• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Upprop - Fiat verifikat av HVO100

The_Bürstners

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
31736
Medlemskap
2022
Hej Fiatvänner (och ovänner?) :)

Jag skulle vilja slå ett slag för att vi alla med Fiat-motorer, uppvaktar Fiat via deras svensktalande customer care nummer nedan och samstämmigt frågar samma fråga, när kan vi börja köra våra motorer på HVO100? Särskilt de märken som inte består av palmolja, så vi istället för att översvämma Asian, kalhugger detsamma så orangutanger (bland många andra) mister sina hem. Ju fler vi är som ringer ...


00 800 3428 0000
Gratisnummer som är aktivt Måndag - Fredag 8.30 - 16.30.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Mycket bra initiativ!
Gissar att FIAT gärna marknadsför sig som ett företag som värnar miljön och då tycker jag (om det inte enbart skall vara bullshit) att de medverkar till att godkänna HVO100 i sina motorer eller åtminstone tala om varför det inte är OK?
Idag blandas ju vanlig diesel upp med upp till 35% HVO och detta klarar ju tydligen motorerna utan påverkan?
Även om HVO inte är en lösning som i ett slag löser allt så är det nog onekligen den enklaste åtgärd en enskild individ kan göra för att minska sitt totala koldioxidavtryck?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är kanske en fråga om upprop men mot de folkvalda. Vill ni har vår hjälp med CO2-neutralitet, eller inte? Typ ...
Tyvärr ett svagt argument.
All HVO100 som tillverkas körs upp.
Det spelar ingen roll var detta bränsle körs upp, Co2 minskningen blir samma.

Först när det finns ett överskott av HVO100 kan vi hjälpa till med att minska Co2 utsläppen genom att köra på HVO100.

Om Fiat skall göra något, är troligen enda incitamentet att det skulle stärka deras image.
 

The_Bürstners

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
31736
Medlemskap
2022
Tyvärr ett svagt argument.
All HVO100 som tillverkas körs upp.
Det spelar ingen roll var detta bränsle körs upp, Co2 minskningen blir samma.

Först när det finns ett överskott av HVO100 kan vi hjälpa till med att minska Co2 utsläppen genom att köra på HVO100.

Om Fiat skall göra något, är troligen enda incitamentet att det skulle stärka deras image.
Är det inte ett bra incitament? Om många ringer det gratis supportnumret och alla ställer exakt samma fråga, borde det inte signalera en risk mot sin image om man inte gör något? Ingen kan göra allt, alla kan göra något ... kraften av mängden
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Är det inte ett bra incitament? Om många ringer det gratis supportnumret och alla ställer exakt samma fråga, borde det inte signalera en risk mot sin image om man inte gör något? Ingen kan göra allt, alla kan göra något ... kraften av mängden
Absolut, men som jag skriver, att sänka Co2 utsläppen genom att godkänna HVO100 för husbilar är inte ett giltigt argument.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Nej inte alls.
Min poäng är att all HVO körs upp som det är nu, (det är brist på HVO) och gör då sitt för att sänka Co2 utsläppen.
I en fungerande marknad brukar det vara så att brist på en vara gör att det finns incitament att öka produktionen. Ju större brist desto större säkerhet i att öka produktionen. Kan det gälla även för HVO? Det borde isåfall vara något positivt.
 
Senast ändrad:

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Jo jag vet att det är fredag :p läst att en del tankar HVO för att det skänker dom lite ro i själen . . att det blir någon krona dyrare per liter spelar ingen roll , men det är i mina ögon bara ett avlatsbrev, för någon form av utsläpp blir det i allafall hur man än vrider och vänder på saken. Och nu skall jag sticka in huvudet i krokodilens gap. . . . förstår inte varför en del kör husbil överhuvudtaget när det finns cykel, tält och sovsäck :D
 

The_Bürstners

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
31736
Medlemskap
2022
Jo jag vet att det är fredag :p läst att en del tankar HVO för att det skänker dom lite ro i själen . . att det blir någon krona dyrare per liter spelar ingen roll , men det är i mina ögon bara ett avlatsbrev, för någon form av utsläpp blir det i allafall hur man än vrider och vänder på saken. Och nu skall jag sticka in huvudet i krokodilens gap. . . . förstår inte varför en del kör husbil överhuvudtaget när det finns cykel, tält och sovsäck :D
HOV100 skänker lite ro i själen, det är sant. Skulle exv inte byta CO2 mot skövling av regnskog för palmolja. Men det finns fabrikat utan palmolja. Denna olja kostar lite att producera, CO2 utsläpp alltså. Men det som vi släpper är ändå kortare återställningstid på än fossilbränslen.
Så ska man använda en förbränningsmotor, tycker jag det är idé att fundera vad man som enskild kan göra bättre och snällare. Om inte vi som kollektiv gör det, finns risken att andra med makt gör det istället och det blir troligen sämre, dyrare och trubbigare. Om det renderar mig omdömet att jag hellre borde cykla, tälta och sova i sovsäck, så får det stå för dig. Jag försöker det jag kan, inom ramen för vad jag vill göra och när väl översvämningarna drabbar oss ska jag se till att simma fortare än du, så det inte är svårt att räkna ut för krokodilen vem som blir det lättare bytet ... :)
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Pratar ni nya Fiat eller dom som redan varit med några år?
Lycka till, om ni känner glädje att lägga energi på att få någon form av godkännande på era flera år gamla bilar!

