• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägassistans, väghjälp etc - nödvändigt?

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Har man helförsäkring så ingår all hjälp på vägen om man får problem med husbilen. Klarar man självrisken på kanske 1500:- så är en extraförsäkringar onödig. Rätt eller fel?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag tycker att det är ganska onödigt. Den kostar väl 5-6 hundra per år och om man funderar lite så kommer man ju till frågan hur ofta den utnyttjas. Jag kan bara minnas att jag behövt bärgning (på min personbil) 1 gång på över 40 år, kanske egentligen 2 gånger men den ena gången då hände det så nära hemmet att jag gick hem och hämtade gräsklipparen och drog hem bilen. Sedan så bogserade vi den till verkstad med verkstadens bil. Sedan så saknar man ju egentligen inte någon försäkring förrän man behöver den. De här "Försäkringserbjudanden" som kommer adresserade så fint och ser ut som en vanlig räkning vill jag inte ta i med tång för jag tycker att de är bedrägliga med sitt räkningsliknande utseende. Varje gång jag får en sådan så undrar jag i mitt stilla sinne hur många som bara lagt den i räkningshögen och betalat, sedan råkat ut för en skada där bärgning behövts och inte vetat om att fordonet har en extra försäkring, kontaktat sitt eget bolag och betalat självrisken.

Ska du ha en räddningsförsäkring så har väl de flesta bolag en sådan tilläggsförsäkring som kan tecknas, för att slippa självrisk, om du har helförsäkring, vill säga.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Man gör väl som man vill betr. vägassistans.

Förutom husbilen har vi 2 st "vanliga bilar". Vägassistans ingår i helförsäkringen med 1500 kr i självrisk för våra bilar.
Jag kan inte komma ihåg att vi någonsin behövt vägassistans för någon av dessa bilar.

Vi har alltså inga extraförsäkringar för vägassistans.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag tycker att det är värt att betala extra för det i den ordinarie försäkringen, med husbilen är man oftast långt hemifrån och behöver den bärgas en längre sträcka så kan det bli rejält dyrt. Vi har bara behövt den en gång ( när elektroniken i spjällhuset havererade) det innebar att husbilen fick tas på biltransport (för lastbil) närmare 10 mil, efter en dag där konstaterades att bilen måste kopplas till Italien för att kunna programmeras vilket innebar en ny transport, denna gång på närmare 20 mil, hade det behövts så hade vi fått både hotellrum och hyrbil för hemresa. Vad allt detta skulle kostat vågar jag inte tänka på, lasbilstransporter kostar rejält.
Man måste dock tänka på vilken tilläggsförsäkring man tecknar, enbart ”väghjälp” eller ”vägassistans” innefattar ofta inte några transporter utan då behöver man en ”räddningsförsäkring” som är betydligt mer omfattande men här måste man även kolla så att det inte bara gäller transporter en begränsad sträcka.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag tycker att det är värt att betala extra för det i den ordinarie försäkringen, med husbilen är man oftast långt hemifrån och behöver den bärgas en längre sträcka så kan det bli rejält dyrt. Vi har bara behövt den en gång ( när elektroniken i spjällhuset havererade) det innebar att husbilen fick tas på biltransport (för lastbil) närmare 10 mil, efter en dag där konstaterades att bilen måste kopplas till Italien för att kunna programmeras vilket innebar en ny transport, denna gång på närmare 20 mil, hade det behövts så hade vi fått både hotellrum och hyrbil för hemresa. Vad allt detta skulle kostat vågar jag inte tänka på, lasbilstransporter kostar rejält.
Man måste dock tänka på vilken tilläggsförsäkring man tecknar, enbart ”väghjälp” eller ”vägassistans” innefattar ofta inte några transporter utan då behöver man en ”räddningsförsäkring” som är betydligt mer omfattande men här måste man även kolla så att det inte bara gäller transporter en begränsad sträcka.
Assistans/räddning ingår i många försäkringar tex. min LF försäkring, läs på innan ni betalar extra för assistans.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tycker att det är värt att betala extra för det i den ordinarie försäkringen, med husbilen är man oftast långt hemifrån och behöver den bärgas en längre sträcka så kan det bli rejält dyrt. Vi har bara behövt den en gång ( när elektroniken i spjällhuset havererade) det innebar att husbilen fick tas på biltransport (för lastbil) närmare 10 mil, efter en dag där konstaterades att bilen måste kopplas till Italien för att kunna programmeras vilket innebar en ny transport, denna gång på närmare 20 mil, hade det behövts så hade vi fått både hotellrum och hyrbil för hemresa. Vad allt detta skulle kostat vågar jag inte tänka på, lasbilstransporter kostar rejält.
Man måste dock tänka på vilken tilläggsförsäkring man tecknar, enbart ”väghjälp” eller ”vägassistans” innefattar ofta inte några transporter utan då behöver man en ”räddningsförsäkring” som är betydligt mer omfattande men här måste man även kolla så att det inte bara gäller transporter en begränsad sträcka.
Jag har behövt ett par ggr väghjälp, och i min helförsäkring så ingår den...
En gång bärgades hb helt österut på kreta till Heraklion...
Bärgaren körde från Heraklion direkt på morgon.... Vi kom tillbaks ungf kl 01:00 till verkstaden i Heraklion... Jag fick betala 1500 :- spänn i självrisken.....
Men sen försökte Folksam blåsa mig på stillestånd och hotell, boendet löste jag genom att jag fick parkera på baksidan av verkstaden samtidigt som jag bodde i hb.... Stillestånd ersättning fick jag flera år efter, sedan jag hade klagat på Folksam till finansinspektionen.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Många löser extra försäkring för att slippa självrisk, mycket märkligt har jag alltid tyckt, jag betalar gärna 1500 kr för den hjälpen för det lär ju kanske aldrig hända. Men sen när man pratar med flera HB åkare så berättar dom att dom behöver vägassistans både en och två gånger om året!? Det är klart att då kanske man tänker annorlunda, men framförallt skulle nog jag se till att det problemet aldrig skulle hända igen!
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Har man helförsäkring så ingår all hjälp på vägen om man får problem med husbilen. Klarar man självrisken på kanske 1500:- så är en extraförsäkringar onödig. Rätt eller fel?
Vi har helförsäkring och assistansförsäkring hos Folksam assistansförsäkringen kostar 212:-/år 18:-/mån. Då får man utnyttja den 4 gg /år. Om jag inte minns fel.
MVH ABBEN
 

