• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uruselt säkerhetsresultat för skåpbilar

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det står i början att NCAP testar risken att dö eller skadas allvarligt i en bil,

Nu var du nog lite snabb med att tolka texten.

Så här skriver organisationen själva på sin hemsida (Skydd av oskyddade trafikanter (VRU) | Euro NCAP): Euro NCAP bedömer hur väl bilar skyddar sina passagerare men testar även hur bilar skyddar oskyddade trafikanter – fotgängare och cyklister – som de kan kollidera med.

Pålle
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ducato i botten, när kommer det en ny modell? Den är ju över 15 år gammal!
Marknaden styr helt detta,så länge Ducato säljer finns ingen anledning för FIAT att lägga miljarder i utveckling av ny bil.
Nu börjar Mercedes konkurrera på alvar och kanske kommer inte Ducato klara säkerhetskraven i framtiden,då kan vi få se en ny modell men knappast förr,min nästa bil blir Mercedes oavsett...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag reagerar på arbetsgivare som köper dessa säkerhets/kvalitetsmässigt undermåliga fordon, och sen sätter sina anställda i dem, inte mycket till säkerhetstänk då.
Kollar man t.ex på ambulanser på skåpbilar så använder de nästan uteslutande MB, och de säljs efter 50K mil, (finns ett flertal på blocket) en ambulans på Fransk- Italiensk-chassi har jag aldrig sett i sverige.
Att det byggs så många husbilar på dessa beror nog bl.a på att kunden inte prioriterar chassi-delen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Här är testresultaten från NCAP:


Testresultat, poängbedömning från 0– 100 % där 100 procent är högsta möjliga säkerhet

Fordonsmodell, skåpbilProcent i testetMedalj
Volkswagen Transporter65%Guld
Ford Transit63%Guld
Mercedes-Benz Vito61%Guld
Ford Transit Custom58%Silver
Mercedes-Benz Sprinter52%Silver
Peugeot Expert44%Silver
Volkswagen Crafter44%Silver
Opel/Vauxhall Vivaro42%Silver
Citroën Jumpy (Dispatch)37%Brons
Toyota PROACE35%Brons
Peugeot Boxer33%Brons
Citroën Jumper (Relay)32%Brons
Iveco Daily30%Brons
FIAT Ducato28%Brons
Renault Master16%Ej rekommenderad
Nissan NV40012%Ej rekommenderad
Renault Trafic11%Ej rekommenderad
Opel/Vauxhall Movano8%Ej rekommenderad
FIAT Talento5%Ej rekommenderad
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Marknaden styr helt detta,så länge Ducato säljer finns ingen anledning för FIAT att lägga miljarder i utveckling av ny bil.
Nu börjar Mercedes konkurrera på alvar och kanske kommer inte Ducato klara säkerhetskraven i framtiden,då kan vi få se en ny modell men knappast förr,min nästa bil blir Mercedes oavsett...
Det fabrikatet imponerar inte på denna Svensk. mercedes sprinter rost rust - Sök på Google
 
Toppen