• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme problem Truma

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Jag har lånat ut min husbil till en bekant, som nu ringer och har problem. Pannan startar inte, tror att det är en Truma 6002 som sitter i bilen en dethleffs I 5940 2001 för ett par dagar sedan slog den ifrån efter en stund men nu startar den inte alls utan efter 30 sekunder tänds den röda lampan på termostaten. Det har inte tidigare varit några problem
Allt övrigt fungerar på gasol, det är typiskt att det skall krångla eftersom vi skulle få tillbaka den på onsdag, för att packa in det vi behöver och åka själva på torsdag.
 

Mats Svensson

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
10742
Medlemskap
2024
Sv: Värme problem Truma

Hej "rollet", det kan vara att man varit för snabb med att vrida på vredet detta gör att Trumavärmaren löser ut och larmar. detta ser du genom att sätta värmevredet på läge noll och på trumavärmaren öppna plastlocket, ett fyrkantigt lock. under detta sitter ett kretskort med bland annat några grön och röda dioder samt en glasrörssäkring. för att nollställa den blinkande dioden så ta bort glasrörssäkringen vänta någon minut och sätt tillbaka säkringen igen. Nu ska förhoppningsvis trumavärmaren fungera igen så sätt vredet i önskat läge.
Hälsningar
Mats
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Sv: Värme problem Truma

Tackar för tipset skall kolla det imorgon när bilen är hemma igen.
Pannan har aldrig krånglat tidigare men det är typiskt att det skulle hända nu, kunde ju varit tidigare när man bara varit ut korta turer.
Brukar normalt inte låna ut bilen men den som lånat den nu räddade nästan 30000 bilder från en till hälften nedsmält dator efter att vårt hus brann.
lite svårt att neka när man har en tacksamhets skuld.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Var tacksam att inget annat hänt när du lånat ut bilen,
troligen inte den snälla människans fel att felet kom nu. :)

Vilken lycka att få tillbaka så mycket minnen. Tråkigt med branden.

Lycka till med värmaren.
 
F

F.d. 50479

Guest
Sv: Värme problem Truma

Hej jag fick samma problem med min combipanna men det löste sej tack vare ditt tips Mats.
Tackar för det. Mvh. Vasan
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Sv: Värme problem Truma

Mitt problem löstes ganska snabbt. Jag ville kolla om det gick att utesluta något tände kyl och spis. visst det fungerade men när jag tände alla spisplattor så var det väldigt dålig låga, gasolen verkade inte räcka till och pannan kräver ju lite mer än spisen. Kom ihåg att jag råkat ut för detta på mitt tidigare jobb så jag hämtade en ny reduceringsventil bytte den och nu var problemet borta.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Värme problem Truma

Vill fylla på , vår Secumotion la av i natt, jag har misstänkt att den varit på väg ett tag, men nu gav den upp. Maten i kylen kunde jag rädda med att sätta en pinne mellan"knappen" och golvet...så vi kunde få kyla i natt.

Verkar vara väldigt vanligt att regulatorn pajar, men jag besökte idag fritidscenter i Trollhättan, sen Hymercenter Göteborg ( tagene) och efter det mot bättre vetande fritidscenter Göteborg (tagene) ingen av dom förstod mig när jag klev in och ville ha en "secumotion " ( med artikelnummer i handen) och dessutom var man tydligt med att man ändå inte hade någon hemma.... fast man inte visste vad det var....jag skojar inte, dom visste inte vad jag pratade om... så vill ni ha en företags idé ........ stara ett " vi reparerar din husbil, i Västsverige," det verkar vara en enkel väg till ekonomisk oberoende. ...

Tog telefonen och ringde till GGM. ..
GGM i sisjön
visste exakt vad jag sökte, och hade den på lager, till ett betydligt bättre pris än vad "kamafritids" ÅF begär.


Jaaha. Just det, jag bytte ut den trasiga regulatorn och monterade in den nya från GGM, och nu fungerar allt normalt igen.

Symtomen var exakt som tidigare i tråden, och lösningen var lika enkel. Den gamla var på 1,2 nu sitter en som klarar 1,5 .
 
Toppen