Leif bi

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
32961
Medlemskap
2024
Assistansförsäkring ingår med självrisk 1500 kr. Bärgning till närmsta lämpliga verkstad.

Detta svar fick jag ang min helförsäkring på LF då jag ställde frågan om det ingick

MVH
Leif B
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Assistansförsäkring ingår med självrisk 1500 kr. Bärgning till närmsta lämpliga verkstad.

Detta svar fick jag ang min helförsäkring på LF då jag ställde frågan om det ingick

MVH
Leif B
LF är ju lite speciellt eftersom det är uppdelat länsvis. Det finns säkert LF försäkringsområden där du kan och får välja verkstad men troligtvis inom närområdet.Den enda gången som jag har behövt nyttja assistansförsäkringen blev den i praktiken närmsta verkstaden och det var ju inga problem och funkade utmärkt med Svedea. De har även skött sig oklanderligt när det har gällt försäkringarna på våra hundar. Vi har faktiskt 4 försäkringsbolag då det blir dyrare även med flerförsäkringsrabatter att hålla sig till 1. Folksam, Varsam, Svedea och Länsförsäkringar.
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Vi blev med husbil 2007. En gång under alla dessa år har vi behövt utnyttja räddning (bärgning). Det var när kopplingen gav upp.
Så skulle man ha haft en extraförsäkring, då hade man betalat självrisken flera gånger om under den tiden.
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Ni som klarat er utan ass.i många år tänk på att i morgon kan det bära till.Vi har självriskeliminering,har använt ass.7 ggr.sista 15 åren,varav 2 nere på kontinenten.Vår eliminering har under denna period kostat ung.5000.Så jämfört med en självrisk på 1500 har vi gjort en vinst.Men som sagt man vet aldrig
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
I somras tog vi en tur till Norge. På väg norrut mot Trondheim började bilen skaka kraftigt.
Stannade direkt och kontrollerade om något hjul höll på att lossna.
Alla hjulbultar satt åtdragna och jag kunde inte se eller känna något fel på något däck.
Fortsatte att köra och när vi kom upp i 75-80 Km/t började bilen skaka.
Funderade på om det blivit något fel på någon drivaxel. Det blev ingen förändring när jag kopplade ur så troligen inte det felet.
När vi kom närmare Trondheim bestämde vi oss för att ta E14 mot Sverige. Vi ställde in GPS-en på Arvesunds ställplats.
I Järpen stannade vi och tankade. När jag startade från bensinstationen började bilen vagga kraftigt.
Stannade och kontrollerade hjulen och såg då att på höger bakdäck hade slitbanan lossnat från korden.
Kände mig då rätt nöjd med att jag året innan hade skaffat ett reservhjul till bilen.
Förberedde mig på att byta hjulet men det kändes inte direkt lockande då det regnade kraftigt.
Kom på att jag hade Assistansförsäkring på bilen och att det ingår hjulbyte i försäkringen.
Ringde Assistancekåren och fick beskedet att dom skulle komma inom en timme.
Efter ca fem minuter kom bärgaren. Det visade sig att dom hade sin verkstad bara några hundra meter från bensinstationen.
Fick köra sakta till deras verkstad där jag fick hjulet bytt.
Assistancemannen släppte ur luften i det gamla hjulet då han bedömde att det fanns risk för att däcket skulle kunna explodera.
Det här var en fredagskväll i Järpen och jag tror knappast att jag kunnat få någon hjälp på orten med den vanliga försäkringen.
