• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uthyrning av egenägd kontra förmånsbil

F

F.d. 55665

Guest
Det där jättebra upplägget kan snabbt förvandlas till en mardröm. Om skatteverket anser att tjänstebehovet är mindre än du tycker finns risken för att du får skatta för hela den del av köpeskillingen som bolaget står för. Utan att bolaget får avdrag för motsvarande kostnad. OM du går denna vägen så ta det med en duktig revisor/skattekonsult. Om dom avråder så är det säkert baserat på deras vetskap om hur saker ligger till. Det finns nog fler fall med båtar än med husbilar, men principen borde vara densamma.
 
J

JessicaT

Guest
Tack för dina synpunkter.
Ja, bäst är väl att förankra det med revisorn först :)
Jag tänkte att om man för körjournal så bevisar man ju hur stor del den används privat kontra i tjänsten.
Vi har ju användning av den i tjänsten - annars vore inte upplägget aktuellt.
Alternativet är ju annars att äga den helt privat och sedan ta ut hyra från aktiebolaget när den används då..
Vi har tidigare haft en husbil på företaget och fått godkänt av SKV eftersom vi reser mycket i tjänsten.
Anledningen till att vi inte vill ha den på företaget nu är att den kommer att användas privat till minst lika stor del
 
Toppen