• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppdatera Garmin

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Jag försöker att uppdatera min Garmin gps, nuvi 1490, med en gammal pc med windows xp och programmet GarminMapUpdater.exe som är nyss hämtat från Garmins hemsida. Flera gånger får jag svaret att det inte gick att få kontakt med servern och att kolla att jag har kontakt med nätet. Det går att surfa på nätet, så det är ok. Jag har provat med avstängd brandvägg utan resultat. Finns det nån i hbk som kan ge mig hjälp på traven?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag försöker att uppdatera min Garmin gps, nuvi 1490, med en gammal pc med windows xp och programmet GarminMapUpdater.exe som är nyss hämtat från Garmins hemsida. Flera gånger får jag svaret att det inte gick att få kontakt med servern och att kolla att jag har kontakt med nätet. Det går att surfa på nätet, så det är ok. Jag har provat med avstängd brandvägg utan resultat. Finns det nån i hbk som kan ge mig hjälp på traven?

Jag använder Garmin Express för uppdateringar?
 

Joffe

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Klippan
HBK-Nr
12378
Medlemskap
2025
Hej, jag har också försökt att uppdatera min, men via garmin express; samma svar som du fått: ingen kontakt med server. Är det så att våra gps är för gamla för att komma i åtnjutande av Garmins utfästelser?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du bör uppdatera din dator,XP är föråldrat många program accepterar inte ett så gammalt operativsystem.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Systemkrav Garmin Express

Windows®
  • Windows 7 SP1 eller nyare, Microsoft .NET 4.5.2 (ingår)
  • 1024 x 768 upplösning, USB-uttag och 1 GB RAM
  • Bredbandsanslutning (går ej att använda med uppringd anslutning, mobil anslutning eller satellitanslutning)
  • Kan kräva upp till 20 GB ledigt diskutrymme
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Min pc är alltför gammal och klen för att köra nyare windowssystem. Finns det nån som vet varför inte garmins server går att kontakta? Joffe, som ju kör den nyare garmin express, får ju inte heller kontakt.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Precis som "Tommy & Merit" skriver. Garmin har något fuffens för sig med kablaget. Det är och bara med deras egna USB-kablar man kan vara säker på att det fungerar. Bara att kontakterna ser rätt ut räcker inte.

MVH
Hans
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Efter att läst här så kopplade jag min just först behövde jag uppdatera express sen bara att köra. Använder alltid den korta kabeln som följde med det är säkrast.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Tack för länken Stonevalley. Men det hjälpte inte för den verkar vara lite gammal. Problemet är att GarminMapUppdater.exe inte får kontakt med servern.
 
Toppen