• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme ("alde") vindruta Integrerad

mlarsson74

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7522
Medlemskap
2024
Överväger att sätta radiatorer framme vid vindrutan i min helintegrerade Dethleffs. Min målsättning är att få en jämnare värme i husbilen, få bort kalldrag samt kanske minska kondens. (Vilket såklart även tas bort av isolering på ruta samt fläkt). Alde har en smidigare radiatortyp som skulle kunna få plats. Vidare skulle jag som komplement kunna lägga in Aldes golvvärmematta i kupen. Frågor som uppkommer och som jag gärna tar del av andra som kanske testat och har erfarenhet av:
1. Blir det tillräcklig värme fram vid rutan eller krävs fortfarande cirkulation, typ fläkt?
2. Någon som testat Aldes mindre radiatorer?
3. Kan kretsen läggas "parallellkopplad"?
4. Måste en snabbkoppling sättas in så själva inredningen kan monteras bort vid service av motor?
5. Har någon testat att montera in en frontgardin mot vindrutan som är isolerad. Typ som finns till Concorde mfl.
Tacksam för tips från någon som har erfarenhet av dessa lösningar.
/Michael
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Värme ("alde") vindruta Integrerad

Har ennå ikke sett noen helintegrert hvor en kan fjerne innredning for tilgang til motor. Ettermontering av rullevegg kan være mulig, det bør da ikke være forskjell i bredde nede og opp slik at en slipper å fore ut. En må og finne plass for rullen over frontruten - det hele kompliseres om fabrikken aldri har tenkt på muligheten av å sette inn en slik vegg.

Har selv bare positive erfaringer med slik vegg, men det er med fabrikksmontert i 2 stk Flair. Har noen ganger vurdert å få på litt varme i rommet mellom veggen og ruta, noe som egentlig er enkelt med en liten fläkt som kunne mate defroster slangene med varm luft fra inne i bilen.
 

mlarsson74

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7522
Medlemskap
2024
Sv: Värme ("alde") vindruta Integrerad

Intressant att du nämner fläkt. Har funderat i dessa banor också. Var inne på att koppla en forceringsfläkt från en varm sänglåda till defrostsystemet. Detta kommer dock att kräva spjäll för att sedan kunna köra systemet med bildelen vid ex kyla.
 

Credo763

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Norge
Sv: Värme ("alde") vindruta Integrerad

Hei jeg har ordnet det sånn på min Concorde at jeg koblet litt om på slangene fra varmeveksleren at denne går først inn i varmeapparatet og ikke i motoren når den elektriske pumpen settes på, dette sørger for at det varme vannet fra veksleren først gå i varmeapparatet på bilen, også har jeg koblet opp en regulator med releèr slik at jeg kan regulere bilens varmeapparat vifte trinnløst til å blåse opp på front ruten, på denne måten kan jeg hindre kaldras fra frontrute og dermed få bedre varmekomfort i front av bilen, men denne ombyggingen krever selvfølgelig endel kunnskap om bil og elektrisk annlegg.
Men dette er en mulighet som ikke krever mye penger eller masse demontering.:yes:

Mvh
Terje
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Värme ("alde") vindruta Integrerad

Hej!
Satt och gick igenom äldre inlägg och såg då detta..... vi har en NB Flair årsm. 2000 och där finns ett värmerör (utan flänsar) i nederkant av vindrutan. Detta fungerar tillsammans med Aldevärmaren och ser till att kallraset nästan försvinner helt om det inte är mycket kallt!'
Däremot kan vi fortfarande drabbas av kondens även om det inte sker så ofta, antar att det beror mer på den relativa fuktigheten i luften.
Systemet verkar dock vara eftermonterat även om det är välgjort.
Kan via en shunt bestämma om all värme går till vindrutan eller hur den skall fördelas via golvslingan i hytten.....
Vi har även metalljalusin, men det verkar som att den kapslar in fukten också eftersom imman aldrig har funnits där när jalusin varit upprullad!
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Värme ("alde") vindruta Integrerad

Överväger att sätta radiatorer framme vid vindrutan i min helintegrerade Dethleffs. Min målsättning är att få en jämnare värme i husbilen, få bort kalldrag samt kanske minska kondens. (Vilket såklart även tas bort av isolering på ruta samt fläkt). Alde har en smidigare radiatortyp som skulle kunna få plats. Vidare skulle jag som komplement kunna lägga in Aldes golvvärmematta i kupen. Frågor som uppkommer och som jag gärna tar del av andra som kanske testat och har erfarenhet av:
1. Blir det tillräcklig värme fram vid rutan eller krävs fortfarande cirkulation, typ fläkt?
2. Någon som testat Aldes mindre radiatorer?
3. Kan kretsen läggas "parallellkopplad"?
4. Måste en snabbkoppling sättas in så själva inredningen kan monteras bort vid service av motor?
5. Har någon testat att montera in en frontgardin mot vindrutan som är isolerad. Typ som finns till Concorde mfl.
Tacksam för tips från någon som har erfarenhet av dessa lösningar.
/Michael

