• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Undrar om det lönar sig att lackbehandla...?

BoViH

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
28965
Medlemskap
2024
Ja, med löna menar jag inte värdemässigt, kanske men väl underhållsmässigt. Till saken hör att vi har en EuraMobil års 2000 i ett mycket gott skick men lacken har oxiderat och är matt. Jag, även min fru, men främst jag... vill att husbilen ska vara sitt bästa jag. Till det hör en blank och snygg lack, så gott det låter sig göras på en gammal bil. Nåväl, har fått ett pris på ca 12000, kan bli lite billigare för att genomföra tvätt, polering, vaxning med lackskydd. Inkluderar även taket. Tycker det är ett bra pris men... Är det värt det? Har ni stått med samma fråga? Hur gjorde ni?
PS
Vi hade planerat att byta upp oss till nyare men när vi började titta insåg vi att vi är väldigt nöjda med vår Eura. Inga skulder, relativt billig skatt, allting fungerar som det ska. Beslutet blev att vi rullar vidare med vår Eura i nåt år till. Det är också en parameter i ovanstående grubblerier
DS
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Japp, funderat och diskutera detta så sent som igår.
Har förvisso en nyare bil, det är mycket pengar, men smutsen rinner av lättare
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Hej. Om det är värt det kan nog bara ni svara på men vi valde att behandla vår bil. För vår del handlade det framförallt om att den skulle bli lättare att hålla ren under de tre säsongerna när det inte är varmt och "torrt" ute. Vi kör också på vintern och att då bara kunna spola av den emellanåt och få den anständig var mycket värt för oss. Vi har haft den behandlad i drygt två år nu och behandlingen fungerar fortfarande bra. Vi kan dock märka att den börjar "mattas" av i fronten men det är kanske naturligt då det är den som påverkas mest rent fysiskt. Tidigare har vi alltid vaxat själva men det håller väsentligt kortare tid och bilen brukar vara ganska lortig i slutet av vintern.
Ha en fin dag:) DavidS
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag har bara behandlat nya bilar och det är ingen tvekan att det är bra, bilen blir väldigt lättskött. Min bil är nu tre år och den är fortfarande som nyvaxad, aldrig något skrubbande för att få bort flugor m.m.
’Men det finns ju olika märken av keramiska lackbehandlingar, nu har jag Perma5ive , sen finns det dom som vill ha efterkontroll varje år men man får betala för tvätten. Det lönar sig nog att kolla upp dom olika lackbehandlingssystemen, man får också det man betalar för. En utbildning hur man ska sköta sin bil ska man också få, ett keramiskt skydd tål alla kemikalier men är känsligt för mekanisk nötning! Så lite specialmedel lär man få köpa till bilen om man vill att det ska hålla i många år!
 

monjok

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Säffle
HBK-Nr
25141
Medlemskap
2024
Hej. Halva priset är det sant ? Kan man få en husbil 8,4 x 2,35 x 3,10 folierad för 9000:- ??
jobbade med detta för ca 8 år sedan och folierade både bilar och bussar, och anledningen till att en del gjorde detta var att det just var uppåt halva priset, priserna kanske har ändrat sig nu men helt klart värt att kolla upp det
 

mgbping

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Motala
HBK-Nr
27843
Medlemskap
2024
jobbade med detta för ca 8 år sedan och folierade både bilar och bussar, och anledningen till att en del gjorde detta var att det just var uppåt halva priset, priserna kanske har ändrat sig nu men helt klart värt att kolla upp det
Ok !!
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Hur hållbar är folien? Hur många år står den sig snygg? Och hur mycket kostar det att ta bort den efter ett antal år? Det är frågor man vill få svar på innan folieringen.
 

bertillilja

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
20477
Medlemskap
2024
Alla tyska taxibilar är folierade i den gul-vita färgen. Så folien är nog hållbar, sedan dras folien bort när det är dags att sälja bilen.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Att klistra på något på sin nya bil finns inte i min värld, är det som övriga dekaler på bilarna så är det stora problem med blekning bla. Den stora boven till matta dekaler idag är fosfater som finns i många tvättmedel, sen blandas det ofta för starkt men även vinterkörning har ju ökat som säkert spelar en stor roll.
 
Toppen