tvärs om med kallare och högre lufthasighet.
Då blir transmissionen av värme lägre till mellangolvet.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Men... om man tillför samma effekt i båda fallen, så borde ju temperaturökningen bli densamma. Till priset av lite "mer vindsus". Det är väl inneluften som cirkulerar i alla luftkanaler. Värt ett förök, tycker jag.
Nej det blir inte så.
Eftersom du har högre hastighet och lägre temperatur så får du lägre yttemperatur på rören och mindre värmeavgivande yta.
Har man för stor hastighet kommer batteriet inte heller hinna avge hela sin effekt till den förbiströmmande luften.
Dvs luften är egentligen ett kylande medium som kyler värmebatteriet och ökar hastigheten ökar den avkylande effekten.
Jag har en formel någonstans där man kan beräkna detta. (Det är detta jag arbetar med när jag projekterar ventilationsanläggningar).
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det är precis som Herbert skriver.

Temperaturökningen i mellangolvet kommer inte bli densamma då effekten som avlämnas i mellangolvet kommer vara betydligt lägre med högt luftflöde. Luftflödet måste sänkas för att få varma rör och golv.


Fast värt ett försök kan det ju alltid vara, Muskatten kanske nöjer sig med den lilla värmen som kommer avges till mellangolvet.
Hoppas han mäter golven med ir-picka före och efter, att mäta är att veta! :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är ungefär så att ökar du luftmängden till det dubbla så ökar även effektbehovet för att få ut samma temperatur dubbelt upp.
Motsvarande blir att ökar du flödet till det dubbla vid en given effekt på värmeelementet så minskar utgående temperatur med ca 2/3.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Då sätter man ju enklast ditt en enkel varvtalsregulator på kanalfläkten så kan man till viss del reglera själv hur varmt man vill ha det just i golvet och samtidigt fortfarande värma upp hela bilen med samma effekt. På köpet får man möjligheten att sänka ljudnivån på natten men risken är väl ändå att värmefläkten överröstar allt..
Säkerligen är det bra att trippelkontrollera att värmefläktens överhettningsskydd slår ifrån om luftflödet i kanalen skulle bli för dåligt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är precis som Herbert skriver.

Temperaturökningen i mellangolvet kommer inte bli densamma då effekten som avlämnas i mellangolvet kommer vara betydligt lägre med högt luftflöde. Luftflödet måste sänkas för att få varma rör och golv.


Fast värt ett försök kan det ju alltid vara, Muskatten kanske nöjer sig med den lilla värmen som kommer avges till mellangolvet.
Hoppas han mäter golven med ir-picka före och efter, att mäta är att veta! :)

Jag har mätt tempen på golvet tidigare med mina fötter :twitcy:.... Och Nu när du skriver det så mins jag att jag har en ir mätare liggande i hb tillsammans med all verktyg och elmaskiner som jag kör runt med.. :swoon:
 
F

Fd.47585

Guest
Om du använder heat 1500 att bara blåsa in i dubbelgolvet borde golvet bli varmt (och även hjälpa till med allmänna uppvärmningen, golvet värmer ju upp boutrymmet lite). Om du byter ut ena kupevärmaren mot heat:n så är den ju inte enda värmekälla :)
 
Toppen