• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägarna-laglöst land

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Det här är något jag funderat på under en tid, jag tycker att laglydigheten på våra vägar har sjunkit avsevärt under de senaste åren. Jag har under den senaste månaden åkt Stockholm-södra Småland t.o.r tre gånger och under dessa resor har tanken om nedanstående skrivelse tagit form och när jag i dagens Expressen läser om en blå BMW som far fram olagligt på dom Sörmländska vägarna så kunde jag inte hålla mej längre. BMW:n skulle förmodligen haft reg.nr A1 med gamla skyltarna.

Till Sveriges Stadsminister
Hej Stefan!
Jag är en gammal gubbe som tycker om att köra bil, husbil och motorcykel, men jag tycker att det har blivit allt mer laglöst på vägarna så därför skulle jag vilja att jag ock min kompis får låna en av polismyndighetens fullt utrustade traffipax bilar under en månad och också att vi får befogenhet att skriva ut böter på de trafikbrott som vi kommer på. Exempel på sådana är fortkörning, ligga kvar i vänsterfil efter omkörning, inte blinka vid byte av körfält, inte blinka i rondellkörning, kontrollera körtider och annat för långtradare, kontrollera lasten hos skåpbilar och lastbilar som lämnar landet m.m.m.m.
Och du Stefan vi delar väl på stålarna, så behöver du inte betala ut nån pension åt oss den månaden
Mvh
Gunnar...............

Jag har en vädjan till alla forumläsare angående blinkersanvändning. Eftersom jag åker hoj på somrarna vet jag att efter varje hojsäsong så är det minst en hojåkare mindre p.g.a att någon bilist har svängt utan att blinka.
Hojsäsongen börjar snart så börja öva med blinkersen redan nu.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Vänta till sommaren ska du se att du kommer att hitta någon golf eller liknande med biltrailer och en jänkebil på släpet! Ser mängder av sånna körningar varje sommar, huruvida dom har körkort som täcker tungt släp eller inte kan man ju inte veta. Men hur många normalstora bilar får dra en trailer som du får lasta en jänkebil på? Med rätt trailer för detta så är totalvikten på släpet uppe runt 3 ton. Det är i stort sett bara transportbilar som är godkända för att dra så tungt Och inte ens alla sådana klarar av den vikten. Är ungefär som Finn 5 fel, dvs för klent släp eller för klen dragbil eller inte rätt körkortsbehörighet etc.
En annan variant är båt på sjösättningsvagn inte riktig trailer utan en sån du får dra i 20km/h, gärna på motortrafikled och i lagom sakta (enligt föraren) och försiktigt på vägrenen (om den finns) i 60km/h.
Konstig last på taket bunden med något jävla snöre, eller bräder som sticker ut genom en sidoruta, är också en skön syn.
Jag tycker faktiskt att du hänger upp dig på småsaker ovan. Blinkers va ä dä?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det här är något jag funderat på under en tid, jag tycker att laglydigheten på våra vägar har sjunkit avsevärt under de senaste åren. Jag har under den senaste månaden .................

Till Sveriges Stadsminister
Hej Stefan!
Jag är en gammal gubbe som tycker om att köra bil, husbil och motorcykel, men jag tycker att det .............
Mvh
Gunnar...............

Jag har en vädjan till alla ..........

Hejsan kullen, du måste väl inse att det finns en jättesvag länk i ditt resonemang och det är ordet "utredning" :msn_weird:.

Sådana här frågor som kan verka rätt enkla att ta tag i och försöka få ordning på för oss vanligt dödliga, måste när "de som begriper något" till slut greppar eländet, utredas och nötas i långbänk tills problemet ev. kanske upphör utan åtgärd.
Det går säkert åt sjutton utredningar hos tolv instanser för att efter fyra år få fram ett papper på att det troligen måste åtgärdas med en ny utredning, och det måste du inse tar tid........ ;)

Om vi tar problemet med lastbilar och skåpbilar som lämnar landet fullastade med stulna bildelar och båtmotorer som du nämner, och som tullen inte ens har makten att stoppa från att åka på färjan om inte polisen råkar ha tid över för att komma dit och åtgärda saken. Vilket tydligen väldigt sällan sker.
Jag vet inte hur länge det problemet har varit på tapeten utan att något har hänt trots utredningar..... Eller har det kanske bara varit inledande diskussioner hittills. Bovarnas paradis.

