• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppför Trollstigen i Norge med husbil

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Så kör vi uppför Trollstigen med husbil. Det är smalt och delvis brant och här krävs det en kort och smal husbil med tillräckligt stark motor. Har man automatlåda gäller det att träna på motorbroms som behövs när det bär iväg utför.
Har för mig att maxlängden för tre-axliga turistbussar är 13,1 meter (tidigare var det 12,4 meter).

Hälsar
Bettan o Einar
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har kört 13,4M turistbuss upp och ner, fram och tillbaka minst 25 ggr på trollstigen. och jo lite trångt, 13,1 gäller med inte styrbar bakaxel

Sist jag åkte upp för Geiranger med vår husbil (9m med cyklarna) var det 2st Cruise Ships i fjorden, så jag mötte massor av turistbussar som var på väg ner, det gick hur bra som helst, visst kan man tycka att det är trångt, men man behöver inte lämna vägen och åka i dikena, ok då ser jag inga problem.
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Vi kjørte bl.a Trollstigen og Ørnevegen forrige helg. Dessverre var veien opp til Dalsnibba stengt pga. snø!
Alltid hyggelig å kjøre på de norske fjellveiene:mh4::).
Dashcam-video opp Trollstigen og ned Ørnevegen:
 
Toppen