• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

utvändig Isolermatta

F

F.d. 6130

Guest
Hej, är ny medlem på husbilsklubben.(betalt idag)

Läste om vintercamping, det här med utvändiga isolermattor finns dom till helintegrerade husbilar?
Har en Hymer B544, och rutan där fram är ju enorm.:twitcy:

mvh:Micke
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.809
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Sv: utvändig Isolermatta

Hej!
Du kanske sett mitt svar på annat ställe. Vi har fn en Hymer 514 och den har alltså en stoooor framruta. Jag har på de två husbilar vi hittills haft gjort egna täcken för framruta-sidoruta. Använt vit pressening som jag köpt på Clas Olson och liggunderlag (helst 16 mm) under detta. Spänt spännremmar runt framrutan, vilket klara även ordentligt starka vindar. Kräver att på passagerarsidan klämma fats remmarna (2 st) i sidorutan och på förarsidan värmebockat plxiglas eller likande. Har funkat helt perfekt tycker jag ända ned mot -20 grader. Man slipper skrapa rutan när det är minusgrader. När det är runt 0 (och även vid minusgrader blir det ingen fukt på insidan när man skall starta på morgonen.
Claes
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: utvändig Isolermatta

Hej.

Om jag inte missuppfattade det finska företaget som ställde ut på Elmia så kan man beställa isolertäcken till vilka bilar som helst. Mannen i firman talade bara finska men hustrun talade svenska så det går nog bra att ringa. Jag fick ett direktnummer till henne och vill någon ha det så kontakta mig via e-post, annars finns det ju ett nummer på hemsidan.

Välkommen! M.Huhtalo Ab - Internetservice

Campinghälsningar Curt.:music-icon: :music-icon: :music-icon:
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: utvändig Isolermatta

Vi använde detta täcke i oktober förra året och det gjorde verkligen skillnad. Varmt och skönt i bilen. Täcket går ju ner för hela dörren. Dessutom är passformen utomordentlig.
Vi har Fiat 2007-modellen och jag tror att passformen är lika bra för övriga modeller dom syr till. Dom verkar mycket seriösa. Köpte vårt direkt av dom på Elmia-mässan 2007.
Man ska dock tänka på att man inte kan gå ut genom dörrarna fram när täcket är på för täcket är väldigt tajt. Det tas på med dörren bara lite öppen.
 
F

F.d. 55312

Guest
Sv: utvändig Isolermatta

Hej.
Det skall bli intressant att titta på dessa mattor. Vi skall nämnligen upp till Tornedalen snart och då passar vi på att ta vägen om Tornio.

Mvh
Tommy
 
Senast redigerad av en moderator:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: utvändig Isolermatta

Hej Tommy och Sharky!

Vi har både sommar och vintertäcket.
Det är perfekta i passform och fungerar helt perfekt.
Testade vintertäcket i 32 graders kyla. Fantastisk verkan!
Sommartäcket likaså.
Använde sommartäcket i Rhen- och Moseldalen under varma sommardagar.
Inga problem med värmeinstrålning via fordonsdelen.
Hör av Er, Tommy då Ni passerar Haparanda!

Ni kan även kontakta Hutalos via HBK (Medlnr 2324, Haparanda) för gällande priser.

Hälsningar
Mona & Kjell
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: utvändig Isolermatta

Hej Mona o Kjell,

Förstår att de finska täckena är silverfärgade på ena sidan och så väljer man själv färg på andra sidan.
Min fråga är, är dessa täcken vändbara, dvs är det samma material i tyget på bägge sidor?

Skipper
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: utvändig Isolermatta

Hej Skipper!

Ber så mycket om ursäkt för att jag missat Din fråga.
Ja, Masa-täcket är vändbart och lika funktionellt med antingen den silverfärgade- eller den kulörta sidan vänd utåt.
Vår vintererfarenhet är att den kulörta sidan är glattare än den silverfärgade och släpper därmed av nedfallande snö lättare.
Sannolikt, slår det mig nu, att så borde även vara fallet med nederbörd i form av regn.

Hälsningar
Kjell
 
Toppen