Som kontrast till olaglig utförsel så intervjuades en entusiastisk miljötös som var väldigt glad att de hade kommit så långt med "arbetet"?? att de snart skulle kunna lägga ytterligare en ny skatt på varor som infördes till Sverige och som hade gett ett "miljöavtryck" i landet de tillverkades i.
Så olika prioriteringar med utredningar på vad som är viktigt att få grepp om finns, även om alla kanske inte är helt överens om vad som är viktigast.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Jag har kört MYCKET MC i mina dar men aldrig råkat ut för några incidenter - varför?
Jo jag har kört som om jag var osynlig - jag har kört som om inga bilister har varken blinkers eller bromsljus. På det körsättet överlever man längre i trafiken.
Håller med dig fullständigt i att man måste tänka som om man framför två fordon samtidigt, MC:n man själv kör och bilisten bredvid, men ibland så räcker inte tyvärr inte ens detta. För några år sedan blev jag påkörd snett bakifrån av ett medelålders par på uppfarts rampen mot Essinge bron riktning norrut, vilket innebar att jag vinglade in framför en lastbil jag precis passerat, och den dagen måste han där uppe ha velat något annat, för jag klarade livhanken med nöd o näppe och kunde ta upp jakten på bilisten, döm om min förvåning när jag fick stopp på fordonet med det medelålders paret, och som förklaring till det hela sade att dom helt enkelt Inte hade sett mig!! Jag insåg där och då att om jag var "osynlig" för det medelålders paret, trots att jag körde framför dom i en stor och färgglad mc med öppet avgassystem, ja då var det dags att lägga hojjåkandet på hyllan. Man inser ju att det räcker med 2 fordon på vägen så kan vad som helst hända, ingen är odödlig!
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
När jag körde buss i Lund på 90 talet så blev jag påkörd i sidan av en cyklist när jag stod still med min 18 meters ledbuss, han sa att han såg inte mig! Det var ju tur att han cyklade och inte körde bil. Kanske en förvirrad professor från universitetet….
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Jobbade några år i Kuwait. Speciellt på torsdags-(lördags) kvällarna fick man köra fem bilar: den egna, den framför, den bakom, den till höger, och den till vänster för att klara sig. Alltid gällde det att gissa vad de omkringvarande bilarna (ofta tunga jeepar) skulle ta sig för i 120 km/tim.

I Saudiarabien gällde det för allt i världen att undvika att bli inblandad i en trafikolycka. Hur oskyldig du än kunde vara, så var det alltid ditt fel som utlänning. "Hade inte du varit här hade inte olyckan hänt!"

Jag har tagit dessa erfarenheter med mig hem till Sverige.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jobbade några år i Kuwait. Speciellt på torsdags-(lördags) kvällarna fick man köra fem bilar: den egna, den framför, den bakom, den till höger, och den till vänster för att klara sig. Alltid gällde det att gissa vad de omkringvarande bilarna (ofta tunga jeepar) skulle ta sig för i 120 km/tim.

I Saudiarabien gällde det för allt i världen att undvika att bli inblandad i en trafikolycka. Hur oskyldig du än kunde vara, så var det alltid ditt fel som utlänning. "Hade inte du varit här hade inte olyckan hänt!"

