• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägavgifter i Frankrike

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Godkväll 24/3
Vad hände i går 23/3 då lämnade vi en stor bensinstation om vi övernattade över ca: 10 mil söder om Bordeaux
Vi tänkte det ta det lugnt, vad, vart blev det av det? kom iväg 08,30 flöt bra med betalväg till strax före Bordeaux, där bestämde vi oss för att köra gratis vägar upp mot Belgiens gräns ja väja 11,30 tim eller 9 va spelar det för roll. Då kan man kanske stanna för handla & övernattning lättare. Ja det är nog mycket troligt, så inte någon polis på hela vägen. Men vi " jag gav upp" upp,
Va fan finns en på betald väg som går snabbare. Skit vad kostar vi kör. OBS; glöm inte att att ni är camping car. Tryck på hjälp knappen.
( nu kan jag säga redan innan vi kommit hem, Stressa inte!!! ) ja gör inte som vi.

Vi skulle ha stannat innan man kommer till Paris på en bensin parkering gärna några kanske 5 mil före.
. Oj nu är vi för närma! Tyvärr fick vi inge val. Stannade till efter Paris. Oj efter 11 timmar stannar vi. MAT NU Måndag den 23/3 19.30 Sov lugnt på en stor bensinstation. (lugnt !!Tror vi tar den en annan ggr) Om kom igång Tisdag morgon 24/3 rulland nu genom Belgien LUGNT vid gränsen. P.S (Glöm inte att kolla vilka gräns stationer som är öppna till Tyskland) Kollade vi lite vart vi ska sova över natten. Aachen där kan man övernatta. Vi körde till Bergkamen kom till dit Kl:16.30 Runt här finns det , tror jag tre st ställplatsen. Vi stannade vid en öppen, Den vid gäst hamnen. med El vatten tömning.
Sov gått mina vänner. kram
HB Skoogis
En fråga utanför tråden, att använda "camping car" vid betalstationerna är väl att runda betalsystemet,du ska egentligen betala en annan taxa för din bil,inte lägsta som jag antar du får nu,eller har jag missat något?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Camping car eller tilsvarende i lokalt språk er oftest betegnelsen for M1 typede biler med bostadinnredning. Det er nesten bare tyskland med wohnmobil eller reisemobil og Sverige med personbil klasse 2 som skiller seg ut. Registreringsbetegnelsen i Norge er campingbil uansett størrelse.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Camping car eller tilsvarende i lokalt språk er oftest betegnelsen for M1 typede biler med bostadinnredning. Det er nesten bare tyskland med wohnmobil eller reisemobil og Sverige med personbil klasse 2 som skiller seg ut. Registreringsbetegnelsen i Norge er campingbil uansett størrelse.
Det är ju riktigt Knut, men i Frankrike betalar du efter vikt +/- 3500kg och antal axlar på bilen.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag kollade upp vad som gällde eftersom vi ofta körde i Frankrike. Med husvagn och husbil gäller samma taxa. Problemet med husbil var att man tryckte på biljettautomatens övre knapp istället för den nedre som var svår att nå och räknades då som lastbil med betydligt högre avgift.
Nb. Detta var för några år sedan, kan möjligen blivit ändrade regler.
 

NORA

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Nora
HBK-Nr
3842
Medlemskap
2024
I Frankrike på betalvägar är det väl höjden på bilen som är avgörande. har hört att bilar över 3 meter betalar högre avg. Har jag fel ????
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Vi har 3-axlad husbil över 3 meter hög (med antenn) och blir alltid debiterad taxa 4, samma som långtradare. Trycker jag på serviceknappen och säger camping car rasar det ner till taxa 2 (halva priset)
Om jag tar biljetten i övre eller det låga uttaget spelar ingen roll.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I Frankrike på betalvägar är det väl höjden på bilen som är avgörande. har hört att bilar över 3 meter betalar högre avg. Har jag fel ????

