• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

USA

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Hej ..
Är ny på släktforskning och har fastnat inne på ancestry :)

Min farmors far knut Reinhold Pettersson emigrerade på våren 1910. Jag är nyfiken på om han någonsin återvände till Sverige och om han inte gjorde det vart tog han vägen..

Knut var gift med Emma Maria Ahlberg och fick 6 barn tillsammans med henne, 2 av barnen var tvillingar och dog som spädbarn.

Knut var slaktare i mölltorp i Skaraborgs län och Emma var barnmorska.

Knut föddes den 13 januari 1872.

Den 23 mars 1910 gick båten till England och den 26 mars lämnade han England, 2 april kom han fram till new york.

Någon som kan söka i amerikanska register?
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: USA

Hej

Fick inte fram så mycket tyvärr. Knut R (närmaste träff) anlände New york 2 april 1910 (från Liverpool).

han var född i:
Järpås, Skaraborg, Sverige ifall någon annan letar (hittad via indexerade födelseuppgifter, Ancestry).

Du har inga andra noteringar eller brev? Många ändrade namn, jag har testat Petersson och Petersen men hittar inget som verkar stämma. Knut är lite svårt på engelska och kan ju ha bytts bort redan när han kom dit. Fanns en Knut Pettersson som gifte sig i Boston 1912, men jag lyckas inte hitta mer noggranna detaljer så det är nog rätt liten chans att det är samma person.

Det kan ju vara så att han inte kom in i USA utan åkte tillbaka till Europa. Är för ny på det här för att ha bra ideer var du skall söka i så fall.

Ett tips är att bygga ditt träd i Ancestry baserat på det du har (tex hans föräldrar och syskon kan vara med i trädet), ta "World" abonnemanget en månad eller två. Det brukar snabbt komma en massa ledtrådar från andra träd. Kan ju vara så att någon i hans amerikanska släkt forskat på honom. Testa var tredje dag sådär med att byta lite bokstäver på hans namn, brukar kunna få antalet ledtrådar att öka när man kommer närmare hans amerikanska stavning av namnet. Det kostar ju en del (tror det är c:a 200 i månanden), så glöm inte att stänga abonnemanget när du är "nöjd".

Lycka till! Har själv hittat mer släkt i USA via Ancestrys ledtrådar på ett par månader än vad jag hunnit skriva ner. Men var kritisk, Ancestry lockar till att acceptera allt man hittar och man bör försöka ha parallella källor om möjligt.
 

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: USA

Hej Lovisa,
Jag kan inte heller hitta honom i någon folkräkning i USA. Eftersom han anlände 1910 var han förmodligen inte med i den räkningen. Kanske hade han återvänt till Sverige innan nästa census som var 1920.
Enligt Sveriges dödbok 1901-2009 dog han den 6 oktober 1956 i Mölltorp 2:21, Hagärlan i Mölltorps församling, Skaraborgs län. Han var då änkling sedan den 25 oktober 1951.
I Hfl Möllstorp AIIa:5 (1923-1941) finns han med hustru och 8 barn på sidan 576. De är överföda från gamla boken sidan 503 där jag inte gått vidare.
Det är i alla fall något att börja på.
Lycka till
Ann
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: USA

Tack så mycket...det var ju mycket mer information om honom än jag redan har...

födelseort.
Vilken dag han dog och vilken dag Emma dog.

Har också hittat Knuts föräldrars namn, vilket jag inte hade tidigare.

Undrar hur du hittade att han är född i Järpsås? Jag är en verklig amatör här.
Jag hittade också honom där när jag visste att orten var Järpsås. Men när man inte vet orten hur går man tillväga rent praktiskt?

