• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Väga upp plåtis

alfan

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vålberg
HBK-Nr
3117
Medlemskap
2024
Hej Janne! Har redan plockat bort detta, inget reservhjul från början, har däremot ett 80Ah batteri extra
16" hjul. Skall göra en riktig koll till våren vad som kan avlägsnas för att minska vikten.
Alf
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
897
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Dammar av denna tråd eftersom rubriken stämmer exakt med min fråga.
Har en 6meters Pössl 2win 2012:a plåtis som får väga 3300 kg. Har tyckt mig höra att de ska kunna gå att väga upp till 3500 kg.
Var i kontakt med Pössl för några år sen om detta och fick ett kortfattat svar att det inte går utan att göra vissa förändringar, bl a på fjädringen. Sedan hänvisade de mig till ett företag som heter Goldschmitt långt bort som tusan i Tyskland. Då blev det lite jobbigt och jag valde att åka husbil och packa lätt istället för att krångla med detta.

Men, förstås, det vore ju schysst att få väga lite mer nu när vi ska börja ha med oss cyklar på färden.

Så: finns det inget smidigare sätt att gå vidare med detta än att behöva dra till Tyskland? Är det ens möjligt?
Tack på förhand för tips, glada tillrop och ev lustigheter över min okunskap!
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Tack för svaren! Till gundj, nu är det så att vi hade en betydligt större bil förut och det innebar oxå viktproblem eftersom man hade så mycket större lastutrymme, profilbilden är vår plåtis Malibu 640LE med 16" hjul.
Jag känner många som har större bilar som har problem med att klara vikten.
malibou finns som 4-ton med !
 
Toppen