Jag har tagit dessa erfarenheter med mig hem till Sverige.
Håller med dig om hur det kan vara i andra delar av världen, jag var i Mexico och jobbade en tid under slutet av 80-talet och där var man aldrig säker. Företaget jag jobbade för avrådde med att köra bil själv( som utlänning hade man alla odds emot sig och det skulle kosta mycket att få rättvisa). Som tur var fick jag en chaufför som körde mig runt i princip hela Mexico och upplevde att körkorten köpte man nog av någon korrumperad granne och att den som hade mest pengar i plånboken hela tiden köpte sig fri. Körde man på motorvägen kunde en bilist köra om i vönsterfilen men den som hade mer bråttom körde samtidigt om på vägrenen och som fotgängare i Mexico city var det med livet som insats man korsade en gata. Känns rätt lugnt och skönt att vistas på vägarna här i Sverige.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag kommer ihåg ett inlägg för några år sen. Att inte blinka då är det slut på blinkers oljan. Numera verkar det vara mer eller mindre slut på den oljan i butikerna också.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag glömde nämna en viktig sak som jag skulle ta itu med som tillfällig trafikpolis, nämligen att väga husbilar, jag tror nämligen att det åker omkring väldigt många husbilar med övervikt. Jag har vägt några av mina husbilar jag haft genom åren och skulle dom ha varit 3,5 tonnare hade jag inte åkt lagligt med nån av dom.
Vad beträffar användandet av blinkers så hävdar jag fortfarande att det blinkas för lite i Sverige.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Igår låg jag bakom en nyare BMW i stan och man brukar ju säga att dessa saknar blinkers. Dock får man då höra att så ej är fallet utan lata medelålders och äldre som inte orkar blinka men nu blev det bekräfta t att de saknar blinkers ty när vi hamnade i filerna bredvid så satt där en grabb i 18-20 års åldern men så färskt kort att han inte borde vara lat än...

Vi var på väg till Byggmax och där såg vi två "kul" saker.
Själva hade vi takräcke och köpte skivor som spänndes med riktiga band.
Bilen framför köpte armeringsjärn, dessa buntades ihop och lades på taket mot railsen (saknade takräcke) och bands fast med ett snöre på mitten.... Kan tillägga att frun hade väldigt vid svart kjol med färgglad överdel och båda var av utländsk härkomst.

Bakom oss stod en bil som köpt lister och lagt dessa genom bilen och ut genom passagerarfönstret. De stack nog ut åtminstone 2m framför bilen och närmare metern i sidled. Vi mötte den bilen lite senare å då hängde några av listerna avbrutna å hade nog krokat i något....
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag glömde nämna en viktig sak som jag skulle ta itu med som tillfällig trafikpolis, nämligen att väga husbilar, jag tror nämligen att det åker omkring väldigt många husbilar med övervikt. Jag har vägt några av mina husbilar jag haft genom åren och skulle dom ha varit 3,5 tonnare hade jag inte åkt lagligt med nån av dom.
Vad beträffar användandet av blinkers så hävdar jag fortfarande att det blinkas för lite i Sverige.
Ja det är nog så att alla ”tungviktare” hade åkt olagligt om de varit 3,5 tonnare medan bara ett fåtal åkt olagligt om de varit ”lättviktare”.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Jag glömde nämna en viktig sak som jag skulle ta itu med som tillfällig trafikpolis, nämligen att väga husbilar, jag tror nämligen att det åker omkring väldigt många husbilar med övervikt. Jag har vägt några av mina husbilar jag haft genom åren och skulle dom ha varit 3,5 tonnare hade jag inte åkt lagligt med nån av dom.
Vad beträffar användandet av blinkers så hävdar jag fortfarande att det blinkas för lite i Sverige.
Jag håller med om att det blinkas alldeles för lite och ibland felaktigt, och många håller för hög hastighet och korsar heldragna linjer i trafiken. Det är lätt att förstå att detta leder till många trafikolyckor.

I detta forum diskuteras ofta ett annat trafikbrott, nämligen överviktiga fordon. Är det någon som känner till konsekvenserna i siffror av att köra med övervikt? Tex skulle det vara intressant att få se siffror på hur många trafikolyckor, trafikskadade och trafikdöda man skulle slippa få om alla som idag kör med 5% övervikt (175 kg för en 3,5 tonnare), istället valde att köra lagligt? Bara nyfiken.
 
Toppen