Emma till exempel..hans fru...jag vet inte om hon är född i mölltorp eller ej...har sett andra träd med en emma maria ahlberg en från östergötland och en från jönköping men datumen stämmer inte riktigt där..
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: USA

Hej,
Emma Maria är född i Häggesled i Skaraborgs län. Det hittar jag i Mölltorp AIIa:5 s 576 som pesann skrev. Både hon och jag använder Arkiv Digital för forskning i Sverige. Där finns många fler uppgifter än i Ancestry. Jag kollade för säkerhets skull hur långt fram i tiden Ancestry har husförhörslängder för just Mölltorp och det är bara fram t.o.m. 1898, medan Arkiv Digital har t.o.m. 1941.
För att hitta var någon är född är det enklast att leta på någon av skivorna Sveriges befolkning 1880, 1890, 1900, 1970, 1980, 1990 eller Sveriges Dödbok 1901-2009. Dem kan man köpa på nätet hos Sveriges släktforskarförening, de kostar c:a 500-600 kr/st. Annars finns de att tillgå på landsarkivens datorer och även på många bibliotek.
Lycka till i fortsättningen
Karin:wink:
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: USA

Jag hittade Järpsås genom att söka på hans namn på Ancestry och fick då upp mantalslängderna där. Ibland kan man ha tur och hitta sånt den vägen. Men det krävs nog ett betalt abonnemang.
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: USA

Håller med om att Arkiv Digital är den viktigaste (oumbärligt om man vill hitta riktiga fakta). Just på USA har Ancestry vissa fördelar, där för kör jag det också.

Det finns en del bra grundkursböcker i ämnet som du kan låna på biblioteket. Men om du har råd (c:a 1400:) och tid (6*2 timmar ungefär) så rekommenderar jag som nybliven "forskare" starkt att gå en grundkurs i släktforskning. tro det var ABF som har dom. Du får inte bara kunskaper utan även gemenskapen med andra nybörjare och lång erfarenhet från lärarna. Det finns många sätt att göra rätt på men vissa är lite enklare :). Mig gav det jättemycket att gå på kursen och blev strax medlem i två föreningar där det finns så mycket kunskap och erfarenhet som inspirerar.

Själv läste jag på en hel del innan kursen och det hade jag nog nytta av. Men även de som var helt gröna hade stort utbyte.

Sen finns ju stor kunskap här från duktiga forskare som hållt på länge och är som är mycket hjälpsamma!
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: USA

Hej,
håller med om att för att forska på är Ancestry World-abonnemang ett bra alternativ. Det finns ju andra också, men vad som är bäst har jag inte så bra koll på, har inte forskat så mycket där, även om många släktingar från Skåne emigrerade under 1800-talet. Har hållit mig till Sverige, det är mycket nog. Arkiv Digital har ju inget om USA, men är det absolut bästa vad gäller Sverige.
Karin:wink:
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: USA

Hej,
håller med om att för att forska på är Ancestry World-abonnemang ett bra alternativ. Det finns ju andra också, men vad som är bäst har jag inte så bra koll på, har inte forskat så mycket där, även om många släktingar från Skåne emigrerade under 1800-talet. Har hållit mig till Sverige, det är mycket nog. Arkiv Digital har ju inget om USA, men är det absolut bästa vad gäller Sverige.
Karin:wink:

Har också Skånesläkt, från Bjäre, närmare 25-30% av familjerna på 1860-1890 försvann dit (kanske 25% till dog i tidig ålder). Min morfar, som dog i TBC i 30-årsåldern, var "för klen" att åka. Det var inga roliga årtionden i Båstad, där 70% av staden brann 1870, och missväxten var stor på gårdarna. Så det har varit roligt att se att både utvandrare och svenskar klarat sig bra, men att det tog kanske 50-60 år för Sverige att komma ikapp utvandrarna.

Som parentes kan man säga att nyfunna släkter/släktforskare i Usa tycker att Akriv Digital möjligheterna jag visar upp är fantastiska, ingenting liknande finns där som har sån kvalitet.
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: USA

Hej,
vill bara tipsa dig om en fantastisk sajt, om du inte känner till den: DDSS.nu, Demografisk Databas södra Sverige. Den är gratis, innehåller uppgifter från födelse-, vigsel- och dödböcker från många församlingar i Skåne och Blekinge. För Skånes del finns mycket från både Kulla- och Bjärehalvön.
Karin;)
 
Toppen