• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägens riddare, nja

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Någonting som händer rätt ofta , senast igår mellan Västerås o Sala . Kör mellan 95 o 100 km då kommer det en trailer och lägger sig ca 1 meter bakom ( trodde dom var strypta vid ca 85 km ) när det blir två filer svänger han ut för att köra om . Han kommer kanske 2 - 3 dm närmare sen orkar han inte mer då börjar han tuta blinka med allt han har . Var får vägens riddare lära sig sånt ? Eller har det med huvudet att göra ?
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Någonting som händer rätt ofta , senast igår mellan Västerås o Sala . Kör mellan 95 o 100 km då kommer det en trailer och lägger sig ca 1 meter bakom ( trodde dom var strypta vid ca 85 km ) när det blir två filer svänger han ut för att köra om . Han kommer kanske 2 - 3 dm närmare sen orkar han inte mer då börjar han tuta blinka med allt han har . Var får vägens riddare lära sig sånt ? Eller har det med huvudet att göra ?
Har du gps inbyggd eller en vanlig jämför hastigheten där mot bilens mätare det skiljer ofta 7-8 km är lastbilen laglig är den strypt på 90 km
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Kör på E6 varje dag, utländska lastbilar håller i regel mellan 90-95 km/h. Några få åkare med trailer/släp kör i 80km. Kör själv alltid med gps
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Minns en tilldragelse efter en färjetur mellan Mortvika - Arsvåg (Norge E39) och jag var bland de första i ledet
som fick köra iland. Nyfiken som jag var på omgivningen utefter vägen, svängde jag helt enkelt åt sidan
och väntade en stund tills alla ombordvarande fick dunsta. Alla gasade vilt, drog iväg så snabbt de bara kunde
och man fick en lätt förnimmelse om starten på Le Mans.

När dammolnet lagt sig och alla hade lämnat färjelägret petade jag själv i en växel och drog iväg i min egen takt.
Gissa om jag hade en go stund för mig själv på vägen och all tid i världen av att njuta av Norges vidunderliga
kustlandskap. En halvtimma mellan färjorna gjorde att jag fick ett gott försprång innan nästa race startade...

Så för min egen del, när jag är ute med husbilen, åker jag mer än gärna åt sidan och släpper förbi närgångna tradare.
Man får ha lite förståelse för yrkestrafiken också, även om det finns en hel del hönshjärnor även bakom dom rattarna.
Men hellre bortkommen och omkörd - än omkommen och bortkörd.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
I Tyskland säger lagen att en omkörning med lastbil får ta max 45 sekunder.

Detta betyder i praktiken att hastighetsskillnaden mellan omkörande och omkörd måste vara minst 10 km/h.

Pålle

Där har dom ju också vett på att göra omkörningsförbud för lastbilar i långa uppförsbackar så att man slipper "Elefanternas Kamp"
där två långtradare ligger bredvid varann i flera kilometer med 0,5km/tim i hastighetsskillnad.
 
F

Fd.47585

Guest
Ökar alltid om jag ser en långtradare som är på väg ikapp. Eller kör åt sidan så hen kommer förbi. Jag kör för mitt nöje, hen för sitt levebröd, ofta med galen tidspress. Jag är där av en lycklig tillfällighet, för hen är det en arbetsplats.
 
Senast redigerad av en moderator:

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Eller, när man i sakta mak, rullar i 80 knyck. Lyssnar slött på Ring-Så-Spelar-Vi och sjunger med önskelåten med Kicki Danielsson. Svarar rätt på kvart-chansen; "Bratislava", skriker vi unisont i bilen, fast svaret är "Zagreb". Så kommer "DEN" bakifrån. Och "DEN" kör om, eftersom han har en husbil framför sig. Och "DEN" saktar sedan ner till 70 på 80-väg. "Nämenvafanhållerdupåmed,dittblindstyre?"

Varför kör bilar om och sedan saktar farten?
 
F

Fd.47585

Guest
Eller, när man i sakta mak, rullar i 80 knyck. Lyssnar slött på Ring-Så-Spelar-Vi och sjunger med önskelåten med Kicki Danielsson. Svarar rätt på kvart-chansen; "Bratislava", skriker vi unisont i bilen, fast svaret är "Zagreb". Så kommer "DEN" bakifrån. Och "DEN" kör om, eftersom han har en husbil framför sig. Och "DEN" saktar sedan ner till 70 på 80-väg. "Nämenvafanhållerdupåmed,dittblindstyre?"

Varför kör bilar om och sedan saktar farten?
Det där har jag också upplevt och funderat på. Är folk så korkade att istället för att ligga precis bakom och inte se något utom en stor vit vägg så kör man om istället för att lägga sig en bra bit bakom och väggen blir ganska hanterbart liten.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
I Tyskland säger lagen att en omkörning med lastbil får ta max 45 sekunder.

Detta betyder i praktiken att hastighetsskillnaden mellan omkörande och omkörd måste vara minst 10 km/h.

Pålle
Hade alla följt alla lagar som finns, hade vi levt ett tämerligen bekymmerlösa liv.
Kan tänka mig brott mot den lagen i Tyskland likaväl som mot avstånd i Sverige. Å denna tråden skulle inte funnits ;)
 
Senast ändrad:

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Eller, när man i sakta mak, rullar i 80 knyck. Lyssnar slött på Ring-Så-Spelar-Vi och sjunger med önskelåten med Kicki Danielsson. Svarar rätt på kvart-chansen; "Bratislava", skriker vi unisont i bilen, fast svaret är "Zagreb". Så kommer "DEN" bakifrån. Och "DEN" kör om, eftersom han har en husbil framför sig. Och "DEN" saktar sedan ner till 70 på 80-väg. "Nämenvafanhållerdupåmed,dittblindstyre?"

Varför kör bilar om och sedan saktar farten?
Påminner om en annan historia, som tilldrog sig i bilismens späda ungdom på 50-talet, då inte alla hade råd med bil.

- Efter helgledigheten berättar gjuteriförmannen Kagge vid Motala Verkstad för sina kollegor, att han rest hela den långa vägen till
hufudstaden Stockholm med sin fru i sin splirrans nyinköpta automobil. Vännerna runt fikabordet insöp storögda varenda liten stavelse,
som han hade att förmedla om bilresan, något som de själva aldrig haft möjlighet till på den tiden.

"Äsch", berättade Kagge stolt vidare och yvades stort över uppmärksamheten från arbetskamraterna.
"Dä´ va´ la´ ingen konst att köra så långt, men det va` ett jäkla tutande och vinkande och fruktansvärt låånga bilköer på riksettan!"
"Men"
, fortsatte han, "De´ va´ ju en jädrans tur, att ja´ lå´ allra först hela vägen, så frugan å ja´ kunde ju ha´ de´ gött ändå... :)


Får man sällskap med DEN på vägen finns bara två saker att göra, antingen ta en kortare rast och låta DEN köra sitt eget race,
eller tulla lite på gränserna och gasa på. Men man kan ge sig attan på att efter några mil, så kommer DEN och gör likadant igen..
 
Senast ändrad:

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Nej, så hade det blivit riktigt bekymmersamt. Tänk dig att hålla reda på alla lagar och vara säker på att inte bryta mot någon enda.... :msn_dontknow:
vilka lagar känner du till som är för att göra livet bekymmersamt för medborgaren?
Själv tycker jag nog det känns som det skulle varit mindre bekymmersamt för TS höll avståndet lagen säger.
 
Toppen