• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägskatten

Rolf-14

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
5157
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

Vi har också partikelfilter på vår Rapido 2014 och har fått fordonsskatten höjd från 7379 kr till 8454 kr, en höjning med 1075 kr.
Mvh Rolf
 
J

Jarn

Guest
Sv: Vägskatten

Usch, jag fick min -14 med Euro 5+ motor och automat höjd till 9184:-
 

peppar

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

på min gamla husbil från 2003 vart det från 4891 till 5437 = 546 i höjning
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

Våran del så fick vi höjning från 4444kr till 5170 kr som innebär att vi har nu dygns skatt och kan utnyttja det .
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Vägskatten

Man bör noga kontrollera att Transportstyrelsen har framräknat korrekt skatt när du får de nya uppgifterna om ny skatt. Ta en titt på klippet från deras hemsida som visar exempel på hur man räknar. Utifrån min intelligensnivå, så stämmer inte framräknad summa av bränslefaktor med den summa man debiterat. I detta fall är det ju positivt att skatten blir för låg, men när dom upptäcker ett sådan misstag, vilket dom säkert gör, så kommer det surt efter.
 

Bilagor

  • Beräkningsexempel fordonsskatt 2015.JPG
    Beräkningsexempel fordonsskatt 2015.JPG
    45,5 KB · Visningar: 2.284
J

Jarn

Guest
Sv: Vägskatten

Höjningen gäller ju även vanliga personbilar.
Såg att min höjdes från 1600 kr till drygt 2000 kr per år.

En lustig effekt är att om jag ställer av den idag, då får jag mer tillbaks än vad jag betalade i november.......
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Vägskatten

Ny skatt 8454kr ca 1000kr i höjning inte roligt när man har den just nu renast motorn med partikelfilter, förstår inte varför bilar som släpper ut mycket betalar mindre
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vägskatten

Jag gjorde en förfrågan på Transportstyrelsen om hur det fungerar & fick detta svar.

Man kan inte ställa av och på samma dag.
I övrigt så kan man ställa av och på hur ofta man vill.
Från och med 1 januari 2015 så försvann påställningsavgiften, vilket tidigare
varit belagt med 50 kronor.
Man betalar dygnskatt för fordon med en årsskatt som överstiger 4800 kr.
För att du ska slippa betala skatt för de dagar den är avställd så måste fordonet vara avställt minst femton dagar.

Min skatt steg från 5078:- till 5642:- alltså BARA 564:- vilket inte är så bedrövligt som jag befarat. Men ändå, 5642:- är mycket för en hobby om man är pensionär & inte har så stora inkomster. Så man får se positivt på eländet även om det är svårt. Hitintills har HB'n varit påställd från 1/4 till 1/10 vilket blir 2545:- med dåvarande skatt men med dom nya reglerna har jag tänkt så här.

Nu är skatten 5642:-/år = 15,45/dygn. Om jag använder HB'n låt oss säga 4 mån/år effektiv tid & ställer på den när jag kör ut från gården & ställer av den direkt när jag kommer tillbaka så skulle skatten bli 1863:-/år mot tidigare 2545:-. Detta blir en sänkning av skatten med 682:- mot förut.

Alla vi HB-ägare i Sverige har ju av förståeliga skäl olika ekonomiska förutsättningar & tacklar skattehöjningen olika bra. Jag kan bara inte låta bli att tycka att på det sätt som vi HB-ägare mjölkas på pengar är fördj...igt. Vi om några har väl dragit vårat strå till stacken & har i mitt tycke rätt till någon sorts belöning & att njuta vårt otium efter ett helt arbetsliv.

Bennie
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vägskatten

Att köpa det senaste på marknaden med t.o.m. BlueTec kväveoxidrening (också växthusgas) som medför x-tra kostnader & besvär med påfyllning/underhåll, Euro VI 100%, snålast växellåda, start-stop-paket "plus" osv. så blir det ca 5 lappar i skatt ändå, marknadens mest miljövänliga diesel fordon och man undrar var finns logiken...? Vad vill "dom", att man ska satsa på, kanske el som inte finns i HB världen ännu, eller att stanna hemma och elda på i den öppna spisen...? Jag vet inte, men det känns som att vi är den sista generationen med förbränningsmotor som rullar på vägarna!

Här kommer fakta om vår HB som jag ifrågasätter enl. MB broschyrer:
fakta-som-ifrågasätts.jpg

Framtiden?
framtida HB?.jpg
 
Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Vägskatten

Mht data fra MB så er vel dette ikke fra en husbil, men som ett varebilchassis. Mao ikke relevant for en husbil og grunnlag for avgifter?.

Mht det fine bildet, så med den innvandring dere har på andre siden av grensen for tiden, så frykter jeg at slike doninger snart er normalen. Det fine er at bransjer med kappeskiver/svets og heste oppdrett vil styrke seg.
:) :wink:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Extra skatt för en miljon bilägare

"Tanken med den höjda fordonsskatten är god" står det bla i DN's artikel! Hur kan någon får detta till ett incitament för att just köra mindre"? Reportern skriver ju i artikeln att höjningen av den fasta bilskatten syftar till att man ska köra färre mil (och ingen tycks ännu reagera på galenskapen i budskapet)!

Jag förstår inte hur en fast miloberoende skattehöjning som drabbar ett fordon oavsett om det körs mycket eller lite ska kunna skapar motiv för att någon ska köra mindre? Ju mer man kör, ju lägre blir ju den fasta skatten när den smetas ut per mil - det borde väl både reportrar och andra fundera över.

De som har anledning att vara glada är de med äldre fordon hög förbrukning, mindre rena motorer, etc - kanske läge att byta till en äldre bil och därmed få en del mermil (jämfört med nyare bilar) subventionerade/betalda!

Hemska tanke, kanske lönsamt sälja en sen årsmodell till Tyskland och hämta hem nåt gammalt skattegynnat därifrån i stället ..... ?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Extra skatt för en miljon bilägare

Staten behöver mera pengar till ökande utgifter och då tar man pengar från de som man anser ha råd att betala och har svårt att smita. Den ökade vägskatten har inget med miljö att göra. Den behövs för att täcka de utgiftsposter som ökar mest. Detta var tydligt från vår tidigare statminister och det är deras budget som nu genomförs. Något vi får rösta om igen om fyra år så till dess får vi gilla läget och betala så vi täcker statens ökande utgifter.
 
Toppen