• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Inredning Uppfällbar säng

Irismariann

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
42536
Medlemskap
2026
Hej, vi har köpt en begagnad Burster Elegans, sängen över förarhytten är tung att fälla upp. Vad kan man göra åt det? Denna går att lyfta upp, men sätta fast den i uppfällt läger är svårt samtidigt som man håller det uppe. Tack Sam för tips/Marian

Det sitter kolvar på var sida om sängen för hjälpa till att lyfta. Ungefär som på bilens bagagelucka. Dom har förmodligen mattats. Lite knepigt att byta om man inte vet hur. Men kan man knepet är det ganska lätt. Dom här kolvarna är betydligt kraftigare än till en bagagelucka.

Jag tog beteckning på mina kolvar och googlade. Men det är nog inga problem att få tag på. Minns inte priset

Jag har aldrig bytt själv. Men jag har läst om andra som bytt. Precis som Stefanjo skriver så är dämparna kraftiga och tydligen finns det risker med att göra bytet. Så vet du inte hur det går till eller kan ta reda på det så var väldigt försiktig.

Jag köpte likvärdiga gasfjädrar HÄR
Mina är på 2200Nm, alltså krävs det 220kg för att trycka ihop gasfjädern.
Kolla först noga ifall det går att byta ut gasfjäder i sin fulla längd, annars blir det avancerat.
Det är inte många verkstäder som tar på sig detta arbete, beroende såklart på sängkonstruktionen.

Senast ändrad:
Det är inte svårt. Ta bort madrassen och gardinen som täcker kolvarna. Skruva in justermuttrarna. Då släpper lite tryck. Sen trycker man upp sängen i topp och sen tar du lite extra och då kommer du upp 2 cm till. Vips så släpper trycket och du kan peta ur sprinten. Ta en sida i taget.
Jag gjorde det själv med en stöttande bräda men en kompis till hjälp är nog bättre.

Det är inte svårt. Ta bort madrassen och gardinen som täcker kolvarna. Skruva in justermuttrarna. Då släpper lite tryck. Sen trycker man upp sängen i topp och sen tar du lite extra och då kommer du upp 2 cm till. Vips så släpper trycket och du kan peta ur sprinten. Ta en sida i taget.
Jag gjorde det själv med en stöttande bräda men en kompis till hjälp är nog bättre.
Det är nog olika beroende på vilken bil man har, det är olika konstruerade mekanismer. Jag behövde komprimera mina!

Det är nog olika beroende på vilken bil man har, det är olika konstruerade mekanismer. Jag behövde komprimera mina!
Samma här, omöjligt att nå mina med sängen uppe (gammal Hymer). Inget jag rekommenderar någon, en säkerhetsvajer av stål på 5mm runt gasfjädern brast rakt av för mej, grymt stora inbyggda krafter i mina.

Jag har helintegrerad hymer Eriba 2010 .Jag gjorde en verktyg som jag fig idén från HBK hjälp av den kunde sängen vara nerfälld när jag tog bort cylinder

Bilagor

• IMG_3431.webp
    IMG_3431.webp
    1,2 MB · Visningar: 108
Obs! Väldigt skillnad på olika konstruktioner! På vår Carthago var det väldigt svårt!

Tillbaka
Toppen