Hade jag inte haft något reservhjul hade jag troligen blivit stående där över veckoslutet och någon dag i den efterföljande arbetsveckan.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
I somras tog vi en tur till Norge. På väg norrut mot Trondheim började bilen skaka kraftigt.
Stannade direkt och kontrollerade om något hjul höll på att lossna.
Alla hjulbultar satt åtdragna och jag kunde inte se eller känna något fel på något däck.
Fortsatte att köra och när vi kom upp i 75-80 Km/t började bilen skaka.
Funderade på om det blivit något fel på någon drivaxel. Det blev ingen förändring när jag kopplade ur så troligen inte det felet.
När vi kom närmare Trondheim bestämde vi oss för att ta E14 mot Sverige. Vi ställde in GPS-en på Arvesunds ställplats.
I Järpen stannade vi och tankade. När jag startade från bensinstationen började bilen vagga kraftigt.
Stannade och kontrollerade hjulen och såg då att på höger bakdäck hade slitbanan lossnat från korden.
Kände mig då rätt nöjd med att jag året innan hade skaffat ett reservhjul till bilen.
Förberedde mig på att byta hjulet men det kändes inte direkt lockande då det regnade kraftigt.
Kom på att jag hade Assistansförsäkring på bilen och att det ingår hjulbyte i försäkringen.
Ringde Assistancekåren och fick beskedet att dom skulle komma inom en timme.
Efter ca fem minuter kom bärgaren. Det visade sig att dom hade sin verkstad bara några hundra meter från bensinstationen.
Fick köra sakta till deras verkstad där jag fick hjulet bytt.
Assistancemannen släppte ur luften i det gamla hjulet då han bedömde att det fanns risk för att däcket skulle kunna explodera.
Det här var en fredagskväll i Järpen och jag tror knappast att jag kunnat få någon hjälp på orten med den vanliga försäkringen.
Hade jag inte haft något reservhjul hade jag troligen blivit stående där över veckoslutet och någon dag i den efterföljande arbetsveckan.
Assistansförsäkringen är bara en själriskeleminering så det var din försäkring som betalt bärgare och verkstad, du slapp bara självrisken
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Den försäkring jag har hos Falck betalar hela bärgningskostnaden, inte bara en eventuell självrisk. Nu vid årsskiftet fyller vår Adria 15 år och är därigenom för gammal, så nu skall jag säga upp försäkringen. För mig och min familj har den största fördelen med försäkringen varit att vid ett haveri som är svårt att hantera själv på plats någonstans utomlands, där man ej kan språket eller omständigheterna i övrigt är svåra, så har man ringt ett samtal till Falcks larmcentral i Danmark som beställer lokal bärgare och tar bilen till lämplig verkstad. Nu så här i efterhand så har jag betalt helt i onödan eftersom vi aldrig använt försäkringen, men vetskapen om att hjälp bara är ett samtal bort har varit tryggt.
 
F

F.d. 73249

Guest
men du har ju bärgning i din vanliga bil hel-halv försäkring.
Man ringer SOS i köpenhamn så fixar dom bärgare oavsett vart du är.
Telefon numret finns på ditt försäkrings brev
Fungerar precis som den extra assistans försäkring, så du betalar 2 gånger för samma tjänst
helt i onödan
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Assistansförsäkringen är bara en själriskeleminering så det var din försäkring som betalt bärgare och verkstad, du slapp bara självrisken
Fordonsförsäkringen ersätter bara transport till närmaste verkstad som kan reparera bilen. Ersätter inte reparationer, som exempelvis hjulbyte.
Vad var det då för självrisk jag slapp?
 
Toppen