• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägd av Polisen?

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
NI som har blivit stoppade, om tex HB max last får va 3495 kg och bilen väger när Polisen väger er 3535 kg drar Polisen av 75 kg för föraren =3460 kg

Jag har fatta det som att man aldrig får överskrida 3495 kg och då spelar det ingen roll om man räknar last vikten inclusive 75 kg för föraren.
Vilket stämmer?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vägd av Polisen?

Bruttovikten (fordonets vikt vid aktuellt tillfälle) får aldrig överskrida den tillåtna totalvikten (det som står i regtistreringsbeviset).

Förarens vikt (schablonmässigt angiven till 75 kg) ingår i "vikt i körklart skick" (det som tidigare kallades "tjänstevikt").

Om förarens vikt avviker från den schablonmässig, påverkar mellanskillnaden den möjliga lastförmågan.

Pålle
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Sv: Vägd av Polisen?

vi vägde exakt 3500kg när vi vägdes till midsommar och det var inga problem att fortsätta.

Puss o kram Johnny
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Vägd av Polisen?

Tack!
Det va som jag trodde då, lite lurigt när säljar alltid pratar att 80% av tanken, 20% vattentanken samt förrare redan är med räknad.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Vägd av Polisen?

hej dumt o chansa med övervikt då ranko ? du får dra in på alla delikatesser du sätter i dig he he ! ha det gött från ett molnit o surt götet :D
 
F

F.d. 55063

Guest
Sv: Vägd av Polisen?

är det någon som vet om polisen tar hänsyn till regn eller snö när dom väger? om det snöar blötsnö så kan det väga flera hundra kg extra.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vägd av Polisen?

Du får inte köra omkring med snö på taket, så du lär torska för det i alla fall!

// Fredrik W

"Dåligt förankrad last" brukar snö på taket räknas som.

Om jag inte minns fel, är bötesbeloppet 1.500 kronor.

Hur som helst, antar jag att vikten på snön räknas in i lasten så då kan det dessutom bli böter för överlast.

Pålle
 
R

RobbeS

Guest
Sv: Vägd av Polisen?

För att spinna vidare på tråden då...
Min bil har en tjänstevikt på 3045 kg. Där ingår 75 kg förare, 90 liter diesel och det står även vatten. Är det motorns kylvatten eller räknas färskvattnet in här? Är gasoltuberna medräknade i tjänstevikten?

Totalvikten för bilen är enligt regbeviset 3650 kg vilket medför att jag får lasta 605 kg. Frun och ungarna väger tillsammans 106 kg och jag bidrar med ytterligare 9 kg då resterande 75 kg alltså är medräknat i tjänstevikten. Då finns det alltså kvar 490 kg lastkapacitet för grejer.

Räknas gasoltuber och färskvatten med i tjänstevikten finns det ju mycket lastkapacitet kvar. Är det så kan jag regga om bilen till totalvikt 3500 kg så får frun köra den också. Hon tog körkort två månader för sent för att få utökad B-behörighet.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Vägd av Polisen?

Som vanligt finns det ett helt säkert sätt att veta hur din lastmarginal ser ut.
Åk och väg bilen.
Gör en lista på vad du hade i bilen vid tillfället, inkl dig själv med ärlig vikt.
Då har du en bra grundvikt att räkna på när du lastar bilen inför resorna.

När jag gjorde så blev jag positivt överraskad av min marginal, så det är inte farligt att veta :)
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Vägd av Polisen?

För att spinna vidare på tråden då...
Min bil har en tjänstevikt på 3045 kg. Där ingår 75 kg förare, 90 liter diesel och det står även vatten. Är det motorns kylvatten eller räknas färskvattnet in här? Är gasoltuberna medräknade i tjänstevikten?

Totalvikten för bilen är enligt regbeviset 3650 kg vilket medför att jag får lasta 605 kg. Frun och ungarna väger tillsammans 106 kg och jag bidrar med ytterligare 9 kg då resterande 75 kg alltså är medräknat i tjänstevikten. Då finns det alltså kvar 490 kg lastkapacitet för grejer.

Räknas gasoltuber och färskvatten med i tjänstevikten finns det ju mycket lastkapacitet kvar. Är det så kan jag regga om bilen till totalvikt 3500 kg så får frun köra den också. Hon tog körkort två månader för sent för att få utökad B-behörighet.