1) Finns nog ingen biltillverkare som vill godkänna något dom inte provat.
2) Prova är dyrt, varför tror ni en biltillverkare skulle lägga pengar på detta för en gammal modell där garantin gått ut eller kommer hinna gå ut innan provningen är klar? Räkna med att provningen tar 1-2år.
3) Dom vill dessutom prova på en ”jungfrulig” motor oavsett denna sitter i rigg eller bil vid provningen och dom har säkert behov av att prova bägge delarna.
4) Dom har troligen inga ”jungfruliga” motorer eller bilar kvar av tidigare årsmodeller! Här kommer någon att argumentera att det ”ju är samma motor dom haft sen…”. Kan man tycka som kund, men i verkligheten skiljer det alltid på en massa komponenter som ändrats och biltillverkaren vill dessutom ha underleverantörerna med på tåget i detta godkännande. Då räcker det alltså att man bytt leverantör på någon vital komponent. Hur stor tror ni motivationen är hos den gamla leverantören so inte längre har någon affär med biltillverkaren?

Om ni prompt vill känna er miljövänliga genom att köra HVO100, så gör det ändå. Vad tror ni ska hända? Finns ju massor av nya bilar där detta är godkänt. Det som skiljer dessa från andra bilar eller årsmodeller där man inte gett sådant godkännande är troligen något i kravspecifikation till underleverantörerna av komponenter i bränslesystemet. Vilket inte ens behöver innebära att det var något problem med dessa innan.

Men visst kan det finnas en teoretisk liten risk, men kom då ihåg att merparten av er servar bilen och byter olja varje år trots att bilen inte gått full körsträcka avseende serviceintervall.

Om ni ändå känner oro ångest över att göra detta, så ha inte dåligt ”miljösamvete”, tillgången på HVO är ändå begränsad och skulle inte räcka till om alla valde att köra på detta.
 

The_Bürstners

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
31736
Medlemskap
2022
Nä, då lutar vi oss tillbaka alla, gör ingenting, väntar på att MP ska bestämma åt oss och kan då med all rätt, eftersom vi själva inte gjort ett skit, fortsätta att gnälla på nån annan.
Finns många tillverkare som i efterhand gjort saker för att hos äldre bilar rätta till miljöbovar. Vem minns inte biltillverkare som i samlad kör bytte gamla freonet (kylmedium i AC'n) till R134A som krävde att man inte bara bytta gas utan sköljde ur systemet från den gamla oljan för att sedan ersätta det med en esterolja för att inte packningarna skulle gå åt fanders med nya gasen.
Det går om man vill, vill man inte så går ingenting.
Fiat kommer troligen om en samlad kör av Fiat-chassiägare, vilket torde blir en ansenlig mängd även endast svenskar räknade, med tanke på marknadsandelen, ta sig en funderare. Jag vet inte om vilka som jobbar med motorer bland kommentatorer här, men jag tror Fiat är ganska säkra på vilka komponenter man måste testa för HVO100. Till det behövs med 99,9% säkerhet ingen jungfruelig motor, utan man kan testa packnings-, tätnings- och plastmaterial, eventuellt spridare, givare, tryckregulatorer, med fler enheter i en annan, befintlig motor. Grundmotorn kan jag med säkerhet påstå inte innehåller några revolutionerande nya material, snarare ska verkan vid förbränningen ge en klart lägre sotning, vilket minskar motorslitaget.
 

The_Bürstners

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
31736
Medlemskap
2022
Hej, goda Fiatvänner

Fick ett intressant samtal idag, en kvinna ringer upp och berättar att Fiat önskar bekräfta att inget av deras fordon, annat än en transporter som råkar ha en Renault-motor, är godkända för HVO100. Det intressanta var att hon bekräftade att man tar detta seriöst, jobbar på det och man bekräftade att en hel del svenskar hört av sig.

Jag tackade för beskedet och svarade att jag inte fann svaret tillräckligt utan bad henne framföra att vill man vara marknadsledande i fortsättningen som chassileverantör, får man nog inte sitta och sova medan andra aktörer jobbar med omställning.

Detta visar att det gör nytta, när man ringer personligen och inte bara ett standard mejlsvar. Jag kan bara rekommendera oss att fortsätta ringa och vara intresserade samt också tydliga med att vi inte accepterar att Fiat inte har samma takt som övriga.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Gäller såifa korten HVO100 också?
Såg att på Preem skiljer inte liter priset så mycket idag.

Preem Evolution Diesel19,37 kr/l21-10-26
Preem Evolution Bensin 9518,09 kr/l21-10-26
HVO Diesel 10020,02 kr/l21-10-22
E8516,34 kr/l
 
Toppen