Jag har alde med 2 element framme vid vindrutan och det är möjligt att det får bort kondensen om det är kring nollan eller lägre temperatur. Ibland är rutorna torra ibland krävs stora trasan före avfärd, Om det bara behövs lite eller ingen värme för att hålla temperaturen i bilen är det nog mer imma eftersom elementen inte behöver vara på. Har också en webastovärmare men det går fortare och billigare med en trasa att få lite sikt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Värme ("alde") vindruta Integrerad

Laddaren den slingan er ettermontert, var aldri standard på Flair.
Den enkle varianten med et alurør hindrer oftest tykk is, men for å hindre imma så trenger en sirkulasjon i luften. Rulleveggen stopper sirkulasjonen og kaldras, men uten varmen blir det gjerne et islag når det er kaldt. Det jeg pleier å gjøre er å åpne litt på rulleveggen en halvtime før vi ska dra slik at isen rekker å mykne. Har ikke lagt inn varmeslinge på noen av de Flair jeg har hatt - en 1999 og nå en 2008. Har vurdert en relativt enkel løsning med en liten datorfläkt koblet til sirkulasjonspumpen Alde og passert slik at en blåser varm luft fra kassen ved sideruten til defrosteren. Dette er lettere å få til på 2008 enn på de før 2005 - her var det litt trangt på undersiden inn til defrosteren.
 

mlarsson74

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7522
Medlemskap
2024
Sv: Värme ("alde") vindruta Integrerad

Tack för era inspel. Har inte gjort någon ombyggnad ännu.Överväger dock att dra en slinga med aldeelement utmed rutan framme. Sedan försöka sätta plexiglas på sidorutorna. Gäller bara att få till det snyggt.
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Värme ("alde") vindruta Integrerad

God fortsättning!
Knut har helt rätt, luften bakom jalusin blir "stiłlastående", så min tanke är att i den övre delen av jalusin borra ett antal hål för att öka cirkulationen på den uppvärmda luften mellan framruta o jalusi.….. Får se om detta enkla ingrepp kan fungera.
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Värme ("alde") vindruta Integrerad

God fortsättning!
Knut har helt rätt, luften bakom jalusin blir "stiłlastående", så min tanke är att i den övre delen av jalusin borra ett antal hål för att öka cirkulationen på den uppvärmda luften mellan framruta o jalusi.….. Får se om detta enkla ingrepp kan fungera.

Tog upp en rad med hål i skivan som täcker jalusirullen, blev helt klart bättre!
Numera endast lättare kondens vid A-stolparna.
 

Bilagor

  • 20160209_133415.jpg
    20160209_133415.jpg
    4,6 MB · Visningar: 15
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Värme ("alde") vindruta Integrerad

Ju mer fuktig luft som cirkulerar ju mer kondens borde det bli enligt mitt tänkande. Viktigast måste väl vara att få en varm glasyta som det inte kondenserar fukt på, och då blir det ett utvändigt isolerande skydd. Hälsningar Göran Hellman

Varm (fuktig) luft ventileras ut via takluckorna.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Värme ("alde") vindruta Integrerad

Har Du stängt friskluftsintaget då och har bara recirkulationen öppen? Jag får fullt med kondens på insidan hur jag än gör förutom att ha isolering utvändigt. Ventileringen genom takluckorna räcker inte. Hälsningar Göran Hellman.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Värme ("alde") vindruta Integrerad

Har Du stängt friskluftsintaget då och har bara recirkulationen öppen? Jag får fullt med kondens på insidan hur jag än gör förutom att ha isolering utvändigt. Ventileringen genom takluckorna räcker inte. Hälsningar Göran Hellman.

Ja det är ju omöjligt att minska fukthalten i luften genom värme.
Ventilation, ventilation är det som gäller, eller en avfuktare.
Den stora andelen fukt tillför vi ju själva som vistas i husbilen, den måste ventileras bort och ersättas med torrare ny uteluft.

Räcker inte originalventilationen till så får man öka på den glätta på taklucka/or, eller komplettera med såna här.

Bilden klippt från hjertmans.se
 

Bilagor

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    60,2 KB · Visningar: 16

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Värme ("alde") vindruta Integrerad

Framför allt utvändigt täcke, enkelglasrutor är ju en utmärkt s.k. kall vägg, då blir det mer kondens ju kallare det är. I viss mån går det att värma och ventilera bort när det inte är alltför kallt, men bara till priset av hög värmeförbrukning! :wideeyed:
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Värme ("alde") vindruta Integrerad

Har Du stängt friskluftsintaget då och har bara recirkulationen öppen? Jag får fullt med kondens på insidan hur jag än gör förutom att ha isolering utvändigt. Ventileringen genom takluckorna räcker inte. Hälsningar Göran Hellman.


Nej jag brukar ha luftintaget öppet, såvida det inte blåser våldsamt!
Antagligen påverkar den relativa luftfuktigheten såväl som antalet människor / djur i bilen. Vi är oftast två personer. Vi har taklucka över främre sängplats, men det brukar de flesta ha.
Nu har vi ju endast testat lösningen i några månader, så får väl se hur väl det fungerar under sommaren/hösten när vi kommer hem igen!
 
Toppen