Det är totalvikten som räknas vid kontroll. Väger du in över 3650 kg är det överlast, väger du in under är det ingen överlast. Tjänstevikt och lastförmåga är bara för att räkna ut hur stor överlast du har. I ditt fall är tillåten last 3650-3045= 605 kg. Skulle du vid kontroll väga in på t ex 3800 kg har du 150kg överlast = 150/605 = ca 25% överlast.
ERIKPER
 
R

RobbeS

Guest
Sv: Vägd av Polisen?

Tackar. Ska väg den till våren med full tank, 80 procent färskvatten och två fulla tuber. Vet ni om man behöver boka tid för detta på bilprovningen?
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Vägd av Polisen?

Många bilprovningar har ju vågen på utsidan och den är alltid igång, så kolla först om du hittar en sådan.
Annars får du väl ringa och fråga. Här i stan är det t ex Opus som är bra på det sättet.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Vägd av Polisen?

Jag kollade speciellt noga på lastvikten när jag köpte husbil. Det största problemet många har är vikten på sin husbil. Många husbilsåkare får inte ens ta med en passagerare ,så dålig är lastvikten på många husbilar, så se upp. Jag har en lastvikt på 1225 kg , så jag klarar mig. :D:D:D
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Vägd av Polisen?

Förarens vikt (schablonmässigt angiven till 75 kg) ingår i "vikt i körklart skick" (det som tidigare kallades "tjänstevikt").
Pålle
Hej,
"Med en dåres envishet" som man brukar säga, har Pålle under ungefär fem (5) års tid hävdat att "vikt i körklart skick" ersatt "tjänstevikt", trots att det är helt fel.

Sett till andra Pålles inlägg så är han väl insatt i frågor som rör både husvagnar och husbilar, vilket gör att jag inte ens kan föreställa mig att han gör det av okunskap.
I synnerhet som han är är kanslichef på Husvagnsbranchens Riksförbund.

På nyare fordon registreras bägge uppgifterna men det är den faktiska vikten som anges som tjänstevikt! Se punkt 44 i TSFS 2016:22.
//Conny
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vägd av Polisen?

Enligt punkt 44, som det ovan hänvisas till, skall personbilar (M1) som tas i bruk 2016-07-01, eller senare, uppfylla kraven i EU-förordning 1230/2012.

Vad innebär då denna förordning?

Jo:

Denna reglerar hur vikterna på husvagnar och husbilar ska beräknas, och ska (förhoppningsvis) underlätta för fordonsägaren.

I den nya förordningen införs en del nya begrepp, och gamla begrepp byter namn. Låt oss därför börja med att reda ut dessa. (Förklaringarna är något förenklade.)
Standardutrustning: Det som krävs för att fordonet ska kunna användas på avsett sätt.
Tilläggsutrustning: Fabriksmonterad tillvalsutrustning – t.ex. starkare motor, cykelställ, markis.
Vikt i körklart skick: För motorfordon är detta vikten på fordonet, inklusive förare (75 kg), med en till 90 % fylld bränsletank samt vikten hos bränsle (t. ex. gasol) och vätskor, reservhjul och verktyg; för husvagnar bortfaller (givetvis) innehållet i bränsletanken och föraren. Precis som tidigare tillåts denna, för husvagnar och husbilar, variera med ± 5 %.
Faktisk vikt: Vikten i körklart skick plus vikten av den tilläggsutrustning som monterats på det aktuella fordonet.
Högsta tekniskt tillåtna lastvikt: Det som tidigare kallades ”totalvikt”.
Nyttovikt: Det som tidigare kallades ”maxlast”. Observera att denna numera fastställs individuellt för varje fordon, beroende på vikten hos den aktuella tilläggsutrustningen.


Dock visade det sig att folk i gemen hade svårt att förstå nyordningen, varför Transportstyrelsen numera skriver "Tjänstevikt (faktisk vikt)". Dessutom lämnar man följande klargörande:


Fordonets faktiska vikt, vilket är vikten i körklart skick plus tilläggsutrustning som är monterad av tillverkaren. Även föraren är inkluderad i denna vikt för de flesta fordonsslag. För fordon som är registrerade innan år 2015 går det inte att säga om tilläggsutrustningen ingår i den vikt som anges eller inte eftersom tidigare regler har tillåtit fordonstillverkaren att ange en mer generell vikt om de har önskat det.


Glasklart, eller hur?


Pålle
 
R

RobbeS

Guest
Sv: Vägd av Polisen?

Då ingår alltså gasol, färskvatten och bränsle (90% 108 liter) i tjänstevikten på 3045 kg om jag fattat det rätt...
 
Toppen