Denne side for tæller at der i Frankrig betales efter højde og derefter for antal aksler hvis køretøjet er over 3m:

 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Wizard har du dobbel bakaksel, uten det skulle du defaulte til taxa 3.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi har 3-axlad husbil över 3 meter hög (med antenn) och blir alltid debiterad taxa 4, samma som långtradare. Trycker jag på serviceknappen och säger camping car rasar det ner till taxa 2 (halva priset)
Om jag tar biljetten i övre eller det låga uttaget spelar ingen roll.
Jag tror detta är ett sätt att lura systemet,den som sitter i servicedisken har ingen aning om vikt eller antal axlar,utan debiterar enligt klass 2 men egentligen skulle du betala klass 4.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
En fråga utanför tråden, att använda "camping car" vid betalstationerna är väl att runda betalsystemet,du ska egentligen betala en annan taxa för din bil,inte lägsta som jag antar du får nu,eller har jag missat något?
Varför betala för långtradare, med detta får jag betala klass 2 en tredjedel av priser. Detta va första året vi provade detta, hittills en av tre betalnings station har det fungerat.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Jag tror detta är ett sätt att lura systemet,den som sitter i servicedisken har ingen aning om vikt eller antal axlar,utan debiterar enligt klass 2 men egentligen skulle du betala klass 4.
Jag är att dom läser av antal axlar, vi har en Axel, får klass 3 Har träffar dom med 2 axlar där står det klass 4 .
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Varför betala för långtradare, med detta får jag betala klass 2 en tredjedel av priser. Detta va första året vi provade detta, hittills en av tre betalnings station har det fungerat.
En av tre stationer,vad fick du för klass på dom andra två? lite ologiskt med axlar, tvillinghjul på stora husbilar räknas som två axlar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Finns det någon som har fakta i detta ämne ,finns det mätare för antal axlar,samma sak med vikten över/under 3.5t,betalstationerna är knappast kopplade till svenskt bilregister.
Höjdmätning är enklare,3 m är gränsen för högre taxa.
Säger du ”campingcar” så är detta underförstått lätt husbil,och det verkar fungera oavsett vikt.
Kör man Kroatsiska motorvägar har jag alltid betalat för bil under 3.5t ,manuella kassor aldrig någon som frågat om vikten,det var en avvikelse från ämnet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
När jag ska ta en biljett då når jag biljettknappar (genom fönsterrutan) i både övre och nedre delen av automaten. Jag väljer den nedre delen och för mig är det inte konstigare än så. Vad reglerna säger kan tydligen ingen svara på... ...så det är väl bara att fortsätta tills man blir hänvisad till annat.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes flere måter å telle aksler som ruller forbi. Den gamle med trykkputer i eller på veibanen eller en rent elektrisk., men enklest i dag er bildebehandling på en videofeed. Masse på kjøretøy beregnet vi allerede i 1980 på en veistrekning i Norge (et prosjekt jeg jobbet på for veivesenet)., dette ble gjort ved hjelp av en antenne nedfreset i veibanen på E6 nord for Oslo - samtidig ble det tatt video av bilene for kvalitetskontroll av beregningene. For vårt formål ble resultatet for unøyaktig så vi skrinla videre arbeid med utvikling. Under omlag 5 tonn var den bra nok, men for store kjøretøy sprikte målingene for mye. For franske motorveiavgifter med grense 3,5 tonn så ville vår måleteknikk fungere just for dette med omlag 100 kg feil hver vei. Målestasjonen vår ble benyttet i noen år for statistikk.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack!

Mycket bättre än alla killgissningar...

Pålle
Det är ingen tveksamhet vad som står i regelverket, men så fungerar det inte i praktiken uppenbarligen.
Om du trycker på övre eller nedre knappen vid betalstationen har ingen betydelse.

Knut,när det gäller vikt så är det inte aktuell, vikt utan max tillåten vikt,det krävs alltså tillgång till fordonsregister.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Det finns olika ägare till betalvägarna, så villkoren och avgifterna kan skilja.
 
Toppen